gattina Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Min samboer tok med seg sin utenlandsregistrerte bil her til Norge for en del år siden, og har kjørt den selv i en periode. Nå flytter vi imidlertid til hans hjemland, og vi kan ikke ta med bilen. Den har så lav verdi i hjemlandet at det ikke vil svare seg å kjøre den så langt. Her hjemme selges den type bil på f.eks. Finn.no til en ca. pris av 20.000. På "Hva er bilen din verdt?" på Din Side anslås en verdi på ca. 24.000. Så vi har vurdert å få den omregistrert til norske skilter og selge den her før vi reiser. Men så fant vi ut av toll og avgifter i følge kalkulatoren på Tollvesenets sider ble på rundt 35.000 + moms på tollverdien og andre avgifter. Dvs. totalt minst dobbelte (!!!) av det bilen er verdt. Så vi har igjen 3 alternativer: a. Få den fraktet til nærmeste EU-land og selge den der. Hvis det er mulig, f.eks. Sverige. b. Selge delene/selge den som delebil. c. Vrake den/sette den fra oss et eller annet sted..... Det er synd å måtte kassere en helt super bil, kun kjørt 100.000 - selv om den er over 14 år gammel. Stor og solid stasjonsvogn (Ford Mondeo). Meget god stand, også utseendemessig (minus defekt støtfanger foran). Altfor god for skraphaugen. Svært takknemlig for gode råd :-) Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Min samboer tok med seg sin utenlandsregistrerte bil her til Norge for en del år siden, og har kjørt den selv i en periode. Nå flytter vi imidlertid til hans hjemland, og vi kan ikke ta med bilen. Den har så lav verdi i hjemlandet at det ikke vil svare seg å kjøre den så langt. Her hjemme selges den type bil på f.eks. Finn.no til en ca. pris av 20.000. På "Hva er bilen din verdt?" på Din Side anslås en verdi på ca. 24.000. Så vi har vurdert å få den omregistrert til norske skilter og selge den her før vi reiser. Men så fant vi ut av toll og avgifter i følge kalkulatoren på Tollvesenets sider ble på rundt 35.000 + moms på tollverdien og andre avgifter. Dvs. totalt minst dobbelte (!!!) av det bilen er verdt. Så vi har igjen 3 alternativer: a. Få den fraktet til nærmeste EU-land og selge den der. Hvis det er mulig, f.eks. Sverige. b. Selge delene/selge den som delebil. c. Vrake den/sette den fra oss et eller annet sted..... Det er synd å måtte kassere en helt super bil, kun kjørt 100.000 - selv om den er over 14 år gammel. Stor og solid stasjonsvogn (Ford Mondeo). Meget god stand, også utseendemessig (minus defekt støtfanger foran). Altfor god for skraphaugen. Svært takknemlig for gode råd :-) 14 år gammel mondeo, med krasja fanger, er skrap. Dette er en delebil. Dere får mest ved å demontere selv. Selger dere hel bil, så er den verdt maks 10 000,- sannsynligvis bare 5 000,- Endret 11. oktober 2009 av KJLHGKJYHTGDF Lenke til kommentar
gattina Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 14 år gammel mondeo, med krasja fanger, er skrap. Dette er en delebil. Dere får mest ved å demontere selv. Selger dere hel bil, så er den verdt maks 10 000,- sannsynligvis bare 5 000,- Da blir det jo mer interessant at Staten vil ha over 50.000 i avgifter for "skrapet" :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Staten tar så vidt eg vet ikke hensyn til bilens salgsverdi, men motorytelse, størrelse, forbruk og forurensing. Og ingen av disse faktorene endres dersom fangeren er ødelagt Så lenge bilen ikke har blitt innført eller brukt i Norge ulovlig så ville eg tatt en telefon til Statens Vegvesen og rådført meg med dem. Om dette er et "vrak" som ikke lar seg selge så ser eg for meg at vraking er eneste mulighet. Men, det er ikke sikkert at du har lov til å vrake den i Norge siden den er registrert i et annet land. Eg er også redd for at det ikke er lov å selge den i Norge, av samme årsak. Uansett hva som skjer, ikke "dump" den. Sørg for å kvitte dere med den på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Min samboer tok med seg sin utenlandsregistrerte bil her til Norge for en del år siden, og har kjørt den selv i en periode. Ut fra dette høres det ut som bilen har vært her noen år og at det derfor skulle vært betalt toll og avgifter på den allerede ved innførsel. Det er også strenge restriksjoner på hvem som kan bruke en utenlandsregistrert bil i norge bla. jf. følgende sitat fra toll.no. Hovedregelen er at et utenlandsregistrert motorkjøretøy bare kan brukes av en person som har fast oppholdssted utenfor Norge. Ut fra det jeg skjønner av denne saken har dere ikke gjort deres plikt ved innførsel av bilen og kan få problemer med å bli kvitt den i norge uten å betale avgifter. Det står mye på toll.no om kjøretøy. Her er noen av artiklene som kan være av interesse. Kjøretøy: Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge Kjøretøy: Midlertidig opphold i Norge Kjøretøy: Avgiftsfri innførsel og bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge Håper dere finner en løsning på dette som ikke koster en arm og en fot. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Du kan betale for å levere den hos en skraphandler/bilopphugger, koster ikke allverden heller Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Ut fra det jeg skjønner av denne saken har dere ikke gjort deres plikt ved innførsel av bilen og kan få problemer med å bli kvitt den i norge uten å betale avgifter. Det står mye på toll.no om kjøretøy. Her er noen av artiklene som kan være av interesse. Kjøretøy: Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge Kjøretøy: Midlertidig opphold i Norge Kjøretøy: Avgiftsfri innførsel og bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge Håper dere finner en løsning på dette som ikke koster en arm og en fot. Hvis "endel år" betyr fler enn to, eller det ikke har vært søkt om kjøretillatelse etter det første året (midlertidig bosatt i Norge, §4), så har den vært brukt ulovlig, men det trenger ikke noen å få vite... Er ikke noe problem å selge bilen i Norge som delebil, selv om den ikke kan registreres på norske skilter uten at engangsavgifter blir betalt. Moms, derimot, skulle nok vært betalt ved innførsel/når ett/to-årsgrensa for å bruke den i Norge ble overskredet. Om bilopphuggerene tar imot utenlandske biler gratis vet jeg ikke; vrakpant får man i alle fall ikke uten at dette er betalt inn ved norsk påskilting. Utenlandske skilter må vel leveres inn til myndighetene i det landet de kommer fra. Lenke til kommentar
gattina Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Min samboer tok med seg sin utenlandsregistrerte bil her til Norge for en del år siden, og har kjørt den selv i en periode. Ut fra dette høres det ut som bilen har vært her noen år og at det derfor skulle vært betalt toll og avgifter på den allerede ved innførsel. Det er også strenge restriksjoner på hvem som kan bruke en utenlandsregistrert bil i norge bla. jf. følgende sitat fra toll.no. Hovedregelen er at et utenlandsregistrert motorkjøretøy bare kan brukes av en person som har fast oppholdssted utenfor Norge. Ut fra det jeg skjønner av denne saken har dere ikke gjort deres plikt ved innførsel av bilen og kan få problemer med å bli kvitt den i norge uten å betale avgifter. Det står mye på toll.no om kjøretøy. Her er noen av artiklene som kan være av interesse. Kjøretøy: Bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge Kjøretøy: Midlertidig opphold i Norge Kjøretøy: Avgiftsfri innførsel og bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge Håper dere finner en løsning på dette som ikke koster en arm og en fot. Jeg har da ikke skrevet noen steder at vi var samboere da han tok med seg bilen hit? Så vidt jeg har skjønt tok han den med seg hit helt lovlig; han hadde fast bostedsadresse i hjemlandet og var også minst 1 gang pr. måned i sitt hjemland. Har ikke finlest det du har linket til, men jeg tror det er fullt lovlig. Lenke til kommentar
gattina Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Her er forresten regnestykket fra Tollvesenet: Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger: Avgift for egenvekt: 68 554,10 Avgift for motoreffekt: 30 479,33 Avgift for slagvolum: 53 464,40 Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 152 497,83 Bruksfradrag (78%): -118 948,31 Vrakpantavgift: 1 300,00 Totalt 34 850,00 MVA: 22 500,00 Engangsavgift + MVA: 57 350,00 I tillegg kommer: * Avgift for klimagassen i aircondition/klimaanlegg (266,- pr. kg eks mva) * Årsavgift for kjøretøyet * Gebyr til trafikkstasjonene (se www.vegvesen.no) I følge en annen her på forumet er maksverdien på bilen 10.000. Dvs. at avgiftene er minst 6 ganger høyere enn verdien. Hvis man kun skal "tolle" den inn for lovlig å kunne omsette den uregistrert, skal man da betale 22.500 (moms av tollverdien) + sikkert noen andre avgifter. Så bare momsen er jo flere ganger bilens verdi! PS. Ærlig talt: Jeg synes det er svært vanskelig å være lovlydig når avgifts-systemet er så hinsides..... Har aldri tenkt over dette før, men disse regnestykkene synes jeg er horrible. Vi leverer den nok til vraking :-( Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Men, problemet er at det kanskje ikke er lov å vrake den før den eventuelt er lovlig innført(dvs avgifter er betalt). Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Men, problemet er at det kanskje ikke er lov å vrake den før den eventuelt er lovlig innført(dvs avgifter er betalt). Joda, klart det er lov. Bare å sette den "på fyllinga" og gå, det.. Man får selvsagt ikke vrakpant for "skrapet" siden dette ikke er innbetalt. (Pant er jo noe en betaler ved kjøp, se også regningen fra butikken når du kjøper øl. 6 flasker pils kr [mye] + pant 6 x kr 1,-). Men jeg er svært, svært enig med gattina. Det er vanskelig å holde seg lovlydig med statens blodsugerør rett i pengeboka til den vanlige mann. Gang på gang sparker staten oss når vi ligger nede. Folkens, i samme sammenheng har jeg følgende å si: Er dere i skikkelig godt humør og vil ha det forandret til å bli så inn i hælvette eitrende forbanna, så skal dere bare lese på skatteetaten sine sider om skatt ved utflytting fra "nårge". Basert på ovenstående har jeg kommet til følgende: Når jeg dør, skal jeg kremeres sammen med alle mine eiendeler. Dette skal så samles i en urne og leveres likningssjefen på nærmeste likningskontor med følgende vedlagte avskjedskort: "Sånn, nå har du alt. Det er ikke mer å hente". Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Da blir det jo mer interessant at Staten vil ha over 50.000 i avgifter for "skrapet" :-) Hæ. kan det stemme? Jeg var ikke klar over att dette var en spessiel utgave med over 230Hk. For jeg har selv tatt inn en 14år gammel bil, riktignok mercedes, med mye høyere markeds verdi. og denne veier omtrent det samme som mondeo stv altså 1450 Kg men har bare 136hk. dette kosta i alle avgofter for å få skilter: 23 600,- moms ble kr 0 siden jeg fikk bilen i Polen. (forde det er kjøpssummen en betaler momsen) Resultat Bilens nettopris: 1 + MVA (25%): 0 + Vrakpant: 1 300 + Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 101 364 - Bruksfradrag (78%): 79 064 = Total kostnad inkl. kjøp av bil: 23 601 Engangsavgift Vektavgift: Første 1 150 kg : 1 150 * 35,04 = 40 296 Neste 250 kg : 250 * 76,37 = 19 093 Neste 100 kg : 50 * 152,76 = 7 638 Sum: 67 027 Volumavgift: Sum: 0 Effektavgift (100,03 kW): Første 65 kW : 65 * 127,44 = 8 284 Neste 25 kW : 25 * 531,00 = 13 275 Neste 40 kW : 10 * 1 274,39 = 12 779 Sum: 34 338 Endret 11. oktober 2009 av KJLHGKJYHTGDF Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 PS. Ærlig talt: Jeg synes det er svært vanskelig å være lovlydig når avgifts-systemet er så hinsides..... Har aldri tenkt over dette før, men disse regnestykkene synes jeg er horrible. Vi leverer den nok til vraking :-( Det du kan gjøre er å ta en titt på finn.no, se hva ford mondeo med samme motor og årsmodell ca står på, så legger du ut din for halve prisen som delebil. Kanskje det er noen som er på utkikk etter motor og andre deler, vet aldri Selge den i sverige blir nok litt vanskelig siden den ikke har skilter, som du sannsynligvis ikke kan skaffe siden du ikke bor i sverige.. Jeg tror de fleste er enige at avgiftssystemet er helt på tryne, du er ikke alene om det. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Da blir det jo mer interessant at Staten vil ha over 50.000 i avgifter for "skrapet" :-) Hæ. kan det stemme? Jeg var ikke klar over att dette var en spessiel utgave med over 230Hk. For jeg har selv tatt inn en 14år gammel bil, riktignok mercedes, med mye høyere markeds verdi. og denne veier omtrent det samme som mondeo stv altså 1450 Kg men har bare 136hk. dette kosta i alle avgofter for å få skilter: 23 600,- moms ble kr 0 siden jeg fikk bilen i Polen. (forde det er kjøpssummen en betaler momsen) Resultat Bilens nettopris: 1 + MVA (25%): 0 + Vrakpant: 1 300 + Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 101 364 - Bruksfradrag (78%): 79 064 = Total kostnad inkl. kjøp av bil: 23 601 Engangsavgift Vektavgift: Første 1 150 kg : 1 150 * 35,04 = 40 296 Neste 250 kg : 250 * 76,37 = 19 093 Neste 100 kg : 50 * 152,76 = 7 638 Sum: 67 027 Volumavgift: Sum: 0 Effektavgift (100,03 kW): Første 65 kW : 65 * 127,44 = 8 284 Neste 25 kW : 25 * 531,00 = 13 275 Neste 40 kW : 10 * 1 274,39 = 12 779 Sum: 34 338 Jeg betalte ingen volumavgift. Og sitter her å lurer på hvorfor jeg slapp det ??? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Selg den som delebil, 5000kr eller noe slikt. Lenke til kommentar
gattina Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Da blir det jo mer interessant at Staten vil ha over 50.000 i avgifter for "skrapet" :-) Hæ. kan det stemme? Jeg var ikke klar over att dette var en spessiel utgave med over 230Hk. For jeg har selv tatt inn en 14år gammel bil, riktignok mercedes, med mye høyere markeds verdi. og denne veier omtrent det samme som mondeo stv altså 1450 Kg men har bare 136hk. dette kosta i alle avgofter for å få skilter: 23 600,- moms ble kr 0 siden jeg fikk bilen i Polen. (forde det er kjøpssummen en betaler momsen) Resultat Bilens nettopris: 1 + MVA (25%): 0 + Vrakpant: 1 300 + Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 101 364 - Bruksfradrag (78%): 79 064 = Total kostnad inkl. kjøp av bil: 23 601 Engangsavgift Vektavgift: Første 1 150 kg : 1 150 * 35,04 = 40 296 Neste 250 kg : 250 * 76,37 = 19 093 Neste 100 kg : 50 * 152,76 = 7 638 Sum: 67 027 Volumavgift: Sum: 0 Effektavgift (100,03 kW): Første 65 kW : 65 * 127,44 = 8 284 Neste 25 kW : 25 * 531,00 = 13 275 Neste 40 kW : 10 * 1 274,39 = 12 779 Sum: 34 338 Jeg betalte ingen volumavgift. Og sitter her å lurer på hvorfor jeg slapp det ??? Jeg har ingen forutsetninger (dessverre...) for å finne ut om avgiftsberegningen som jeg har gjort er riktig. Har brukt denne kalkulatoren http://www.toll.no/templates_TAD/Registrat...;parentid=66273 Jeg har fylt ut i de feltene som det blir bedt om, og da kommer avgiftsummen på over 57.000 kroner. Personbil, beregningsmåte: bensin, vekt: 1460, motoreffekt: 97, slagvolum 1988, førstegangsreg. 1995, og tollverdi skulle være innkjøpspris (ca. 90.000 nok, da blir momsen 25% av dette). Det er veldig mulig at jeg har gjort en feil her - dette er milevis unna mitt spesialfelt....:-) Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Må da være mulig å få skrevet av noe på kjøpsverdi, finne samme bil i utlandet og finne ut hva den selges for. Koster vel 10000 kr eller noe i den duren tenker jeg. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Så moms er ikke betalt fra før altså ? Det er nemlig det første du skal gjøre når du kommer med bilen inn i landet, rapportere bilen og betale moms Du trenger ikke si den kosta 90.000, du kan si den kostet 10.000. For hvis vanlig pris i norge for den bilen er 15.000 så er det vanlig at det er cirka halv pris i utlandet, så tollen kan gå med på dette. Men tviler på at det lønner seg å registrere den uansett. Selg den som delebil som er nevnt i tråden. Endret 11. oktober 2009 av Iceman22 Lenke til kommentar
gattina Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Så moms er ikke betalt fra før altså ? Det er nemlig det første du skal gjøre når du kommer med bilen inn i landet, rapportere bilen og betale moms Du trenger ikke si den kosta 90.000, du kan si den kostet 10.000. For hvis vanlig pris i norge for den bilen er 15.000 så er det vanlig at det er cirka halv pris i utlandet, så tollen kan gå med på dette. Men tviler på at det lønner seg å registrere den uansett. Selg den som delebil som er nevnt i tråden. Nei, den var "inn og ut"/"frem og tilbake" hjemlandet-Norge ganske mange ganger, så at den tilslutt ble stående her var mer en tilfeldighet... Den ble ikke bevisst tatt inn for å bruke i Norge i en lengre periode. Så den ble heller aldri "momset" inn, dessverre. Bilen har kun hatt 1 eier, og den ble kjøpt splitta ny i 1995. Tollverdien skulle i flg. Toll.no være innkjøpsprisen på bilen? Hvis vi f.eks. sier vi har kjøpt den for 10.000, kan jo ikke det dokumenteres? I hjemlandet er nok verdien på bilen 0. Det er helt andre bilpriser der enn her :-), og markedet for en 14 år gammel bil er derfor bortimot ikke-eksisterende. Jeg ser svært sjelden så gamle biler på veiene der. Men uansett regnestykke, jeg tviler sterkt på at det vil bli aktuelt å registere den. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har ingen forutsetninger (dessverre...) for å finne ut om avgiftsberegningen som jeg har gjort er riktig. Har brukt denne kalkulatoren http://www.toll.no/templates_TAD/Registrat...;parentid=66273 Jeg har fylt ut i de feltene som det blir bedt om, og da kommer avgiftsummen på over 57.000 kroner. Personbil, beregningsmåte: bensin, vekt: 1460, motoreffekt: 97, slagvolum 1988, førstegangsreg. 1995, og tollverdi skulle være innkjøpspris (ca. 90.000 nok, da blir momsen 25% av dette). Det er veldig mulig at jeg har gjort en feil her - dette er milevis unna mitt spesialfelt....:-) Jeg gikk på tollkontoret, og ba om hjelp, og ønske om å ordne alt med det samme. Dem regna ut for meg, og jeg betalte det dem krevde. Ser att jeg ikke betate noe i volumavgift, men når jeg bruker kalkulator på hjemmesiden, så kommer den opp med ett ganske så betydlig beløp. Min bil har nå hatt norske skilter i 2 måneder. Uansett, dette blir for dyrt for deres bil. Det er faktisk bedre å ta den med, og bruke den opp selv ditt dere drar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå