Gå til innhold

Praktisk nytte av SSD-ytelse

Anbefalte innlegg

Muligens dumt spørsmål, men jeg forsøker likevel.

Skal oppgradere PCen med litt nye skjermkort osv som jeg gjør omtrent en gang i året og har kastet en Intel SSD Gen2 (160 GB) i handlevognen som jeg har tenkt til å dytte W7 inn på. Men på hvilke områder vil jeg merke faktisk forbedring? Jeg leser tester og sammenlikninger om IOPS read/write osv osv og ser forskjellene der, men er fortsatt ikke sikker på hvor mye det kommer til å gagne meg i det daglige.

Jeg bruker PCen primært til spilling, fotoredigering, film+musikk, surfing og noe kontorarbeid (office). Jeg synes ting går relativt radig slik det er i dag og bortsett fra at en lagringsdisk kan bruke to sekunder på å respondere når jeg skal inn i f.eks filmmappene kommer jeg ikke på mange situasjoner der jeg forbanner harddisken.

Muligens litt rotete dette her, men er det noen som skjønner litt hvor jeg vil med denne posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har SSD nå og i daglig bruk så er eneste forskjellene jeg ser:

Raskere boot

Raskere overføring om du har 2 stk SSD (fra ssd til ssd)

Programmer starter raskere, med vanlig disk måtte den ofte spinne opp

Ingen defragmentering

Rask søk/virusscan

Spill loader fortere osv.

Andre fordeler er størrelsen rent fysisk, tar liten plass og er helt stille.

Blir ikke varm og tåler 1500g.

Absolutt verdt det som et OS/spill lagringsmedum synnes nå jeg.

Lenke til kommentar

Litt raskere? Ting går mye raskere ;). Men media filer som tar mye plass bør helst ligge på en HDD, først og fremst loading av programmer til RAM som er det viktigste. Programmer får nærmest null oppstartstid, hvor på HDD gjerne tar ett par sekunder.

Jeg angrer ikke på kjøpet av min X-25M G2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...