Gå til innhold

Utmåling av erstatning ved produktskade/produktansvar

BennyXNO

Anbefalte innlegg

Følgende har skjedd:

Min kjære kjøpte en tights i en kjedebutikk. Ved første gangsbruk, oppdaget vi dagen etter at min kjære var totalt misfarget over de delene av kroppen som var mot tightsen. I tillegg hadde fargen smittet over på våre 2 toalettseter. Ikke mye morsomt, særlig fordi blå/svart fargen over den nedre delen av kroppen så ut som blåflekker. Men det er en annen historie.

Spørsmålet mitt er rimelig enkelt, vi har fått erstatning for tightsen, men ønsker jo oxo erstatning for to ødelagte toalettseter.

Hvordan regner man ut butikken/produsenten erstatningsansvar for disse setene? Produsenten har en forsikring som dekker dette, men de ønsker å vite pris og alder på setene. Da tenker jeg med en gang avkortning pga alder. Setene er ikke spesielt gamle da vi bytter ut setene annet hvert år, så det er ikke problemet.

Så spørsmålet er rett og slett hva loven/praksis sier vi har krav på i slike tilfeller?

Jeg har prøvd å søke på lovdata, bl.a på loven om produktansvar, men det gav meg ikke entydige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er grei. Vi ønsker jo ikke annet enn å få dekket nykjøpsverdien av toalettsetene.

Spørsmålet vårt er mer om vi etter loven må se oss fornøyd med 80% av verdien av setene siden de er 18-24 måneder gamle? Eller vi har krav på beløpet som det faktisk koster oss å kjøpe inn setene igjen.

Lenke til kommentar

Etter Forbrukerkjøpsloven §33 kan du kreve erstattet tap du blir påført som følge av en mangel.

Kapittel 11 (§§52-54) setter litt flere regler. Det eneste jeg kan se som blir relevant er kravet om tapsbegrensning. Altså, dersom toalettsetene kan renses med rensemiddel som koster 50 kroner kan du ikke kreve å få dekket gullbelagte nye seter til 6000 kroner :)

Kort sagt, dere har krav på å få erstattet faktiske økonomiske tap pga. mangelen på tightsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Utgangspunktet er da at dere har krav på gjenanskaffelsesverdien, dvs. prisen for et tilsvarende, nytt toalettsete.

En skadelidt skal ikke stilles bedre enn om skadetilfellet ikke hadde inntruffet. At en eventuell fordel dere får ved at toalettsetene erstattes skal komme i fradrag, er klart. I praksis er dette absurd - det finnes ikke noe marked for brukte toalettseter, og verdien av det dere hypotetisk måtte spare på å utsette kjøpet av nye toalettseter, er neglisjerbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...