Gå til innhold

Stipend og greier

krissy91

Anbefalte innlegg

Jeg har nå flytter ut fra mine foreldres hus til en hybel i Farsund, jeg har rett til borstipend, men får ikke uansett, jeg har søkt 4 ganger, jeg har ringt dem, jeg har sendt inn mail angående om dette, men verken ordentlig svar eller svar i det hele tatt...

Jeg har nå gått på skole i ca 2 måneder (?) og får kun vanlig stipend på 1600... dette er ikke nok for leien en gang!

Hva skal jeg gjøre?

Ønsker svar så fort som mulig ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor flyttet du, er nøkkelspørsmålet. Lånekassa støtter ikke opp om at elever på vgs flytter ut, bare fordi de vil. Om du må flytte fordi skolen ligger for langt unna foreldrene dine har du rett på borteboerstipendet.

Hva mener du med at du har rett på stipendet? Det er kriterier som må oppfylles.

Lenke til kommentar
Jeg har nå flytter ut fra mine foreldres hus til en hybel i Farsund, jeg har rett til borstipend, men får ikke uansett, jeg har søkt 4 ganger, jeg har ringt dem, jeg har sendt inn mail angående om dette, men verken ordentlig svar eller svar i det hele tatt...

Jeg har nå gått på skole i ca 2 måneder (?) og får kun vanlig stipend på 1600... dette er ikke nok for leien en gang!

Hva skal jeg gjøre?

Ønsker svar så fort som mulig ^^

Å flytte til hybel gir deg ikke automatisk rett på bortebostipend. For det første må du bo en viss avstand fra foreldrehjemmet ditt eller ha en bestemt reisetid fra foreldrehjemmet og hybelen din. Lånekassen skal ha en grunn til å gi deg dette stipendet, og ikke fordi de selv ønsker å bo for deg selv.

Når jeg gikk på videregående skole og bodde på hybel fikk jeg også bare vanlig stipend på 1600,- per måned fordi jeg bodde for nært foreldrehjemmet mitt. Jeg gikk inn på Lånekassen.no og fant ut at det kun fantes ett unntak fra denne regelen, og det var å dokumentere på hvorfor jeg ikke kunne bo hjemme. Dette kan være alt mulig, men det må som sagt dokumenteres. I mitt tilfelle var det mange søsken og ekstremt dårlig plass. Da måtte jeg få min mor til å hente ut opplysninger om arealet på leiligheten og hvor mange vi bodde under samme tak. Også hvor helsefarlig dette kan være. Jeg sendte denne dokumentasjonen til Lånekassen, og jeg ble innvilget stipend som borteboer.

Så konklusjonen er:

Dersom du har valgt å flytte på hybel i din egen hjemby fordi du ikke orker å bo hjemme, da har du ikke krav på stipend som borteboer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...