Gå til innhold

Oppgradere PCen for gaming - noob trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine nåværende specs:

Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2,66 GHz (4 CPUs) ~ 2,7 GHz

Minne: 4096 MB

DirectX 11

NVIDIA GeForce 9800 GT

(jeg skjønner ikke mye av disse tallene men det gjør vel dere her inne:P)

Kan kjøre nye spill uten problemer med ganske høy ytelse, f. eks.:

Call of Juarez Bound In Blood - alt på maks med 40+ FPS

Call of Duty 4 - alt på maks men nest høyeste oppløsning (1900x1080 tror jeg) med 40-100 FPS normalt, av og til 25-35 når veldig mye skejr (firefights med eksplosjoner etc)

NFS Shift med alt på high men 1600x1200 og 4xAA) med 40-80 FPS

Unntaket er Crysis, da sliter jeg med alt på high og ca 1280x1024.

Har ganske begrenset budsjett, ca. 2000 kr. vet at særlig grafikkortet er utdatert. Bør jeg oppgradere nå eller vente til den nye 300-serien til nvidia? Vil 2000 kr gi mye forbedring eller er det så lite at det er unødvendig å oppgradere?

Takker for all hjelp!

BTW, jeg kjører Win 7 64-bit med "Aero"-tema, kan spillene runne ebdre om ejg velger det gamle windows98temaet? er det mye letetre å få høy FPS uten fraps? verdiene jeg postet er med fraps men ingen andre bakgrunnsprogrammer bortsett fra antivirus..

Endret av gsaale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du bruke 2000 på et nytt skjermkort kan du satse dem på HD5850. Da får du også DX11, noe du umulig kan ha nå. Da vil du få en ganske markant ytelsesforbedring i spill.

Hei!

Går inn på dxdiag under fliken "System" og der står det lengst nede: "DirectX-versjon: DirectX 11" ... :s

hvis jeg kjøper HD5850 og bevarer resten slik det er nå, kan jeg da spille spill på high med grei oppløsning (1280x1024 ++) om 2-3 år? Kanskje vanskelig å svare på, men hva tror du?

Er det lurere å vente til Geforce 300-serien? Den kommer vel ut snart. Fant også dette kortet: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16814102856 til usd 380 (2145 NOK, ok pris). Er dette kortet en del bedre enn HD5850?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hei!

hvis jeg kjøper HD5850 og bevarer resten slik det er nå, kan jeg da spille spill på high med grei oppløsning (1280x1024 ++) om 2-3 år? Kanskje vanskelig å svare på, men hva tror du?

--Tja. Den klarer tunge spill nå. Som crysis på fult går nok greit. Men blir spillet særlig tyngre enn det blir du nok å skru ned på grafikken for å få bra fps.

Er det lurere å vente til Geforce 300-serien? Den kommer vel ut snart.

--Den kommer til å bli mer avansert. Kjerner kan fungere mer individuelt. Mange flere streaming prosessorer. Jeg ser for meg en ganske stor forbedring. Som nvidia fan ville jeg ventet.

Fant også dette kortet: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16814102856 til usd 380 (2145 NOK, ok pris). Er dette kortet en del bedre enn HD5850?

--Ja. Men ikke mye.

Endret av Gates
Lenke til kommentar

Og så blir prisen på kortet levert fra Newegg over 3 000 kr før man får det på døra. 2 145 kr + 25 % mva + tollbehandlingsgebyr. Da er det like billig i Norge.

HD 5850 (når de får det inn på lager) er en helt grei oppgradering for 2 000 kr. Ut fra erfaring når det gjelder pris/ytelse på skjermkort kommer neppe nVidia sin 300 serie til å gi bedre pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...