CypheroN Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Istedenfor å liste opp tjue favoritter, kommer jeg her med en per sjanger. Post ros og ris, og sleng gjerne en liste ved siden av du også. Noen filmer passer i flere sjangre, men jeg har selvfølgelig unngått og legge noen filmer flere steder. En topp 20 kommer eventuelt senere, mot juletider. (OBS! Siden dette er tjue favoritter per sjanger, er ikke dette det samme som mine tjue all time favorites.) ACTION – Yojimbo (Akira Kurosawa, 1961) ADVENTURE – The Thief of Bagdad (Michael Powell, 1940) ANIMATION – Finding Nemo (Andrew Stanton, 2003) COMEDY – Sherlock Jr. (Buster Keaton, 1924) CRIME/GANGSTER – The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974) CULT - Eraserhead (David Lynch, 1977) DOCUMENTARY - Night and Fog (Alain Resnais, 1955) DRAMA – Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975) EPICS – Lawrence Of Arabia (David Lean, 1962) FILM NOIR – The Third Man (Carol Reed, 1949) HORROR – The Shining (Stanley Kubrick, 1980) MADE FOR T.V. – Band of Brothers (Several directors, 2001) MUSICALS – Forbidden Zone (Richard Elfman, 1982) MYSTERY - Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958) ROMANCE – Notorious (Alfred Hitchcock, 1946) SCI-FI - 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968) SILENT FILMS – City Lights (Charlie Chaplin, 1931) SPORTS – Raging Bull (Martin Scorsese, 1980) THRILLER – Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999) WAR – Schindler's List (Steven Spielberg, 1993) WESTERNS – Il buono, Il brutto, Il cattivo (Sergio Leone, 1966) De jeg slet litt med var WAR (Apocalypse Now, Deer Hunter, Letters from Iwo Jima, Platoon og Full Metal Jacket er/var sterke kandidater. Spesilet de to første.). Holdte også på å slenge inn noe Miyazaki på animasjon, men det ble Pixar som gikk av til slutt. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Syns det er vanskelig å plassere filmer under riktig sjanger, så jeg er i utgangspunktet ikke så begeistret for sånne lister. Sett bort fra det så har jeg ikke så mye å utsette på filmvalgene. Alle scorer høyt også i min bok, men Schindler's List er ganske langt unna å være min krigsfavoritt. Er sånn sett ikke noen stor fan av krigsgenren heller. Mine picks: Action - Tetsuo Adventure: Aguirre: Der Zorn Gottes Animation: The Nightmare Before Christmas Comedy: Down By Law Crime/ Gangster: Pulp Fiction Cult: Eraserhead Drama: Offret Epics: Sátántangó Film noir: Lost Highway Horror: Angst Made for TV: Riget I. Kan man ta med TV-serier her? Twin Peaks? Sopranos? Musicals: Cannibal! The Musical Mystery: Mulholland Dr. Romance: L' Année dernière à Marienbad/ Last Year at Marienbad Sci-fi: 2001 Silent: Metropolis Sports: Raging Bull Thriller: Trzecia czesc nocy/ Third Part of the Night War: Apocalypse Now Western: Dead Man Endret 10. oktober 2009 av Infenso Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Schindler's List har jeg ikke sett på over ett år, men den åpnet portene for film for meg, og jeg får en tåre i øyekroken når jeg hører på theme-sangen, så den er nok min favoritt i krigssjangeren. Deer Hunter/Apocalypse Now er ikke langt bak though. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hva er Film Noir egentlig? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 CRIME/GANGSTER – The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974) http://img132.imageshack.us/img132/6909/vlcsnapgodfather.jpg Bildet er fra eneren... Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hvorfor engelsk? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Bildet er fra eneren... Skrev egentlig først Godfather/Godfather II, fordi jeg ikke helt klarer å bestemme meg. Dessuten er bildet very awesome. Så det får stå. Hvorfor engelsk?Baserte det på IMDbs sjangere, så kopiert rett av. Hva er Film Noir egentlig? Mørke filmer som blomstret i 1940-årene; hovedsaklig om røykende detektiver og mord. Lagde mørk stemning med lys og mørke settinger. Fritz Lang kan man si "startet" perioden med filmen M fra 1931. Les mer på wikipedia. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Rocky Balboa gruser Raging Bull forresten. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Prøvde å lage en slik liste, men det blir for vanskelig. Veldig ofte at en film overlapper flere sjangre. Skal prøveigjen i kveld Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Rocky Balboa gruser Raging Bull forresten. :!: God humor. Prøvde å lage en slik liste, men det blir for vanskelig. Veldig ofte at en film overlapper flere sjangre. Skal prøveigjen i kveld Ja, samme her. City Lights skulle egentlig på "Romance", men den havnet i "Silent", så da måtte jeg finne en romance-film jeg likte osv. Så er litt sånn, men man får ta det med en klype salt. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hva er Film Noir egentlig? Mørke filmer som blomstret i 1940-årene; hovedsaklig om røykende detektiver og mord. Lagde mørk stemning med lys og mørke settinger. Fritz Lang kan man si "startet" perioden med filmen M fra 1931. Les mer på wikipedia. Aah, takker. Hørtes ut som en interessant sjanger. Fin liste btw Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Aah, takker. Hørtes ut som en interessant sjanger. Fin liste btw Du kan jo titte litt her hvis du vil begynne å se litt på sjangeren. :--) Takk! Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Må legge til at jeg har sett veldig lite film i mitt liv, så er flere spalter som blir tomme. Mine picks: Action: Batman: The dark knight Animation: Toy Story Comedy: Forrest Gump Crime/ Gangster: Reservoir Dogs Cult: Kill Buljo (Sorry, men sånn er det bare... jeg forstår humoren ihvertfall) Drama: Kill Bil vol.1 og vol.2 (gleder meg til treeren!) Epics: The Gladiator Horror: IT! Made for TV: 24 Musicals: Hair Sci-fi: Star wars (de som kom først) Sports: Rocky filmene havner her! Digger dem! Thriller: The Godfather 1 og 2 War: We were soldiers (jeg syntes den var bra ihvertfall) Er ihvertfall det jeg fikk fyllt ut, har som sagt ikke sett så mye film. Lenke til kommentar
KrisBl Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Kan du være grei å utdype litt om The Third Man? Det hadde vært fint. Har falt veldig for Film Noir-sjangeren. Faktisk så fikk jeg virkelig tak i sjangeren rundt skolestart i august, og har etter det sett flere Film Noir-godbiter! Selv vil jeg anbefale Billy Wilder, som er helt konge innenfor den nevnte sjangeren... Av stumfilmer har jeg bare sett filmer fra Chaplin. En film fra Buster Keaton (The General) og noen andre kjente verk har man jo sett, men det har nok mest gått i Chaplin. Skal nå prøve å ta for meg noen Keaton-filmer, etter hvert. Siden du har Sherlock Jr. så høyt, tipper jeg at du vil anbefale hans filmer uansett!? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 The General er jo Keaton-film nr 1 i mine øyne i hvert fall=) The Third Man; det er Orson Welles og da må du jo se den. Hva vil du ha utdypet, handling? En amerikansk forfatter reiser til alliert-styrte Wien for å møte en gammel venn, Harry Lime. Her får han vite at Lime er drept, og han opplever ikke det britiske politiet særlig behjelpelige. Journalisten kjører sitt eget sitt eget løp med å finne den tredje ukjente mannen et vitne ikke kunne identifisere fra mordnatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå