Gå til innhold

Nikon-objektiv på Canon - "lense mount converter"?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gjøre mitt første speilreflekskjøp (ikke første gang jeg tar i et speilrefleks, men første gang jeg kjøper et selv). Planen er å gå for Canon 7D med blant annet et Nikkor 50mm f/1.4-objektiv. Jeg forstår at dette ikke virker "out of the box" - at jeg trenger en slags "lense mount converter" (dette har vel et norsk navn).

Spørsmålene er som følger:

- Hvor kan jeg kjøpe en sånn converter? Helst i Norge.

- Finnes det noen vesentlige ulemper med å bruke converter, fremfor å bruke Canon-optikk? (med vekt på det optiske - autofokus er f.eks. ikke viktig for meg)

Så lurer jeg også på folks oppfatning av 50-millimeteren jeg nevnte. Er det et godt objektiv for pengene?

Og til slutt: kan noen anbefale et objektiv (gjerne fast brennvidde) bredere enn 20mm til under 4000 kr?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser jo veldig bra ut! Men hvorfor er det så stor prisforskjell? Ser noen (bl.a. noe av det arela linker til) koster flere tusen, mens den det du viser til, Nautica, kommer på rundt hundrelappen.

Har det noe med autofokusfunksjoner å gjøre eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig.

Du kan bare glemme autofokus,du får fokusbekreftelser men kan være litt feil avhengig av tykkelsen på adapteret.

Storsett så får du greie lysmålinger litt avhengig av blender og objektiv.

Når man går til et sådan skritt og bruker denne typen av konverteringer er det beste og gjøre alt manuelt.

En splitt prisme er og foretrekke for eksakte fokuseringer.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen eksempler med dette objektivet brukt på Canon-kameraer, og jeg føler det gir mer "feelen" jeg er ute etter enn Canons 50-millimetere gjør. Blir veldig subjektivt, så det er litt vanskelig å forklare.

Så tenker jeg det er en fordel å ha en converter først som sist, så får jeg mer frihet neste gang jeg skal kjøpe inn objektiv - eller hvis jeg skal låne av noen.

Lenke til kommentar

Du må også huske på at det finnes omtrent 30 forskjellige utgaver/batcher av Nikon sine 50mm f/1.4 hvorav 8 forskjellige med autofokus.

sedsberg:

Får man i det hele tatt justert blenderen med en slik adapter? Sist jeg så en test måtte personen låse blenderen med teip.

Jeg aner rett og slett ikke, men jeg fikk det rådet at det var bedre å kjøpe et Canon kamera med et slikt adapter, enn en D40 for å bruke pre AI objektiv. Grunnen var at en skal få rett lysmåling, og da bør blenderen være korrekt også.

Jeg har lagt dette prosjektet på is, så jeg har ikke sjekket mer.

Trådstarter vil vel bruke et forholdsvis nytt Nikon objektiv på Canon kamera (tror jeg), og der kjenner jeg ikke hvilke funksjoner en får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234
Jeg vurderer å gjøre mitt første speilreflekskjøp (ikke første gang jeg tar i et speilrefleks, men første gang jeg kjøper et selv). Planen er å gå for Canon 7D med blant annet et Nikkor 50mm f/1.4-objektiv. Jeg forstår at dette ikke virker "out of the box" - at jeg trenger en slags "lense mount converter" (dette har vel et norsk navn).

Spørsmålene er som følger:

- Hvor kan jeg kjøpe en sånn converter? Helst i Norge.

- Finnes det noen vesentlige ulemper med å bruke converter, fremfor å bruke Canon-optikk? (med vekt på det optiske - autofokus er f.eks. ikke viktig for meg)

Jeg har en slik converter som gjør at jeg kan sette på Nikon-objektiver på min Canon 50D. Kjøpt for drøyt kr 150 på ebay, inkluderer såkalt "focus-assist" chip. Noen bektraktninger:

- Ditt Nikon-objektiv bør ha muligheter for å manuelt stille blender. Noe annet blir fort upraktisk og tungvint.

- Ditt Nikon-objektiv bør være laget med hensyn på manuell fokus. Moderne AF-optikk har svært kort vandring i fokusringen mellom nærgrense og uendelig, noe som gjør det vanskelig å få presist fokus (selv med focus-assist).

Dersom du planlegger å ta bilder på stor blender er det også nesten håpløst med manuelt fokus siden foksuplanet blir så tynt at du nesten ikke har noe slingringsmonn på fokuset. Du må sannsynligvis påregne å bytte mattskive i kameraet ditt, til f.eks. et av såkalt "split-screen" type, den originale mattskiven er rett og slett for lyssterk til å gi skikkelig visuell indikasjon på fokus for stor blender. En slik mattskive koster fort like mye som et nytt Canon 50mm f/1.8.

Min vurdering: med mindre du allerede har ett eller flere knallobjektiver (og da snakker vi eksotisk og/eller high-end glass), så er det antakeligvis ikke verdt bryet for andre enn de største entusiastene.

Med tanke på at dette er ditt første speilreflekskamera vil jeg faktisk strekke meg så langt som til å si at du mest sannsynlig vil bli svært frustrert over denne løsningen. Kjøp deg heller det nevnte Canon-objektivet, det vil både være billigere samt gi deg større glede av kameraet mens du blir vant med det. Evt. gå for Canon eller Sigma 50mm f/1.4 derom du virkelig behøver lysstyrken, det koster vel omtrent det samme som Nikkor-objektivet du nevner, samt gir deg full autofokus.

Lykke til!

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Høres krøkkete ut hvis dette er ditt første speilreflekskamera. Du skal fokusere selv, blende ned selv (selv blende opp for å få lys til å fokusere og selv blende ned når du skal ta bildet) og i det hele tatt gjøre det knotete. Hvis du ikke har noe fantastisk Nikon-optikk fra før av - så kjøp heller et Nikonhus eller Canon-optikk.

Ut fra det du skriver så gjetter jeg på at du vil bruke det til å skyte film - det er det eneste scenariet hvor det kan gi noe mening. Hvis du skal filme er det ikke noe stort poeng i ny mattskive - du fokuserer jo via liveview-bildet.

Du skal enten kjøpe Nikon-objektiver hvor du kan styre blenderen manuelt, eller så skal du kjøpe et adapter med innebygd blender.

Til fotografering: Hvis det ikke er noe på Canon-huset du bare ha, eller det er et Nikon-objektiv du bare skal bruke - så hold deg heller til et av merkene. Så funker ting sammen som de er ment å gjøre.

Ellers er det noe sweet over tanken på et Nikkor 14-24/2.8 på 5D2'en min, da. ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare et D300s istedenfor 7D? 2000 kr mer?

Grunnen er kanskje at man har mange muligheter til og bruke andre fabrikantenes sine objektiver og få fokusbekreftelse og lysmålinger.Men man burde kunne sine saker.

Venter på en kasse med Mamiya objektiver som en kompis har arvet etter sin far "en habil fotograf",så får tiden vite om det er noe godiser der.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ut fra det du skriver så gjetter jeg på at du vil bruke det til å skyte film - det er det eneste scenariet hvor det kan gi noe mening. Hvis du skal filme er det ikke noe stort poeng i ny mattskive - du fokuserer jo via liveview-bildet.

Helt riktig - det er først og fremst filming jeg vil eksperimentere med, ja.

Høres ut som de fleste mener jeg burde styre unna Nikon-objektiv i første omgang. Særlig hvis jeg vil prøve å ta noen stillbilder også. Er det Canons f/1.4 som er det anbefalte å begynne med?

Så hadde jeg et spørsmål til, som etter det jeg så fremdeles ikke er besvart:

Og til slutt: kan noen anbefale et objektiv (gjerne fast brennvidde) bredere enn 20mm til under 4000 kr?

(Og kanskje helst Canon-vennlig optikk, som det anbefales så sterkt å gå for her)

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å bruke Nikon optikk på Canon når det finnes like gode (eller bedre) alternativer som er laget for Canon. Har du noen Nikon klassikere fra før; så er det nyttig med en slik adapter.

Canon's 50mm f/1.4 er en trivelig sak som har en fornufitg pris. Det har kommet en 50mm f/1.4 fra Sigma som får veldig mye skryt. Den kan være et alternativ (finnes til Canon med flere).

Det er vanskelig å komme under 20mm til den prisen du skisserer hvis du vil ha fast optikk. Det finnes en del gode vidvinkel-zommer; men de er også dyrere.

Hvor stort er budsjettet ditt? Og hvor mye optikk ser du for deg at du trenger?

Tom

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg også vurderer Nikon-optikk er fordi jeg liker de bildene jeg har sett med Nikkor 50mm f/1.4, som jeg nevnte. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor jeg liker det. Kanskje fordi jeg ikke har erfaring og ordforråd nok enda, eller fordi det rett og slett er for subjektivt.

Jeg har ikke lyst til å bruke mer enn 7-8000 på optikk i første omgang. Fastoptikk er ikke et krav. Jeg vet bare at jeg trenger et forholdsvis vidt objektiv også, og gjerne med så små optiske feil som mulig (ang. f.eks. vignettering og uskarphet). Må jeg strekke meg til noe dyrere, så får jeg bare bite i det sure eplet. Men jeg er student, og god pris kommer selvfølgelig godt med.

Og joda, jeg skal kjøpe mer optikk etter hvert. Vil bare ha noe å eksperimentere litt med før jeg gjør de store innkjøpene.

ENDRING: Ser det er litt optimistisk å håpe på 20mm i den prisklassen. Kan godt strekke meg til 30mm (28mm?) og mindre. Ikke særlig vidt med 1.6 crop, men bedre enn å bare bruke 50mm.

Endret av Haldorsen
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg også vurderer Nikon-optikk er fordi jeg liker de bildene jeg har sett med Nikkor 50mm f/1.4, som jeg nevnte. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor jeg liker det. Kanskje fordi jeg ikke har erfaring og ordforråd nok enda, eller fordi det rett og slett er for subjektivt.

Det er et godt argument for å vurdere et objektiv det. Men de bildene er nok tatt med en Nikon kamera; og da vil sensor også ha mye å si for resultatet.

Jeg har ikke lyst til å bruke mer enn 7-8000 på optikk i første omgang. Fastoptikk er ikke et krav. Jeg vet bare at jeg trenger et forholdsvis vidt objektiv også, og gjerne med så små optiske feil som mulig (ang. f.eks. vignettering og uskarphet). Må jeg strekke meg til noe dyrere, så får jeg bare bite i det sure eplet. Men jeg er student, og god pris kommer selvfølgelig godt med.

7-8 lapper på optikk er et greit start-budsjett. Jeg ville nok satset på en Tamron 17-50mm + EF 50mm f/1.4 eller en EF 17-40mm

Og joda, jeg skal kjøpe mer optikk etter hvert. Vil bare ha noe å eksperimentere litt med før jeg gjør de store innkjøpene.

ENDRING: Ser det er litt optimistisk å håpe på 20mm i den prisklassen. Kan godt strekke meg til 30mm (28mm?) og mindre. Ikke særlig vidt med 1.6 crop, men bedre enn å bare bruke 50mm.

28mm f/1.8 er helt grei; men du kan også vurdere 28mm f/2.8 som er rimelig og trivelig.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...