Gå til innhold

Ønsker å være en del av Forsvaret

zonata

Anbefalte innlegg

Heisann alle i Forsvaret.

Selv var jeg så uheldig, mange vil si heldig, men jeg var klar for dette. I den senere tid så føler jeg en enorm respekt for alle i Forsvaret - og som virkelig gjør en jobb for sivilbefolkningen td. i Afghanistan, men også alle andre steder.

De siste månedene har det bygget seg en slags patriotisme i meg, og det er først nå jeg misunner alle som er i Forsvaret og som faktisk gjør en jobb. Jeg er også sint på meg selv - for ikke å være en del av dette.

Dette, hatet, blusser opp i meg spesielt når jeg ser filmer og dokumentarer fra Midtøsten. Svært mange soldater har mistet livet, og jeg sitter med skyldfølelse om at jeg faktisk kunne vært der også, ikke reddet de, men i hvertfall tatt min del. Nå føler jeg meg mest som en av de stakkars konene som sitter hjemme og har en kjær person i fredsopprettende styrker, og jeg føler meg minst like hjelpeløs.

Jeg har så lyst å delta på øvelser, ligge ute i minusgrader, være våt, kald, lyst til å gi opp, holde meg selv gående i time etter time uten mat, bare simulere krig, men aller mest ønsker jeg å reise til Afghanistan og hjelpe til.

Samtidig vet jeg at Forsvaret ikke bare handler om krig og terrorisme, og at de fleste har greie jobber som ikke inkluderer en veldig stor risiko for sitt eget liv. Jeg vet bare ikke hvorfor jeg føler det sånn nå, at jeg tenker jeg mister noe av det som kunne bli det viktigste i mitt liv. Kanskje er det hormoner, men dette har jeg tenkt på i noen måneder.

Jeg måtte bare si dette, fortelle det til noe eller noen, og samtidig si at jeg har medfølelse for alle som er i Forsvaret, også de mot sin vilje, jeg hadde gjerne tatt deres plass. Fremover håper jeg å kunne bruke dette engasjementet til å bli aktiv i organisasjoner og lignende, og ønsker alle dere andre lykke til videre.

Skjønner også godt om denne tråden blir stengt eller fjernet, og tar meg ikke nær av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser jeg fjernet noe helt i starten, nemlig at jeg ikke ble tatt opp til førstegangstjeneste fordi min allmenne-fysikk ikke bestod testen på sesjonen... Og alle utdannelser må man ha befalskurs + krigsskole, og vet at hvertfall befalskurset er hardt. Men kanskje Forsvaret vil gi meg en sjanse til?

En annen ting er at jeg har startet en utdannelse, og trives svært godt, men føler samtidig at jeg kan yte mye i Forsvaret også. Ser også i fremtiden for meg at jeg drar til Midtøsten, kanskje som minerydder, hjelpearbeider etc. Er engasjert og klar for å hjelpe mennesker..

Takk så mye for alle svar!

Lenke til kommentar

husk at det er mulig å hjelpe folkene i f.eks Afghanistan uten å ha annet enn sivil utdannelse. er de er avhengig av mange i norge, både militære og sivile.

personlig er jeg en av disse(foreløpig), syntes det er fint å kunne hjelpe våre styrker i utlandet :)

kanskje dette kan være ett slags kompromiss for deg? hjelpe folkene i afghanistan fra norge og samtidig jobbe med det du utdanner deg som, alt etter hva du driver å utdanner deg som da.

forresten, velkommen til forumet :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, bare å gjøre noe for soldater på oppdrag, tror jeg kan hjelpe også på min egen selvfølelse. Mitt store håp er at noe/noen tar tak i meg, og huker meg inn på ett eller annet som har med Forsvaret å gjøre, selv om jeg vet det ikke vil kommer til å bli skje. Tar en it-utdanning for tiden, og håper kanskje i fremtiden å få en sikkerhetsrelatert jobb rett mot Forsvaret og/eller Norge.

Min mulighet, uten å komme gjennom sesjon og ikke utført førstegangstjeneste, er tross alt minimal, for å kunne ta videre utdanning hos Forsvaret.. Tror jeg må skyve det i fra meg.

Og takk skal du ha, trives på forumet allerede!

Lenke til kommentar

Hadde samme tanker og følelser angående forsvaret som de TS nevner. Nå er jeg flysoldat på Ørlandet, og stortrives! Eneste negative er at jeg er så lenge borte hjemmefra av gangen, men det hører førstegangstjenesten til. Møtet med forsvaret var for meg en utfordring, spesielt under rekruttskoletiden. Nå skal jeg begynne på fagperioden som sambandsmann, og gleder meg til det.

Det du skal huske på, er at selv om du ikke reiser til Afghanistan og er soldat der, "ofrer" du mye for landet ditt i førstegangstjenesten også. Hvis det plutselig brenner på dass, er det vi som tar støyten. Det er vi som har ansvaret for å beskytte landet.

Jeg kjente også at patriotismen steg inni meg da jeg sto i nypussa M-77 boots og den fineste arbeidsuniformen jeg hadde, med det norske flagget på armen, med uniform for aller første gang. Men det var enda mer patriotiske følelser ute og gikk da vi hadde feltgudstjeneste første gang, og majoren ropte kongeropet.

Under vår første feltuke besøkte vi Hegra Festning, en festning hvor en liten gruppe med tapre norske soldater sto i mot tyskerne ganske lenge før de måtte gi opp kampen. Å besøke dette stedet hvor disse tapre handlingene hadde funnet sted, tente hvertfall patrioten i meg.

Men som andre nevner, ring 03003 og si at du er svært motivert og at du ønsker å tjenestegjøre i forsvaret. Du kommer ikke til å angre ;)

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

Ja, men som Galexon, jeg er en liten patriot! Jeg ønsker og tjenestegjøre for landet mitt, være ute i felten! Altså en vanlig soldat, dette har jeg ønsket i en del år nå! Jeg er bestemt på å fortsette som vanlig infanterisoldat etter førstegangstjenesten! Jeg lurer bare på egentlig om det er vanskelig og fortsette? Og spørre om å få gjøre utenlandstjeneste? Er dette vanskelig?

Lenke til kommentar

Ville da ihvertfall satset på en tjeneste i hæren. Jeg vet ikke så mye om intops ennå, men jeg tror minstekravet er en god allmenn helse og minst 6 mnd i førstegangstjenesten

Her på Madla så er det 3 Nato-stillinger etter rekrutten så vidt jeg husker.

Det er vanlige stillinger, bare at du tjenestegjør i utlandet. F.eks i Tyskland. 3 sjøsoldater blir sendt fra denne rekrutten ihvertfall. Så vidt jeg husker så er det bare sjåførstillinger da.

Det er vel ikke akkurat det du tenker på. Men bare husk at det er veldig lurt å få et overblikk over hvordan forsvaret er før du verver deg i lange perioder. For det er ikke alltid like enkelt og gøy som mange tror. F.eks løpe ute i våt uniform kl 4 om natten i gjørmen og 1-2 grader er ikke noe særlig gøy. Det gøye er stemningen som kommer når man har fått det overstått. Og tanken på at vi blir opplært til å drepe er ikke det samme som å holde et paintballgevær i hånden. Med våpen bærer man ansvar, ikke glede. Selv om det er sykt gøy på skytebanen.

Men lærerikt er det. Jeg har lært sinnsykt mye på de bare 3 ukene jeg har vært her. Sanitet, vasking, respekt og man lærer å ta ting som de kommer og holde kjeft. Og liker man seg her, så tilbyr forsvaret mange muligheter for karriere, som nevnt over.

Hadde jeg ikke fått skoleplass på HiB neste år, så hadde jeg nok kanskje søkt utdanning i millitæret. Tror mange har godt av å være i førstegangstjenesten, men skal du søke noe videre så er det lurt å tenke seg litt om etter å ha fått et innblikk av hvordan forsvaret er :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Jeg lurer bare på egentlig om det er vanskelig og fortsette? Og spørre om å få gjøre utenlandstjeneste? Er dette vanskelig?

Det varierer veldig fra avdeling til avdeling (og fra år til år) hvor mange grenaderstillinger som tilbys. Hvis du er motivert nok, vil jeg anbefale deg befalsskolen. Da er du garantert minimum et år praksis etter første året. Og du vil da være "i systemet", og det er lettere å søke forskjellige stillinger videre, samt intops.

Ellers er tjenesten veldig forskjellig også innad i avdelingene. Avdelinger du kan tenke på i Hæren:

Fallskjermjeger (HJK)

Artillerijeger eller PSYOPS (Artilleribataljonen)

Grensejeger (GSV)

Lett- og mekanisert infanteri (Panserbataljonen og 2. Bataljon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...