Gå til innhold

Hvilken rase burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Vi har tenkt å skaffe oss hund, men vet ikke hvilken. Har en katt fra før, og hunden må jo selvfølgelig komme overens med henne. Jeg har vokst opp med schæferhunder, når jeg var 1år fikk vi en omplasseringshund som var blanding mellom grønnlandshund og schæfer. De tre andre jeg har vokst opp med var renrasa schæfere (med de sykdommer og lidelser som følger med schæfere). Han derimot har aldri eid en hund, og er kanskje litt redd for større hunder. Mens jeg selvfølgelig vil ha en stor en.

 

Men pga at vi bor i borettslag (ikke så altfor stor plass) kan vi ikke ha en stor hund, og må kanskje derfor ha en liten eller mellomstor hund.

 

Vi kan ikke ha en hund som trenger mye mosjon. Kommer til å være to turer hver dag minst, kanskje en sjelden tur på fjellet osv. Er det rett hunderase er det mulig den kan bli med på joggetur, men da vi avogtil er ganske opptatte (ikke har tid til laange timesturer) vil vi ha en hund som godtar at det f.eks en-to dager i mnd blir bare en tur.

 

Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tgfaen: "Kommer til å være to turer hver dag minst, kanskje en sjelden tur på fjellet osv. " - MINST to turer hver dag. Du har sikkert, hvis du har hund, opplevd at en eller to dager i mnd er det opp om morgenen, rett på jobb, kanskje overtid på jobb, en familiebursdag du skal i og evt et foreldremøte om kvelden, da TVILER jeg sterkt på at du går mer enn EN LANGTUR med hunden. Å gå rundt huset i fem minutter anser ikke jeg som tur. Tur er over en time. Å stå ute i hagen eller leke i hagen er heller ikke tur.

Lenke til kommentar
tgfaen: "Kommer til å være to turer hver dag minst, kanskje en sjelden tur på fjellet osv. " - MINST to turer hver dag. Du har sikkert, hvis du har hund, opplevd at en eller to dager i mnd er det opp om morgenen, rett på jobb, kanskje overtid på jobb, en familiebursdag du skal i og evt et foreldremøte om kvelden, da TVILER jeg sterkt på at du går mer enn EN LANGTUR med hunden. Å gå rundt huset i fem minutter anser ikke jeg som tur. Tur er over en time. Å stå ute i hagen eller leke i hagen er heller ikke tur.

 

Ok skjønner. Misforsto litt det du skrev i i starten. Trodde du mente at du kun kom til å gå en eller to lange turer per måned. Beklager :)

 

Selfølgelig vet jeg at enkelte dager være mer stressende enn andre og da må man nedprioritere visse ting.

Lenke til kommentar

Du bør kanskje skaffe deg en av selskapsrasene, men vær klar over at de ikke trives med å være alene hjemme i mange timer. Dersom noen kan lufte den om dagen når du er borte, eller du kan ha den med på jobb skulle det gå bra. NB. en liten valp bør ikke være alene i de første mnd. uansett. Flere av selskapsrasene har ikke det samme behovet for lange turer som en av de større rasene. Jeg har Bolognese som regnes som en av de minst turkrevende rasene, de er derimot veeeldig selskapssyke! Ikke bjeffer de noe særlig, og er veldig selvstendige og sterke i psyken.

Lenke til kommentar

Om du egentlig har lyst på stor hund, synes jeg du skal jobbe videre med det, de mindre rasene er er ofte mer krevende(bortsett fra at en stor hund oftest har mer pels som må stelles). Vi ha ei Nuffe tispe(Newfounlandshund), som er alle tiders. Maken til dovenpels skal du lete lenge etter, men er selvfølgelig glad i turer og sånt, men så lenge hun får være med familien etter jobb er hun storfornøyd.

Så ta en titt på denne rasen, anbefales på det varmeste(som jeg har gjort noen ganger tidligere her på forumet)

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...