Gå til innhold

Søker Netverks behandler!


Anbefalte innlegg

Etter noen virkelig irritable feilmeldinger, så har jeg lyst på en netverks behandler som kan erstatte Windows sin innebygd. Og blackliste den innebygde fra å starte selvsagt.

Saken er: oppdaterte en driver, derfor ble wlan-kortet mitt i maskina gitt en ny signatur. PGA dette kan jeg ikke sette opp fast IP da den vistnok har konklift med hva jeg hadde fast IP på før(samme kortet, bare gamlere driver).

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut det. Det var ethern pluggen som tok å sperra(koblinga og wlankortet har nesten samme navn)... selvsagt nå har jeg gjordt maskina mer ubrukelig da jeg ikke kan sitte med ethern og wlan på statisk IP......

Nysjerrig: Hva er det i kommandolinja som GUI'et ikke har(CMD er etter erfaring 99% ubrukelig)? Så hva sitter i CLI'et som ikke sitter i GUI'et?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Nysjerrig: Hva er det i kommandolinja som GUI'et ikke har(CMD er etter erfaring 99% ubrukelig)? Så hva sitter i CLI'et som ikke sitter i GUI'et?
Erfaringsmessig tar det kortere tid å skrive <start-knapp>cmd<enter>ipconfig /all<enter> enn å trykke på nettverksikonet -> trykke på nettverks-senter -> trykke på lokal tilkobling -> trykke details. Spesielt hvis du ikke er kjent i menyene.

 

Edit: Og ipconfig lister opp alle tilkoblingene på én gang. I stedet for at man må klikke på hver enkelt etter tur.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Cmd er langt fra ubrukelig. Anbefaler deg å se litt nærmere på verktøyet netsh, svært nyttig når det kommer til å styre nettverkskoblingene.

For eksempel å sette en statisk ip adresse gjør man således:

netsh int ip set address name="local area connection" static 192.168.0.10 255.255.255.0

For å sette den tilbake til å bruke dhcp:

netsh int ip set address name="local area connection" dhcp

Andre nyttige verktøy er netstat og arp.

 

Kanskje den aller viktigste delen med cmd er at mye av oppgavene kan scriptes.

Lenke til kommentar
Cmd er langt fra ubrukelig.

 

CMD er ubrukelig sammenlignet med bash. At noen av Windows CLI verktøy er dugelig er en helt annen sak.

 

I går natt ble jeg ferdig med et program som kanskje kan hjelpe deg som en "Nettverksbehandler".

 

Tillater denne å sette opp hver enkelt "essid og tilkobling" som separate nettverk som automatisk fungerer mellom i bakgrunnen uten at jeg trenger å gjøre noe(atlså 1 profil for hvert netverk)?

Vis ikke, så er den per definisjon ikke langt unna hva windows sitt GUI på å stille inn netverket er.

Lenke til kommentar
I går natt ble jeg ferdig med et program som kanskje kan hjelpe deg som en "Nettverksbehandler".

 

Tillater denne å sette opp hver enkelt "essid og tilkobling" som separate nettverk som automatisk fungerer mellom i bakgrunnen uten at jeg trenger å gjøre noe(atlså 1 profil for hvert netverk)?

Vis ikke, så er den per definisjon ikke langt unna hva windows sitt GUI på å stille inn netverket er.

 

Kan du omformulere spørsmålet? Jeg forstod det ikke helt :p

Lenke til kommentar

Får å si det sånn: Windows sin så setter du opp 1 nettverk(aka: IP, DNS,etc) PER ting du kobler opp med.

Derfor er den ubrukelig med mindre du altid bruker DHCP eller lar maskina bli stående på 1 sted.

Men, hva om den hadde laget en profil per netverk i stede? Og så dropper vi ideen om at profilen er dingsen du kobler opp med :p

Lenke til kommentar
Får å si det sånn: Windows sin så setter du opp 1 nettverk(aka: IP, DNS,etc) PER ting du kobler opp med.

Derfor er den ubrukelig med mindre du altid bruker DHCP eller lar maskina bli stående på 1 sted.

Men, hva om den hadde laget en profil per netverk i stede? Og så dropper vi ideen om at profilen er dingsen du kobler opp med :p

 

OK, så du vil ha et program som endrer IP,DNS etc.. på en adapter ut ifra navnet på nettverket adapteren er koblet til.

 

Det programmet mitt gjør, er at alle innstillingene lagres i registeret, slik at du slipper å skrive inn alle innstillingene for hver gang du bytter nettverk. Programmet oppdager ikke selv hvis det blir koblet til et annet nettverk, men du kan enkelt endre alle innstillingene ved å høyreklikke på trayikonet og velge din forhåndsinnstilte "setting"(som er forbundet med en adapter) og programmet endrer IP,DNS og så videre til det du har lagt inn under det navnet i programmet.

 

Det ble en lang setning, men jeg håper forsto hva jeg mente :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...