del_diablo Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Etter noen virkelig irritable feilmeldinger, så har jeg lyst på en netverks behandler som kan erstatte Windows sin innebygd. Og blackliste den innebygde fra å starte selvsagt. Saken er: oppdaterte en driver, derfor ble wlan-kortet mitt i maskina gitt en ny signatur. PGA dette kan jeg ikke sette opp fast IP da den vistnok har konklift med hva jeg hadde fast IP på før(samme kortet, bare gamlere driver). Hjelp? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Offtopic, men hva skjer når du starter opp cmd og skriver inn ipconfig /all? Står ipen registrert noen steder? Alternativt kan du resette TCP/IP stakken med netsh int ip reset og håpe dette løser problemet. http://support.microsoft.com/kb/299357 Når det kommer til alternative nettverksbehandlere har jeg ingen alternativer, desverre. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Fant ut det. Det var ethern pluggen som tok å sperra(koblinga og wlankortet har nesten samme navn)... selvsagt nå har jeg gjordt maskina mer ubrukelig da jeg ikke kan sitte med ethern og wlan på statisk IP...... Nysjerrig: Hva er det i kommandolinja som GUI'et ikke har(CMD er etter erfaring 99% ubrukelig)? Så hva sitter i CLI'et som ikke sitter i GUI'et? Endret 10. oktober 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Nysjerrig: Hva er det i kommandolinja som GUI'et ikke har(CMD er etter erfaring 99% ubrukelig)? Så hva sitter i CLI'et som ikke sitter i GUI'et? Erfaringsmessig tar det kortere tid å skrive <start-knapp>cmd<enter>ipconfig /all<enter> enn å trykke på nettverksikonet -> trykke på nettverks-senter -> trykke på lokal tilkobling -> trykke details. Spesielt hvis du ikke er kjent i menyene. Edit: Og ipconfig lister opp alle tilkoblingene på én gang. I stedet for at man må klikke på hver enkelt etter tur. Endret 10. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Lima92 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 I går natt ble jeg ferdig med et program som kanskje kan hjelpe deg som en "Nettverksbehandler". Network_settings.zip Jeg vet ikke om det er dette du er ute etter, men du kan kanskje gi meg tilbakemelding på hva du syns PS: Du må ha .net framework 3.5 innstallert. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Cmd er langt fra ubrukelig. Anbefaler deg å se litt nærmere på verktøyet netsh, svært nyttig når det kommer til å styre nettverkskoblingene. For eksempel å sette en statisk ip adresse gjør man således: netsh int ip set address name="local area connection" static 192.168.0.10 255.255.255.0 For å sette den tilbake til å bruke dhcp: netsh int ip set address name="local area connection" dhcp Andre nyttige verktøy er netstat og arp. Kanskje den aller viktigste delen med cmd er at mye av oppgavene kan scriptes. Lenke til kommentar
Lima92 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Faktisk er det programmet jeg laget, en GUI til netsh kommandoen i cmd. Prøv den Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Cmd er langt fra ubrukelig. CMD er ubrukelig sammenlignet med bash. At noen av Windows CLI verktøy er dugelig er en helt annen sak. I går natt ble jeg ferdig med et program som kanskje kan hjelpe deg som en "Nettverksbehandler". Tillater denne å sette opp hver enkelt "essid og tilkobling" som separate nettverk som automatisk fungerer mellom i bakgrunnen uten at jeg trenger å gjøre noe(atlså 1 profil for hvert netverk)? Vis ikke, så er den per definisjon ikke langt unna hva windows sitt GUI på å stille inn netverket er. Lenke til kommentar
Lima92 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 I går natt ble jeg ferdig med et program som kanskje kan hjelpe deg som en "Nettverksbehandler". Tillater denne å sette opp hver enkelt "essid og tilkobling" som separate nettverk som automatisk fungerer mellom i bakgrunnen uten at jeg trenger å gjøre noe(atlså 1 profil for hvert netverk)? Vis ikke, så er den per definisjon ikke langt unna hva windows sitt GUI på å stille inn netverket er. Kan du omformulere spørsmålet? Jeg forstod det ikke helt Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Får å si det sånn: Windows sin så setter du opp 1 nettverk(aka: IP, DNS,etc) PER ting du kobler opp med. Derfor er den ubrukelig med mindre du altid bruker DHCP eller lar maskina bli stående på 1 sted. Men, hva om den hadde laget en profil per netverk i stede? Og så dropper vi ideen om at profilen er dingsen du kobler opp med Lenke til kommentar
Lima92 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Får å si det sånn: Windows sin så setter du opp 1 nettverk(aka: IP, DNS,etc) PER ting du kobler opp med.Derfor er den ubrukelig med mindre du altid bruker DHCP eller lar maskina bli stående på 1 sted. Men, hva om den hadde laget en profil per netverk i stede? Og så dropper vi ideen om at profilen er dingsen du kobler opp med OK, så du vil ha et program som endrer IP,DNS etc.. på en adapter ut ifra navnet på nettverket adapteren er koblet til. Det programmet mitt gjør, er at alle innstillingene lagres i registeret, slik at du slipper å skrive inn alle innstillingene for hver gang du bytter nettverk. Programmet oppdager ikke selv hvis det blir koblet til et annet nettverk, men du kan enkelt endre alle innstillingene ved å høyreklikke på trayikonet og velge din forhåndsinnstilte "setting"(som er forbundet med en adapter) og programmet endrer IP,DNS og så videre til det du har lagt inn under det navnet i programmet. Det ble en lang setning, men jeg håper forsto hva jeg mente Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Cmd er langt fra ubrukelig.CMD er ubrukelig sammenlignet med bash. At noen av Windows CLI verktøy er dugelig er en helt annen sak. Har du tatt en titt på PowerShell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå