Gå til innhold

Politikerspråket: Hvorfor sier lederen av Norges tredje største parti, "jeg" når hun er fra Bergen?

Chekkos

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier lederen av Norges tredje største parti,

"jeg" når hun er fra Bergen?

Sier ikke bergensere "e" og "eg" egentlig?

Har Erna enten blitt språkpåvirket av å bo mange år i Oslo,

og det har dermed blitt naturlig å si "jeg"

eller vil hun rett og slett ikke bruke sin opprinnelige dialekt?

Endret av Robert
Endret emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe den "pene" bergensken og trondheimsken (æsj, jeg som hadde tenkt å kalle det Nidaros) dør ut før de gjør for mye skade på språket. Men det er vel for seint å redde det uansett.

Det som irriterer meg er når lederen for Senterpartiet, som har en skikkelig fin dialekt, ikke klarer å skille mellom hankjønn og hunkjønn. Jeg så på et sånt program før valget på fjernsyn, og da sa hun framtiden. Men jeg hørte også at hun hadde i-ending i et hunkjønnsord, noe som prover at hun prøver å kvitte seg med dialekten.

Lenke til kommentar

Som flere har vært inne på ovenfor, snakker Erna Solberg «penbergensk», som ligger nært opp mot riksmål. Det som likevel gjør det til bergensk, på lik linje med «gatebergensk», er blant annet bruken av skarre-R samt fraværet av hunkjønn.

Bergens Tidende anslo for noen år siden at ca. en firedel av bergenserne snakker penbergensk. Det er mest utbredt i sentrum og Fana, mens rendyrket gatebergensk er mest utbredt i Laksevåg og Loddefjord. Det bør også nevnes at godt over halvparten av eldre talere (over 60) snakker penbergensk. Ting tyder altså på at det går i den retning signaturen Glutexo ønsker. Sannsynligvis har dette sammenheng med at gatebergensk i dag er mer akseptert i formelle sammenhenger enn det var tidligere. Eksempelvis snakker flere stortingspolitikere gatebergensk, deriblant Heikki Holmås og Audyn Lysbakken. I konservative kretser (les: Høyre) er gjerne dette i mindre grad akseptert.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Får håpe den "pene" bergensken og trondheimsken (æsj, jeg som hadde tenkt å kalle det Nidaros) dør ut før de gjør for mye skade på språket. Men det er vel for seint å redde det uansett.

Og samtidig mener du antagelig at du er en tilhenger av språklig mangfold.

Såkalt "pent" bergensk hører jeg forresten stadig vekk. I Trondhjem (som i landet for øvrig) nærmer man seg østlandsk/bokmål, noe som er synd, og den klassiske "fintrøndersken" vil være utdødd om 30 år, hvilket også er synd.

Lenke til kommentar

Erna er påvirket av Oslo, det er ikke en del av den Bergenske dialekten og si jeg. "Jeg" formen brukes ofte av byfruene fordi det høres "pent" ut, men dette gjelder ikke generasjonen Erna er født i. Min farmor sier "jeg" og er fra Kristiansand, men hun er fra en "pen" familie. Konkluderer med at eldre fruer brukes bokmålsord, men Erna er påvirket av Oslo.

Lenke til kommentar
Erna er påvirket av Oslo, det er ikke en del av den Bergenske dialekten og si jeg. "Jeg" formen brukes ofte av byfruene fordi det høres "pent" ut, men dette gjelder ikke generasjonen Erna er født i. Min farmor sier "jeg" og er fra Kristiansand, men hun er fra en "pen" familie. Konkluderer med at eldre fruer brukes bokmålsord, men Erna er påvirket av Oslo.

Tull og tøys.

Jeg er 18, bodd i Bergen hele livet, føler meg ikke nevneverdig påvirket av Oslo-dialekten (med dens frastøtende sh-lyder), og sier "jeg" (jei), "meg" (mei), osv.

Lenke til kommentar
...Oslo-dialekten (med dens frastøtende sh-lyder)

Korleis er det då du seier sjekk, prosjekt og visjon?

Jeg tenker da på ord som det meste av landet utenfor deler av Østlandet ikke uttaler med sj/ch-lyder, for eksempel navnet på byen Oslo. Men for mitt personlig vedkommende uttaler jeg sj-lyden i ord som "sjekk" annerledes (mer mot en ren s-lyd) enn hvordan jeg har fått inntrykk av at mange Oslo-folk uttaler for eksempel "Oslo".

Lenke til kommentar
Men for mitt personlig vedkommende uttaler jeg sj-lyden i ord som "sjekk" annerledes (mer mot en ren s-lyd) [...]
Det høres jo bare ut som en fireåring som ikke klarer å uttale 'sh'-lyden.

Jeg sier likevel ikke at 'sh'-lyden er en pen lyd, dog er det fint med kontraster i talemålet.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er når lederen for Senterpartiet, som har en skikkelig fin dialekt, ikke klarer å skille mellom hankjønn og hunkjønn. Jeg så på et sånt program før valget på fjernsyn, og da sa hun framtiden. Men jeg hørte også at hun hadde i-ending i et hunkjønnsord, noe som prover at hun prøver å kvitte seg med dialekten.

Eg er ikkje so sikker på det der, for eg har to lærarar frå indre Sogn på skulen som begge brukar en-endingar i enkelte ord. Dei seier blant anna "framtiden" som du peikar på her. Eg høyrer òg støtt og stadig sogningar i lokalradioen som brukar en-endingar i enkelte ord, men eg forstår ikkje kva reglar dei har på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...