Gå til innhold

Hvordan koble nettverket.

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå ta ansvar for nettverket på et lan (ca 100 mann), og har følgende utstyr:

3x Cisco Catlyst 2950-48 m/2x 1000 Base-T GBIC

1x Cisco Catlyst 2950-24 m/2x 1000 Base-T

1x Cisco Catlyst 2900X-24

1x Netgear GS108T

Det jeg lurer på er om netgearen klarer presset til å stå i core siden det er mer en billigsvitsj, i hvet fall i forhold til ciscoene :p

Alternativet til netgear i core blir å koble de 4 ciscoene med 1000 Base-T etter hverandre.

Hva mener dere at jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netgearen kommer kanskje til å greie 100Mbit trafikk på portene til sammen (tidligere erfaringer). Det er bedre å sette en 100Mbit-switch i core, enn en billig-switch på gigabit.

Beste er nok å sette switchene i serie i stedenfor en coreswitch. Uansett tror jeg ikke du kommer over 60-70 Mbit på noen av portene med såpass få deltagere.

Lenke til kommentar

jeg ville koblet de 2950 i en "ring" så en 4x100mbit trunk til den 2900.

det gir 5rekker på 20personer med mye ledig kapasitet på de 3midterste så det kan kobles på en rekke ekstra på hver av de om behov for, eller forlenge rekkene.

så kan den netgear brukes til støtte opp et bord etc

post-175846-1255501276_thumb.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

cruzader: Om switchene skal kobles i ring, må Spanning Tree Protocol aktiveres. Dermed blir en av linkene deaktivert så lenge de andre er oppe.

Jeg ville satt opp 2950-24 som "core". Ut fra denne hadde jeg lagt opp to gigabitlinker ned til to 2950-48, en 4x100Mbit Etherchannel/"trunk" til en 2950-48 og en 4x100 Etherchannel til 2900-24.

Netgear-switchen hadde nok tjent som reserveswitch.

Lenke til kommentar

Det skal være 4 bord, så det blir antakelig koblet med de fire 2950-ene etter hverandre, med filserver i ene enden av rekken.

2900 vil ligge hos crew, med 2-3 10/100 etherchannel ned til første bord. (kommer til å sitte 4-5 stk. hos crew...

Netgear kommer antakelig kun til å bli brukt for å gi begge mine maskiner gigabit rett til core....

Men jeg tenker på litt annet.

Bør jeg dele nettverket litt opp? tenker et VLAN til management, og et til deltakere? Tenkte på å forhindre at folk får tilgang til svitsjene's config?

Hvordan bør jeg forholde meg til console porten på svitsjen? ER det en reell fare for at noen plugger inn en kabel for å omprogrammere dem?

Internettlinjen kommer inn ved bord 4, men tenker at serverene skal stå ved crew (motsatt ende av salen). Kan det fungere å kjøre internett inn i en av svitsjene på et eget VLAN, for å så hente det ut i crew-svitsjen igjennom router, og inn på svitsjen på deltaker VLAN?

Salen vil se ca slik ut, og internett kommer fra nedre venstre hjørne, og crew sitter på "scenen" til høgre...

post-128736-1255694192_thumb.jpg

Endret av obrestad
Lenke til kommentar

bruker ta en stripe gaffa over console porten så sette switchene på enden av raden med portene mot folkene, da ser du lett om noen prøver bruke console porten.

selv bruker jeg om lite nettverk:

10.0.0.1 dhcp/dns

10.0.0.2 gateway

10.0.0.3-10.0.0.10 trådløse punkter

10.0.0.11-10.0.0.30 servere

10.0.0.31-10.0.0.40 crew (faste ipr som bare tilkoblinger fra disse godtas til styring av servere etc)

10.0.0.41-10.0.0.50 ledig for faste ipr til deltakere om egne servere etc

10.0.0.51-10.0.0.255 ip range for dhcp

10.0.10.x switcher etc, så ekstra lankort i de som har med nettverk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...