Gå til innhold

Oppgradering av vidvinkelobjektiv

Anbefalte innlegg

Har et Tamron 11-18 f/4.5-5.6 som jeg ønsker å bytte ut med noe skarpere og med bedre byggekvalitet.

Har sett på objektiver som Tokina 11-16 f2.8, Sigma 10-20 f4-5,6 (evt. Sigma 12-24 f4,5-5,6) og Nikon 10-24 f3,5-4.

Virker som om Tokina kommer best ut i diverse sammenligninger, men er ikke kjent med merket i fra før. Noen som har prøvd de forskjellige eller kan vise til en god test? 2.8 frister jo... Er jo den vide enden som blir mest brukt, så kunne tenkt meg mest mulig å gå på her, vet ikke hvor mye forskjell det blir på 11 og 12, men 12 bør iallefall være et minumum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, har lest veldig mye bra om det nå. Hvordan er byggekvaliteten på det? Tamronen'en som jeg har er lett som en fjær og VELDIG plastikk...

Veier et tonn og du kan sikkert slå inn spiker med den :)

Stortsett laget av metall og veldig gode fokus/blender ringer med store og markante riller.Fokuserer presist på Canon 30D.Kanskje ikke blant de raskeste til og fokusere,men er ikke akkurat designet for actionfotografering.

post-151946-1255213119_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Brukte selv et Tokina 11-16 da jeg hadde D80, fungerte knall. Er bygget som en tanks, husker det ramlet ut av sekken min og traff en steintrapp hvorpå det rullet 3-4 trinn videre ned, eneste merke ble en bitteliten skrape i plastikken helt fremme. Objektivet fungerte selvsagt akkurat som før etterpå.

Lenke til kommentar

Den skarpeste av disse er vel Tokina sin. Den har vel også best byggekvalitet så vidt jeg vet. Jeg har i alle fall ikke kommet over noe som er bedre. Det eneste jeg har å pirke på er at zoomringen er en smule tung.

I tilegg så er f/2.8 mer nyttig enn du tror på vidvinkel.

Det du må tenke over, er om 12-16 er et passende område for deg. Det er jo ikke mye å gå på.

Lenke til kommentar

Bestillte Tokina i går. Første objektiv for meg via eBay, satser på at det går bra... :dontgetit: Har lest gjennom et par tester som setter dette og lignende objektiv opp mot hverandre, kommer uten tvil best ut i nesten alle sammenhenger. Tror 11-16 passer meg helt fint, Tamron'en er brukt 90% på f11... (Fast 11 hadde vært noe! :yes: )

Lenke til kommentar
Ok, har lest veldig mye bra om det nå. Hvordan er byggekvaliteten på det? Tamronen'en som jeg har er lett som en fjær og VELDIG plastikk...

Veier et tonn og du kan sikkert slå inn spiker med den :)

Stortsett laget av metall og veldig gode fokus/blender ringer med store og markante riller.Fokuserer presist på Canon 30D.Kanskje ikke blant de raskeste til og fokusere,men er ikke akkurat designet for actionfotografering.

post-151946-1255213119_thumb.jpg

Glimrende feriefoto det der Nautica. Tar gjerne imot flere bilder av Tokinaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...