Gå til innhold

Armbåndsur med dreibar skive

melladiskusjon

Anbefalte innlegg

heisann og god morgen i stuvo....

jeg har akkurat fått ett nydelig armbåndsur i gave, litt sånn røff sak som nærmest hyler ut macho !!! :)

dette er vel og bra, men har noen spørsmål angående denne dreibare skiven oppå klokken. den innehar alskens mulige tall som åpenbart går etter en slags skala. her står alt fra 30NAT til 35SAT, stikkord som MPH og nevnte jeg masse, masse tall ? her er også 3 røde piler i forskjellige størrelser, som tilsynelatende er plassert helt tilfeldig rundt på skiven.

det må jo være en slags høyere mening med denne skiven ? det er vel ikke bare mote ? man sikkert gjøre noe kult med den som å regne ut jupiter bane hvert skuddår ved sommersolverv osv? :-)

tilbakemeldinger mottas med hylende glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hoho hvilket kostelig svar :-)

du skjønner det at jeg hadde nok overgått traumen angående "håndbok-skrekken" for lengst hadde jeg hatt noen håndbok...:-/

det fulgte lixm ikke med noen håndbok...siden det var en gave og alltingen. :-)

klarer heller ikke å finne noen offisiell Dilligaf hjemmeside....:-/ noe som er utrolig rart.....

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er "dilligaf" ikke noe klokkemerke om så dan - min wild guess er at dette er noe som kan være kjøpt i en bod i syden? Eventuelt fra en suspekt asiater på eBay?

På et skikkelig klokkemerke ville nok alle viserne og dilldallet hatt en funksjon, men her tror jeg ikke det er tilfelle, dessverre..

Lenke til kommentar
På et skikkelig klokkemerke ville nok alle viserne og dilldallet hatt en funksjon, men her tror jeg ikke det er tilfelle, dessverre..

Der er jeg desverre uenig, tror nok alt dette dildallet har en funksjon. Hvis det ikke har en funksjon på denne klokken så tror jeg ikke dette er tilfeldige tall selv om jeg ikke forstår tallene ennå.

Lenke til kommentar

Kopier eller billig juggel har ofte ekstra knapper/duppedingser som er ment for å gi et bedre inntrykk enten pga at den ser mer avansert ut eller at den har flere funksjoner. Siden det ikke er mulig å finne en offisiell produsent så antyder jo dette på at det er en kopi.

Lenke til kommentar
Kopier eller billig juggel har ofte ekstra knapper/duppedingser som er ment for å gi et bedre inntrykk enten pga at den ser mer avansert ut eller at den har flere funksjoner. Siden det ikke er mulig å finne en offisiell produsent så antyder jo dette på at det er en kopi.

Wow, da lærte jeg noe nytt i dag for det har jeg aldri hørt om.

Spørsmål.... om dette var billig juggel, hvorfor skulle de da slenge på tilfeldige tall og ikke etterligne virkelige funksjoner fra dyrere klokker?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Tja, de kan for eks ha kjøpt selve kassen til klokka fra samme fabrikk som den orginale, men bare puttet et billig urverk inn. Evnt så har de kopiert designet til ei orginal, men igjen bare puttet inn billig urverk.

Mulighetene er enorme.

Du skjønte ikke poenget mitt, uansett om dette er en billigklokke eller ikke så representerer alle de skalaene uansett reelle funksjoner uansett om de funksjonene er i klokken eller ikke.

Det du gjør er jo å skrive opplagte ting som omtrent alle vet og skjønner, skjønner ikke hva du få vil frem med det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det eg vil frem til er at klokken til trådstarter kan være en kopi, og dermed trenger ikke selve skiven representere en faktisk funksjon. Funksjonen har nok vært på den originale klokken, om det er en kopi, men siden det er vanskelig å vite hva som er den originale klokken og dermed også hvem som er produsent så vil det være vanskelig å finne manualen til den opprinnelige klokken. Kopier har ofte ikke manualer, som trådstarter har fått opplevd.

I tillegg, som sagt, så kan det være en kopi som ikke nødvendigvis skal etterligne en original, men ha masse dilldall for å fremstå som avansert. Den ytre skiven kan dermed være påført masse tall kun for å fremstå som avansert, og da, igjen, ikke ha en faktisk funksjon.

Så poenget mitt er at skiven trenger ikke å ha en funksjon og tallene kan være oppdiktet. Det vil dermed være fri gjetting for å vite hva den faktisk gjør.

Et tips, om trådstarter absolutt skal finne ut av det, er å se på andre klokker med denne skiven på hvor man kan lese i manualen.

Lenke til kommentar
De kan nok imitere reelle funksjoner ja, men at disse faktisk kan benyttes på denne spesifikke klokken har jeg ingen tro på.

Kan hende men tror dere (du og nomore) overvurderer slike funksjoner og hva de koster. Mange funksjoner på en klokke trenger kun en ringskal og en dreibar skive.

Tenker da på kompassring, tachymeter, tidsfunksjoner, etc.

Så med dagens lave kostnader med tanke på produksjon er det mer sannsynlig etter min mening at klokken har disse funksjonene men at de er av "dårlig" kvalitet.

Lenke til kommentar
Ikke umulig, men eg tror det er hipp som happ. Er det en billig klokke så mener eg at det er en stor mulighet for at funksjonen ikke er tilstede.

Funksjonen??

Er vel mange funksjoner der og flere av dem er der på grunn av den dreibare skiven.

Lenke til kommentar

Herregud for en kverulering. Poenget mitt er at den mest sannsynlig er fake(dvs at skiven ikke har en faktisk funksjon). For å bekrefte/avkrefte dette kan trådstarter sjekke manualen til tilsvarende klokker med lik eller tilsvarende skive og se hva skiven gjør der, og deretter finne ut av om den faktisk fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Herregud for en kverulering. Poenget mitt er at den mest sannsynlig er fake(dvs at skiven ikke har en faktisk funksjon). For å bekrefte/avkrefte dette kan trådstarter sjekke manualen til tilsvarende klokker med lik eller tilsvarende skive og se hva skiven gjør der, og deretter finne ut av om den faktisk fungerer eller ikke.

Vel, det var ikke jeg som begynte med denne OT diskusjonen og jeg ser ikke hvorfor jeg kverulerer mer enn deg...

Og poenget mitt er at en del kan være dilldall som kun er påtegnet mens det meste er faktiske funksjoner.

Edit: Det morsomme er vel at det er som oftest kverrulantene selv som beskylder andre for å kverrulere.... litt som "den som først er fisen var er fisens far" tilfelle :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...