Gå til innhold

Politikerne forstår ikke at norsk olje er på vei nedover


Anbefalte innlegg

Norge har vært styrt av kraftsosialister, og om det er noen lysning i sikte må det være at dagens ungdomspolitikere stort sett har et annet syn på saken. De tilhører jo den generasjonen som blir gamle når oljen har tatt slutt...

 

Geir :)

 

Samtidig burde det presiseres at Norge har forvaltet olje som en nasjonal ressurs på en måte som både beundres og misunnes av alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke uenig i det. Spørsmålet er hvordan vi forbereder oss til å fovalte et Norge uten oljen. Og der er jeg litt mer tvilende, siden vi fortsatt styres av folk som ser på kraftkrevende produksjon som en god ting. Det gjelder på begge sider, min gamle favoritt-politiker Syse var en ivrig forkjemper for statlig støtte til smelteverk og hva det måtte være. Staten subsidierte jo hver arbeidsplass ved jernverket i Mo med over en million kroner, den gangen lønnen var på knapt 200 000.

 

Det var da Hegnar ville lage appelsinplantasje der oppe, for som han sa: Selv om det neppe kom til å bli noen appelsiner å selge, ville han jo fortsatt ha 800 000 i overskudd pr. ansatt etter lønnnsutgiftene... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå har det seg jo slik at vi åpner jo nye områder etterhvert og da greier vi å leve av oljen en god stund til. Samtidig får vi stadig ny teknologi som gjør at vi kan åpne gamle felt for utvinning. Oppå dette igjen kommer store gass felter.

 

Hadde vi hatt massiv forskning på miljøvennelig teknologi så kunne det blitt en storindustri for Norge.

Lenke til kommentar

Det jeg tror kommer til å skje etter hvert men kanskje ikke i vår livstid er at oljeprisene etter hvert kommer til å få en "svak" eksponensiell vekst på grunn av tilgang.

 

På grunn av prisene blir også utvinning i de "små" områdene også lønnsom men samtidig som vi åpner for oljeutvinning i disse områdene får nok Norge og verden øynene opp for at olje (heldigvis) ikke er en uendelig ressurs.

 

Selvsagt vil vi gå tom for olje til slutt men det vil selvsagt ikke skje PLUTSELIG men i en overgang på flere år der vi vil se veldig uforusigbare priser med kraftige hopp både nedover og oppover men der prisene vil få en kraftig stigning over tid.

 

I en slik periode vil nok også norske politikere skjønne at det bør satses på annen industri, la oss ihvertfall håpe det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er ingen fare foreløpig egenklig. Det er masser av olje i områdene Norge hærsker over i nord (og også i gråsona, men der blir det jo fort litt bråk med russland da) og dessuten forbedres teknologien stadig slik at det lønner seg å ta opp mer av feltene enn vi tideligere har gjordt. Og under isen på nordpolen skal det visst også være enorme oljeforekomster.

 

Men jeg er enig i at vi burde forberede oss på når det en gang langt inn i frammtiden tar slutt ved at vi satser store deler av oljepengene på å etablere nye industrier i Norge som vi kan leve av i frammtiden (litt sånn som FRP vil).

 

Når det gjelder thorium så er Egil Lillestøl sitt regnskap langt ute på viddene. Han la til grunn den samme prisen som tillsvarende energi fra olje på toriumen, noe som det ikke er noe grunnlag for (olje er lettere å få energi fra enn thorium) også tok han ikke med noen av utgiftene til utgraving, rensing og transport av thoriumen og han tok heller ikke med de enorme utgiftene det vil være for norge og i det heletatt og bygge en prototyp av et thoriumkraftværk. Og det å utvikle teknologien til og bygge et slikt kraftværk vil i tilegg til mange milliarder kroner også kreve mange år med forskning og utvikling (har hørt minst 15-20 år et sted). En thoriumreaktor er noe helt annet enn en vanelig atomreaktor for thoriumen kan ikke holde i gang reaksjonen selv og må derfor ha litt "hjelp" til å holde i gang en reaksjon.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Du viser bare til uttalelse fra et "blått" menneske..

Da kan vi se på hva de "røde" mennesker mener om saken ;)

 

Det partiet som vil stoppe videre oljeutbygging (og dermed påfyll til oljefondet), er det samme partiet som er aller ivrigst på at offentlig sektor må vokse mer. SV hadde for øvrig som eneste parti, ikke et ord om næringslivspolitikk på sine hjemmesider i valgkampen. De er rett og slett ikke interessert i inntektssiden i økonomien.

Den jevne SV-er har aldri tenkt over at pengene faktisk må komme fra et sted.

 

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/orja...icle3303526.ece

 

 

.

Lenke til kommentar
Var med hensyn til overskrifta til trådstarter eg meinte.

 

Kutt ut det ensetnings flåsegreiene ditt. Ramm er en kjent oljeanalytiker. Både Høyre og AP er for olje så jeg skjønner ikke hva det skulle ha å si i denne saken hvor han eventuelt hører hjemme politisk.

 

 

Ellers er det mange ukritiske påstander om at vi har så enormt med olje her i noen poster. Virker mer som ønsketenkning. Sjekk ut tallene til OD i steden: http://www.npd.no/engelsk/cwi/pbl/en/index.htm

 

Klikk inn på production figures

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at emnetittelen for denne tråden er unødvendig melodramatisk. Den inviterer til mer til konfrontasjon enn diskusjon. Det hadde f.eks. gått fint an å gjøre utgangspunktet mer åpent ved å hekte på et spørsmålstegn bak.

 

Slik det ser ut nå, så får jeg følelsen av at tråden gjerne kommer til å brukes som utskytningsrampe for terping på "rødgrønne" mer enn den muligjør for diskusjoner rundt strategier for faktisk å bygge et bedre Norge.

 

Jeg håper at denne diskusjonen klarer å snu seg i en interessant retning, istedenfor å bli en arena for sutring og klaging, slik så mange andre tråder på dette forumet ofte blir.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Det partiet som vil stoppe videre oljeutbygging (og dermed påfyll til oljefondet), er det samme partiet som er aller ivrigst på at offentlig sektor må vokse mer. SV hadde for øvrig som eneste parti, ikke et ord om næringslivspolitikk på sine hjemmesider i valgkampen. De er rett og slett ikke interessert i inntektssiden i økonomien.

Den jevne SV-er har aldri tenkt over at pengene faktisk må komme fra et sted.

 

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/orja...icle3303526.ece

 

 

.

 

Du tar faktisk en kommentar fra e24.no og hevder innholdet er fakta? Jaja ...

Lenke til kommentar
Ok, hvis oljeutvinningen nesten skulle stoppe opp, hva har det egentlig å si?. Oljen forsvinner jo ikke men blir liggende akkurat der den er. Kanskje kunne vi ha godt av å prøve å få Norge til å gå rundt uten olje en stund.

 

Høres ikke ut som at du vet hvor oljesmurt den norske økonomien er, no offence :)

Er ikke bare de generelle inntektene men ringvirkningene rundt om i distriktene så det er snakk om svære summer her.

 

Skal man gjennomføre nedtrapping må det skje over flere ti-år slik at man har en sjanse til å prøve å leve av annen industri gradvis samtidig som man må investere penger i forskning på nye energikilder.

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som at du vet hvor oljesmurt den norske økonomien er, no offence :)

Er ikke bare de generelle inntektene men ringvirkningene rundt om i distriktene så det er snakk om svære summer her.

 

Skal man gjennomføre nedtrapping må det skje over flere ti-år slik at man har en sjanse til å prøve å leve av annen industri gradvis samtidig som man må investere penger i forskning på nye energikilder.

Høres uansett ut som du vet mindre enn meg... om oljeutvinneingen skulle stoppe er vel alle klar over at det må skje over laaaang tid.

 

Er bedre at det skjer før oljen reelt tar slutt så vi har ett ess i ermet hvis vi skulle trenge ett forsøk nummer to enn at vi absolutt må presse ut hver eneste dråpe før vi legger ned.

Lenke til kommentar
Ok, hvis oljeutvinningen nesten skulle stoppe opp, hva har det egentlig å si?. Oljen forsvinner jo ikke men blir liggende akkurat der den er. Kanskje kunne vi ha godt av å prøve å få Norge til å gå rundt uten olje en stund.

Det er sannt at vi kansje kan tjene mer på å la oljen ligge istedenfor å sette den på oljefondet siden prisen i frammtiden uungåelig vil stige på olje så har vi en rimelig sikker inntektskilde i frammtiden istedenfor å gamble med oljepengene våre på børsen. Så vi kunne ha tatt opp bare nokk olje til å dekke det vi trenger til statsbudskjettet også latt resten ligge til fremmtiden, men hvis vi venter for lenge slik at mange har gått over på nye energikilder istedenfor olje så taper vi selvfølgelig på det. Men hvis vi hadde gått for en slik strategi hadde nokk en del land som f.eks USA blitt veldig sure på oss og utsatt Norge for et masivt press for å ta opp oljen vår slik at de fikk nokk ulje og importere, i tilegg til at alle OPEC landene anntageligvis ville ha blitt veldig sure på oss. Det ville nokk ha blitt en ganske stor fare for en krig mot oss ved en slik oljepolitikk. Og det er jo også mange norske arbeidsplasser som avhenger av oljen så da får vi et annet problem å slite med.

 

Jeg er som sagt mest for å ta opp allt oljen vi kan slik som i dag også bruke pengene på en storsatsing på norsk industri og på grundere slik at vi kan utvikle en industri som vi kan overleve på og fortsette med å være "værdens rikeste land" (per inbygger (som det aldri blir nevnt i samme slengen) også i fremmtiden.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Høres ikke ut som at du vet hvor oljesmurt den norske økonomien er, no offence :)

Er ikke bare de generelle inntektene men ringvirkningene rundt om i distriktene så det er snakk om svære summer her.

 

Skal man gjennomføre nedtrapping må det skje over flere ti-år slik at man har en sjanse til å prøve å leve av annen industri gradvis samtidig som man må investere penger i forskning på nye energikilder.

Høres uansett ut som du vet mindre enn meg... om oljeutvinneingen skulle stoppe er vel alle klar over at det må skje over laaaang tid.

 

Er bedre at det skjer før oljen reelt tar slutt så vi har ett ess i ermet hvis vi skulle trenge ett forsøk nummer to enn at vi absolutt må presse ut hver eneste dråpe før vi legger ned.

 

Beklager, jeg tolket innlegget ditt som at vi kan prøve det neste år på en måte. Laaaang tid blir jo noe helt annet :)

 

Edit;

Men det blir en voldsom investering å få oljeproduksjonen opp å gå igjen viss man skal ha olje til flere forsøk.

Endret av kadett
Lenke til kommentar
Beklager, jeg tolket innlegget ditt som at vi kan prøve det neste år på en måte. Laaaang tid blir jo noe helt annet :)

 

Edit;

Men det blir en voldsom investering å få oljeproduksjonen opp å gå igjen viss man skal ha olje til flere forsøk.

Jeg mener ihvertfall det vil være fornuftig å beregne olje igjen til rundt 15-20 års videre utvinning å da sørge for en kontrollert nedtrapping som vi kan forbedre oss til over maaaange år.

 

Edit:

På den måten vil vi se alvoren mer i hvitøyet enn om vi skulle ha reserver på bok men likevel ha en reserveløsning. Nei, jeg mener ikke at vi skal stoppe og gjenoppta oljeutvinningen mange ganger, maks en.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Siden mye av diskusjonstemaet her går på norsk innovasjon og industriutvikling, så kan det kanskje være bra med litt bakgrunnshistorikk når det gjelder akkurat dette.

 

Derfor anbefaler jeg folk å ta en titt på 'Norge slår gnister' som er en dokumentar som jeg synes tar for seg temaet på en lettfattelig og informativ måte.

 

Norge slår gnister

 

Pass på å også få med dere del 2, 3 og 4 dersom dere bestemmer dere for å ta en kikk.

 

Edit:

 

Det hører kanskje med å presisere at det gjelder å skille mellom å se på dokumentaren i en politisk og apolitsk kontekst. Begge deler er viktig for å ha en effektiv utvikling som nasjon.

 

F.eks. så synes jeg det ikke kommer godt nok fram at Sam Eyde ved nærmest ved tilfeldigher kommer fram til utviklingsmetoden av nitrat via lysbuer. Noe som starter grunnlaget for Norsk Hydros store suksess med kunstgjødsel. Dette er det vi kan kalle en apolitisk teknologisk utvikling med uforutsette synergieffekter. Poenget med dette er at man i forskning (som effekt av direkte forskning, eller vitenskapelige nyvinninger via industriutvikling) kan oppleve de største fremskrittene ved tilfeldigheter. Man kan blande inn politikk også her, ved å ta i betraktning norges samarbeid med I.G Farben, osv. Men, det er ærlig talt uvesentlig hvis man ønsker å se helhetlig på synergieffekter som et fenomen.

 

Samtidig, så har man politiske virkninger, som at Staten satte vilkår for private/utenlandske interesser som skulle kunne utnytte våre nasjonale ressurser (jfr. Hjemfallsretten). Dette kan eksemplifiseres gjennom at Staten satte vilkår for hvordan ikkestatlige aktører kunne agere i norsk oljeindustri. Vilkåret for at firmaer som Shell kunne hente ut olje på norsk sokkel var at de kun benyttet seg av norsk utstyr, samt at produksjonsrettighetene etter x antall år ville tilfalle Norge. Dette bidro til at Norge innehar den økonomske situasjon vi har den dag i dag, og ville ikke vært mulig dersom vi hadde gått inn i oljeeventyret uten statlig innblanding.

 

Kort og slumsete sagt, så er dette mye av grunnlaget som skiller norges utnyttelse av ressurser fra mindre heldige nasjoner som f.eks. Kongo.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Med dagens teknologi klarer vi ikke å ta opp all oljen, jeg har hørt tall på 20-30%, noen som har kilder?

 

Mye lavere utvinningsgrad ja :)

Gjennomsnittet på norsk sokkel er på 44% (tall fra 2001 - utvinningsgrad var 18% i 1971). Nå er dette da nesten 10 år gamle data - jeg finner i forbifarten ikke et nyere anslag; men jeg hadde blitt overrasket om utvinningsgrad hadde steget til 70% allerede.

 

I så måte forventer jeg at jobbene i oljeindustrien i stor grad blir skøvet mot teknologi for økt utvinningsgrad i årene som kommer (utvikling av brønnintervensjon og drilling teknologi), mens plattform/rafineri bygging og vedlikehold blir det mye mindre av; noe som da er dårlig nytt for de nordlige fylkene's håp om arbeidsplasser.

 

Ellers så er det vel verd å spør seg selv om Norge er tjent med at politikerene øker lønnsomheten til oljeindustrien (slik at arbeidsplasser blir beholdt og marginale ressurser benyttet). Den oljen som er der forsvinner ikke; og den kommer til å bli tatt ut uansett - økt pris og etterspørsel vil gjøre den lønnsom, uten at det trengs skattelette.

En sakte reduksjon av industrien, og et endret fokus er nok vi nok bedre tjent med enn at vi får en brå stopp.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...