Gå til innhold

Vokalister: "metallfalsett", hvordan?

turge

Anbefalte innlegg

Om det skulle være noen tvil, vokalstilen jeg tenker på er den stilen vokalisten bruker på 02.18 i denne videoen:

Jeg har googla langt og lengre enn langt, men jeg finner virkelig ikke noen ordentlig gode guider til å lære seg denne vokalstilen. Kan noen hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det går an å lære seg dette, hvis du ikke går så høyt. Det er medfødt for en stor grad, man kan trene seg opp noen toner, men er man bass eller baryton, kan du glemme det :)

I de senere årene er det jo stort sett lyse tenorer som rår, så for "vanlige" menn er dette et slit, eller umulig.

Hvis det slik at du er så heldig at du er "nesten der", evt en kvint unna, går det i skalaøvelser og stemmekontroll. Øvner man ikke, mister man også noe av registret. Jeg er vel en sekst unna der jeg var, men det går vel både på alder og manglende praksis.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg merker det tydelig når jeg finner fram en del av mine gamle sanger. Jeg har ikke nubbsjans til å synge dem i original toneart lenger. Det krever jevn og konstant øving, ja. Og skal du synge falsett, spesielt om det egentlig er i kanten av ditt stemmeleie, vil jeg anbefale sangtimer. Det er fryktlig lett å ødelegge stemmen permanent hvis man er uforsiktig. (Da kan man selvsagt alltid bgynne som sanger i et bulgarsk Smokie tribute band etterpå, men det er kanskje ikke drømmen.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...