Gå til innhold

Blir man stor av 5x5?


Knife

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere ganger folk som ikke har lyst å bli bodybuilder aktig velger ofte å kjøre 5x5 programmet som Stronglifts.

Så spørsmålet er, funker 5x5 for å bli stor (tenker da egentlig ikke å bli så veldig sterk) men for å bygge kropp. De fleste bodybuildere kjører jo opp mot 8-12 reps, og 5 reps er jo vel for styrke?

 

Kjører jo 5x5 på de fleste øvelsene, pullups, knebøy,benkpress osv. Skal si dere at jeg har blitt ekstremt mye sterkere enn da jeg begynte å trene (når jeg klarte knapp 25kg på knebøy). Joa, har blitt større og tyngre og fått gode tilbakemeldninger som "WOW, Du har blitt brei" (hørt den helt sikkert 5 ganger). Men føler at jeg får bedre resultater ved å kjøre 3x10.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo. Det vet jeg, og kosthold er ganske viktig.

 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor bodybuildere helst kjører med 10reps.

 

Blir muskelen formert anderledes når den kjøres tungt med lav reps? Og da har vi disse klassiske strongman folkene, som er store, men ikke større enn bodybuildere. Sterkere ja, men ikke større. Er det bare png at bodybuildere har ganske så lite fett på kroppen, derfor ser de større ut?

Lenke til kommentar

hmm, det å bli større har en del med hva du spiser også da :)

 

du får nok mer muskler ja, men vil du heller ikke ha mer formerte muskler?

den gode gamle 10x3 er ikke så dårlig som folk tror :)

 

Jeg ville heller ha gått for 5-8 x3, utifra min erfaring så funker det, men kanskje ikke for alle da? :)

 

tar du så mye i markløft? :O

wow jeg må virkelig suge i teknikken der, hehe

Klarer mye i benk, men svetter på markløft :)

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Du har vel korte armer :p

 

Så du mener at man får mer formerte muskler av 3x10 (3 sett, 10 reps). Og 5x5 får deg bare til å se svær ut uten så ripped.

 

Tenker da på richard skog, han er ganske så sterk og tviler ikke på at han ligger i 1-5 repfasen. Men ser han prettyboy ut? nei. Men har ikke dette mye med fettprosentet å gjøre?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg har stor bryst ikke korte armer ;)

Men skjønner poenget ditt.

Tror jeg spør kameraten min for deg jeg, han er virkelig en trenningsfreak.

 

Jeg mener man får mer "formerte" muskler ved å gjøre øvelser treigere enn vanlig og flere sett, men må først bli litt "sterk" først.

 

nah, vet du hva, bare ignorer min posts

jeg er bare flink til å presse meg selv, progresjon trenning har jeg stoppet med nå uansett. :D

Lenke til kommentar

5 reps økter styrken, for å bli sterkere blir man som regel større og, 10 reps bygger i utgangspunktet mer volum, MEN du blir ikke særlig sterkere og derfor bør du trene både med lavere repsantall som 5 reps og høyere som 10 reps. Styrken u får av 5 repperne tillater deg å ta mer på 10 repsdagene, økt belastning gir økt muskelvekst. Flere viderekommende program baserer seg på å f.eks kjøre en høyrepsdag i uka og en lavrepsdag i uka på samme muskelgruppe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du løfter tungt med få reps så lærer kroppen seg til å benytte flere av de tilgjengelige muskelfibrene i musklene du bruker. Når du løfter litt lettere vekter 6-12 reps så vil kroppen prøve å øke tverrsnittet til hvert muskelfiber, og derfor vil musklene bli større. Dette er naturligvis satt på spissen: du vil bli større hvis du løfter med 5 reps også, men det som er anbefalt for maksimal muskelvekst er ca 6-12 reps, mens maks muskelaktivering er 1-5.

Lenke til kommentar

Skal det sies at er du ny til trening så vil musklene vokse uansett hva du gjør. Og når det kommer til å velge en "retning" i treningen så skal du gjerne ha et par år inne først :)

 

Personlig de første årene i min trening starta jeg klassisk med 5x5 i bulke perioder og høyere reps mot sommern. Ble fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...