Gå til innhold

Stasjonær PC trenger råd 4500 - 5500kr u/skjerm


Anbefalte innlegg

God Dag.

 

Har lyst å bygge en datamaskin, men er veldig redd når det gjelder dette, hører at mange blir "lurt" på internet når de kjøper billige "brae" datamaskiner.

 

Kan huske en kompis som kjøpte en laptop med 1.2GB kjermkort, "wow". Men så fant han ut at det var noe han kalte for "integrert" og at det etter vært sugde. Kunne såvitt spille noen spill.

 

Jeg har lyst på en game PC til 4500 - 5500, har bruk laptop i alle år å begynner å gå lei av det. Dyre pcen til lavere ytelse, å lavere støtte for reparering/oppgradering.

 

 

Jeg har gjerne lyst på en bra game PC som takler stortsett alle spill, som for eksempel Crysis og gjerne bedre spill.

 

PCen skal apsolutt ikke ha noe krav til "max krafikk" på spillene, men vil helst kjøre såpass mange bilder i sekundet at det er behagelig å spille på medium kvalitet~.

 

 

På Netshop.no fant jeg en "bygg din egen PC" funksjon, og kom fram til dette:

 

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. Netshop Miditower,"Telamon II", sort med kortleser og LCD display (På lager 10)

1 stk. LC Power 550W "Super Silent - Black" 12cm vifte (Ubekreftet 14.10.2009)

1 stk. ASUS M4A78-VM, Socket AM2+/AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, 2xDIMM, GbLAN, (På lager 1)

1 stk. AMD Athlon II X2 250 65W, 3,0 Ghz, 2MB, 45nm, Boxed, AM2+/AM3 (Ubekreftet 13.10.2009)

1 stk. OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (På lager 5)

1 stk. Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (Ubekreftet 09.10.2009)

1 stk. Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1 (På lager 8)

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. Club3D HD4670 1 GB GDDR3 PCIe 2.0 ATI RV730 XT, GS750 MHz, 2xDVI,TV-out (Ubekreftet 11.10.2009)

Ingen

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (På lager 100+)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit med upg Windows 7 (På lager 8)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

 

4 248,- 5 311,

 

Merk: Jeg fikk som default en RAM brikke til 4GB, så fant jeg en billig løsning for 20kr extra 4GB extra. Men ser ut til å være et annet merke, hvorfor er det så stor prisforskjell, noen 4GB RAM pakker kostet over 600kr mens andre 20 - 100kr.

 

Lurer også på angående skjermkorte, etter det jeg ser nu, så ser skjermkorte fantastisk ut, hadde et gammelt skjermkort til en eldre pc på 512mb, som taklet alle spillene på den tiden som en drøm. (5 år siden).

 

Håper på gode svar, jeg spør dere erfarende ettersom jeg ikke er flink på dette området.

 

Med vennlig hilsen:

Stefan Brannfjell

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal faktisk gå på en litt annen plass på Netshop, da får du en bedre og raskere pc rimeligere.

 

Gå hit

 

Fjern skjermen og du har faktisk en raskere rigg enn den på den andre byggeren, dette for radeon 4770 er en god del bedre enn 4670.

 

Fjerner du kun skjermen er du faktisk på kr 4947,-

 

Du har valgt følgende:

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Netshop Miditower,"Telamon II", sort med kortleser og LCD display (På lager 10)

1 stk. Cooltek Basic CTB 430W støysvak (På lager 14)

1 stk. ASUS M4N78, Socket-AM2+/AM3, DDR2 nForce 720D, ATX, SATAII, GBLAN (På lager 7)

1 stk. AMD Athlon II X2 250 65W, 3,0 Ghz, 2MB, 45nm, Boxed, AM2+/AM3 (Ubekreftet 13.10.2009)

1 stk. Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4.4.4.12) (Ubekreftet 14.10.2009)

Ingen

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (På lager 100+)

Ingen

Ingen

1 stk. Club3D HD4770 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV740 , GS750 MHz, 2xDVI,HDMI adpt. (Ubekreftet 22.10.2009)

1 stk. Sony DVD-brenner AD-5240S intern SATA, 24X Double layer sort, bulk (På lager 9)

Ingen

Ingen

1 stk. MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort (På lager 100+)

1 stk. Logitech RX250 OEM Sort Optisk, PS/2, USB, 1000dpi (Ubekreftet 12.10.2009)

Ingen

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 32-bit med upg Windows 7 (Bekreftet 12.10.2009)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

 

3 957,- 4 947,-

 

Ps + 168 og ta windows 64 bit.

 

Men jeg ville gjort endel andre forbedringer, dett for å kunne benytte AMD overdrive

 

skiftet til 780g chipset for hovedkort

Lenke til kommentar

Kan du bygge selv eller få hjelp til bygging og vil ha abslutt max ytelse du kan få for kr 5000,- følger du det jeg satte opp her

 

Hovedtrekk for den pc er :PHII 550 3,1 ghz, radeon 4890, 4 gb minne, 500 gb hdd, dvd brenner.

 

 

Ønsker du å bruke 500 mer kan det oppsettet forbedres litt, men i seg selv kjører det kraftig fra begge alternativene på Netshop og ellers alt du kan sette opp på bygger rundt omkring til kr 5000,-

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg kan bygge datamaskinen selv, det skal ikke være noe problem. Er ikke så vanskelig bare man har gjort det en gang før.

 

Jeg fikk et tilbud av Loffen1 med disse specsan:

* Prosessor: Intel E8400 (Lappet - Dvs slipt bort metaloverflaten for betydlig bedre temperaturer). Utrolig klokkevillig Prosessor!

* Hovedkort: Asus P5K Pro - Et feilfritt P35-Chipsett som drar et fullverdig skjermkort i en ordentlig Pci-Express buss (X16) - Sjeldent.

* Ram: 4 Gb Crucial BallistiX 800 Mhz, dette er kvalitetsbrikker og går for å være et av de beste Minnebrikkene til Overklokking, og ikke minst stabilitet.

* Strømforsyning: Advance 500 Watt - Et nkså ukjent kvalitetsmerke, vanskelig å få tak i, i Norge - Dette er kvalitet!

* Kabinett: Bzerk - Utrolig funksjonelt kabinett, med 3 vifte inngange for regulering av hastighet og avlesing av temperatur.

* Skjermkort: nVidia 9800 GX2 - Et versting kort! Dette er en såkalt Dual GPU (Dvs at to skjermkort jobber sammen i et innvendig Sli - Som gir dobbel ytelse!). Har byttet kjølepasta på dette kortet, så også dette holder en latterlig lav temperatur (Ilik het med Prosessoren).

 

For en sum rundt 5000 - 6000kr ink frakt. Er dette et bra tilbud forhold til netthandleren? Jeg vet egentlig ingenting om prosessoren, annet en at en prosessor bruker Ghz hastighet, og at en kraftig prosessor i mine øyne er 2.6ghz og høyere, og dual/quad gir en betydelig bedre opplevelse.

 

For RAM er alt jeg vet er kor mange MB. For eksempel 1GB brikke, 512mb brikke osv. Har ikke peiling på hva som er forkjellen på HZ, i forhold til ytelse, annet en at man burde ha en BUS hastighet på samme hertz frekvens eller høyere en RAM brikken.

 

For hardisker er det størrelsen, og at høyere RPM skal vist være raskere hardisk. Mer vet jeg ikke. Så når folk sier prosessornavnet i stede for GHz ytelsen er jeg blank. :p

 

Som dere ser er min erfaring veldig lav, har bare brukt laptops før, og har oppgradert minne på min laptop fra 1GB til 2GB, da var det viktig for meg å vite bus hastigheten på laptopen og velge en ram brikke som helsk skulle ha samme Hz hastighet som den som allerede er satt inn, og at den ikke skal overgå datamaskinens bus hastighet.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar

Advance er billigprodukt som selges på Pixmania. Kjølepasta på grafikkortet har jeg aldri hørt noen som har skiftet. Det betyr ikke at det ikke er kjølepasta der, men de jeg kjenner til er som regel viftestyrte. Kanskje er det noe kjølepasta der et sted akkurat som viftene til prosessorene, men jeg synes det høres veldig rart ut. men jeg er ikke allvitende.

 

Slipet E8400 - vel vel det betyr at den er veldig brukt og overklokket. Jeg har den prosessoren selv, og den yter helt topp enda, men en slik en ville jeg ikke kjøpt.

Lenke til kommentar

Jørn sier det meste. Men la oss nå see hva kr 5500,- kan gi av en gamerigg. Inkludert OS. Målet blir selvsagt å presse inn radeon 5850 uten å gjøre for mange komprimiss. Desverre så er radeon 5850 ikke lett og få tak i.

 

Radeon 5850 på lager for kr 2049,-

 

Slik at 5850 må du bare ta der du finner den til rikig pris. For å komme under 5500 må en desverre gjøre endel ikke helt heldige kompromiss for å få rom til 5850. Men jeg mener bestemt at de er verdt det, dette er kompromiss som noe ukjent psu, gå for vista 64 bit, ikke beste kvalitet på kabinett.

 

Nå ser jeg at NetonNet skal ha radeon 5850 på lager fra 13.10.09, og der kommer vi ned på

 

Gigagbyte 770 chipset kr 519,-

Amd PHII 550 3,1 ghz Black Edition, kr 779,-

2 stk ddr2 800 mhz kr 458,-

WD 500 gb kr 349,-

Samsung DVD brenner kr 199,-

Radeon 5850 1 gb, kr 1890,-

Kabienett med 500 w psu kr 479,-

 

Totalt kr 4673,-

 

Windows Vista fra Datakjeden kr 699,-

 

Totalt for rigg eks frakt: 5372,-

 

Frakt fra netonnet står fra kr 126,-

 

Dette skulle gi absolutt mest for penga for kr 5500,-, min største bekymring med denne anbefalningen er at jeg ikke har særlig tro på psu'en i det kabinettet jeg linket til. Men endel komprosmiss må inngåes når er er på budsjett, og jeg vil også se etter at det minst er en ekstra vifte i kabinettet, her kan du nok trygt gå til Amentito å finne en passende Arctic cooling vifte, samtidig tror jeg nok de har vista til samme pris som datakjeden.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Men du er usikker på kabinettet? Jeg glemte å si at jeg trenger ikke ha noe operativsystem på pcen. Jeg er kompis av en som jobber i et IT selskap som har masse lisenser jeg kan få. Så kan kansje fyre in noen extra hundrelapper for bedre kabinett?

 

Det er ca 1 uke til jeg kommer til å bestille PCen.

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar

Topp, 700 ekstra, vil gjøre underverker og fjerne tvil rundt psu.

 

Corsiar 650 w kr 749,-

Antech 300, kr 490,-

 

Glem kabinettet med 500w psu til 479,-

 

Totalt for riggen eks frakt med dette alternativet kr 5436,-

 

Dog liker du Antech Sonata med 500 w kr 1090,- I denne ståre det en Antech 500 earthwatt av god kvalitet.

 

Så sparer du et par hundre, begge disse alternativer er gode alternativer, også xion sin 630 w psu er god og vil spare deg en hudrelapper sammen med antech 300.

 

Slik at her blir det egentlig hva du liker best, disse gir alle nok power og kvalitet til resten av riggen.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Har satt opp budsjett til min bror, her kan du også overklokke som juling :)

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=72560

 

Då får du eit lite, stillegående og raskt system. Hovudkortet skal kunne klokke prossesoren over 3.5ghz

 

Radeon 4850 kan byttes ut med eit Radeon 4870, er snakk om 250 kr ekstra.

 

Du er helt på grensen med å overklokke som en gal med 380W. Vet du egentlig hva overklokking er - og hva hensikten egentlig er (uten å være ufyselig)?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Siddies, du bør modifisere systemet der litt dersom gaming er hovedmålsetting, det er ikke et så galt oppsett. Men du bruker for mye på kabinett/psu og på hk i forhold til hva du får igjen. Når det er sagt Antech sine psu ble kåret til de mest pålitelige av et PC world france. Og selv ikke overklokket 4870 er i nærheten til ytelsen til 5850. Du kan si at kjenene i 58xx serien er en kraftig forbedred versjon av 48xx serien.

 

Dog i prisklassen du har der er det ikke ille. La oss bruke exsakt like mye som du har i den handlekurven og se hva vi kan få ut av maks ytelse. Når du sier stille, hmm så vidt jeg kan se av det 4850 skjermkortet så har det refreranskjøleren til 4850 og den er ikke stille.

 

Når det gjelder klokking så er det slik at black editions er meget enklere å klokke enn cpu'er med låst mulitplayer.

 

Bjartes Redigert

 

Litt morsomt er det at den redigerte versjonen jeg viser deg her av din handlevog koster kr 3851, likt din versjon, men har godt kabinett med 550w psu og radeon 4870. Men jeg har egentlig sluttet mye å bruke prisguiden, dette da ved å ta fra mange forskjellige så blir det unødig mye frakt, slik at vinninga går opp i spinninga, konstrerer meg om de rimiligste og veksler heller mellom de 2 -3 avhengig av budjett.

 

Edit:

 

Til dere som anbefaler 4850 for en gamer til maks 5500, er dere klar over at 1 stk 5850 yter temmlig likt av det 2 stk 4850 gjør i crossfire, og dette i tillegg ha støtte for direct x 11 og 3 skjermer og eyfinity. ?

 

4850 og 4870 hører hjemme i gamerigger godt under kr 5000,-, vist er det gode skjermkort, men det er der de hører hjemme , også i allroundrigger som ikke er optilamisert for gaming , men skal ha gode gameregenskaper også.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Har satt opp budsjett til min bror, her kan du også overklokke som juling :)

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=72560

 

Då får du eit lite, stillegående og raskt system. Hovudkortet skal kunne klokke prossesoren over 3.5ghz

 

Radeon 4850 kan byttes ut med eit Radeon 4870, er snakk om 250 kr ekstra.

 

Du er helt på grensen med å overklokke som en gal med 380W. Vet du egentlig hva overklokking er - og hva hensikten egentlig er (uten å være ufyselig)?

 

Ja har overklokka med langt dårlegare PSU'er, den eg har nå er ein core 2 duo på 1.8 ghz overklokka til 3.2 med ein 340w chieftec PSU. Den Antec PSUen er mykje betre enn den eg har.

 

Siddies, du bør modifisere systemet der litt dersom gaming er hovedmålsetting, det er ikke et så galt oppsett. Men du bruker for mye på kabinett/psu og på hk i forhold til hva du får igjen. Når det er sagt Antech sine psu ble kåret til de mest pålitelige av et PC world france. Og selv ikke overklokket 4870 er i nærheten til ytelsen til 5850. Du kan si at kjenene i 58xx serien er en kraftig forbedred versjon av 48xx serien.

 

Gigabyte er av dei betre hovudkorta, Asus har ikkje eit bra rykte på seg når det kjem til overklokking på AMD plattformen. Kabinett og PSU er av skikkeleg kvalitet med skikkeleg PSU.

Lenke til kommentar

Helt greit det der Siddies, men med 4850 så nytter det ikke om du har en 3 ghz dualcore eller en blodklokka I7 til 4,2 ghz, du greier ikke å tyne mer fps ut av 4850, vel såfremst du ikke skal spille med meget lave settinger og i 1024x768.

 

ps, lurer litt på hvile tester du baserer utsagnet om at gigabyte er et vesentlig bedre klokkekort enn asus ?, de største forskjellene kommer fra chipsett og bios der, men det er sjelden det er de helt store forskjeller.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Fordi det er mykje enklare å skifte skjermkort enn cpu og den nye 58XX serien til ATI er dobbelt så dyr men langt i frå dobbelt så rask som 48XX serien. Og eit 4870 skjermkort drar jo Crysis med alt på fullt i 1920x1200.... eg ser liksom ikkje poenget med å bruke meir penger på noko som ikkje finnes.

 

Og Gigabyte har overlegen bios med fleire innstillinger for overklokking enn Asus.

Lenke til kommentar

Siddis er ikke helt på bærtur synes jeg. Et HD4870 vel og merke 1GB utgaven er meget godt kort. HD5850 koster vel ca 70% mer, men yter ca 20-30% mer (noen ganger opp i mot 50%). Crysis på 160X1050 kjører HD4870 på 30 FPS ca. 1920X1200 ca 25 FPS. Her yter HD5850 ca 32 FPS (og er altså over den normale minmumsgrensen på 30).

 

For alle andre spill enn Crysis er det liten tvil om at HD4870 1 GB holder i massevis. Kjører man ikke maks-settinger holder det også til Crysis. Hvorvidt man ønsker høyre ytelse/FPS er forsåvidt opp til den enkelte.Her er en test som kan sjekkes.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det er gjennomsnittlig FPS ikke min fps i testen jørn linker til. Og ja 48xx er gode kort. Om det er verdt penga mer en 4870, mener jeg absolutt.

 

Det er mer stille

Det yter meget meget bra i forhold til pris.

Det støtter direct x 11.

Mulighet for 3 skjermer.

 

Dog er dette alltid et spørsmål om hvor mye en vil legg i riggen.

Vi vet fortsatt svært lite om dx 11 spill og de evt. fordeler det gir.

En får jo fantastisk mye gamer power for utrulig lite nå til dags.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...