Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan stoppe kjeften på en "mobber?"

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år som går VG3. Sliter veldig med en ”venn” av meg som ikke har noe respekt eller omtanke for meg. Vi har mange felles venner så vi henger ofte sammen og hver gang han får en sjanse bruker han den til å gjøre meg forlegen og drite meg ut foran kameratene mine.

For eksempel:

I forrige uke var det skikkelig russebuzz i klassen og alle snakket om hva de hadde handlet og hvilken russebil de skulle kjøpe og sånt. Mine venner bestemte seg for å spleise på en van, og jeg ble naturligvis spurt om jeg ville bli med på det. Siden jeg var blant venner sa jeg rett ut at jeg hadde verken råd til bil eller førerkort, og at jeg bare hadde kjøpt det helt basiske innen russeklær. Han var rask til å skryte av hvor mye penger han hadde brukt og fortsatte så med å terpe på at ”5000 (det russebilen kostet per pers) er småpenger for en storkar som deg” og ”En kjekk ung mann som deg tjener jo fort inn de pengene i Skippergaten”

Kort sagt, han kommer alltid med disse syrlige og stikkende kommentarene om hvordan jeg ser ut, hva jeg klær meg i, økonomien min osv. Det er så sykt frustrerende og det er helt umulig å diskutere noe med han, når han går tom for argumenter slår han seg over i toåring modus og sier ting a la ”Du er enig med meg, men du vet det bare ikke” og dritt som det.

Hvordan får mann en slik person til rett og slett å holde kjeft?

Han har gått meg på nervene i 3 år nå og jeg vil rett og slett banke han skikkelig opp, men på langsikt er det en uheldig løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venner som prøver å heve seg selv ved å senke andre har jeg null respekt for. Men det funker kanskje å bruke selvironi.. bare svar noe som "ja, selfølgelig.." også legger du på noe mer. Så ler folk av det i stedet for at det blir sett på som dissing. Men når det skjer såppas ofte tror jeg du rett og slett burde ta en personlig talk til han og si at du ikke syns det er noe hyggelig.

Endret av Phase
Lenke til kommentar

Fy fanden sånne typer er av værste sort.

Du kan ta en kinkig en og legge ut hvis du er god på slikt etter en kommentar fra han: Jasså så du maser meg full med dritt om meg selv for å føle deg selv bedre, men liksom du gjør det på en sånn gjemt måte ikke sant? Trenger du hjelp? kjenner et par psykologer som du kan få nummeret av.

Noe lignende hadde hvertfall eg sagt og har sagt, det setter dem ut så jævlig selv om en kinkig stillhet legger seg i luften etterpå ;)

Eller som nevnt banke liv skitten ut av han.

Lenke til kommentar
Du kan ta en kinkig en og legge ut hvis du er god på slikt etter en kommentar fra han: Jasså så du maser meg full med dritt om meg selv for å føle deg selv bedre, men liksom du gjør det på en sånn gjemt måte ikke sant? Trenger du hjelp? kjenner et par psykologer som du kan få nummeret av.

Det ville ikke hjulpet noe som helst. Skal man sette han på plass må det gjøres på en langt bedre måte.

Dette handler mye om hvem av de to som står sterkest i vennegjengen. Er det ikke TS, er denne vrien.

Lenke til kommentar
Gjør som jeg gjorde da jeg gikk i 10'ende mot en frekk 9 klassing, jeg svarte så frekt tilbake at han mistet både munn og mele :lol:

Nei... det du må gjøre som tidligere nevnt er å snakke med ham under fire øyne... :yes:

Er ganske så uenig. Så de skal liksom prate ut om problemet når de har pågått i 3 år? Han har vært frekk og respektløs han fortjener ikke å være kompisen hans. 3 år med frekkhet kan ikke løses med en mild samtale der den ene sier unskyld han har fremdelels samme synet på ham.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at "mobberen" er klar over dette engang, da går det an å snakke med han om det, uten å fremstå som en cry baby.

Men mest sannsynlig er det ganske bevisst. TS må da lære seg å svare skarpt tilbake, spøkefullt, som trolig ikke er gjort i en håndvending.

Funker også å slenge ut noen kommentarer til mobberen når sjansen byr seg, slik at maktbalansen utjevnes. Viktig at dette gjøres med et smil, så det ikke oppfattes som direkte drittslenging/hevn.

Det kan fort balle på seg, hvis mobberen slår kraftig tilbake igjen. Men jeg har ingen andre forslag.

Lenke til kommentar

For meg så virker det som han er en smule sjalu på deg, dette er ikke uvanlig.

Det beste du kan gjøre er vel å snakke med ham. Det nytter ikke å bli syrlig tilbake, da blir det bare en temper stemning mellom dere en god stund fremover. Kanskje han trenger litt tid, sikkert bare en "usikker" kar.

Men ta ansvar over ham, det er nok du som må vise han hvordan venner er mot hverandre.

Og nøl ikke med å snakke om det ilag med han, inviter han gjerne med på noe, og ha en alvorlig samtale med kompisen din. Si det rett ut, at hvis han fortsetter å "drite" deg ut slik han gjør, så vil du ikke ha mer med han å gjøre. Det skulle nok få ham til å tenke litt. ;)

Lenke til kommentar

At mobbere bare er usikre på seg selv er det vel svært få som tror på? Det er noe man prøver å trøste ofrene med.

Det kan være sannheten i noen tilfeller, men absolutt ikke noen hovedregel. Denne mobberen har nok større selvtillit enn TS.

Bare en antagelse, siden dette er normalen.

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert at "mobberen" er klar over dette engang, da går det an å snakke med han om det, uten å fremstå som en cry baby.

Men mest sannsynlig er det ganske bevisst. TS må da lære seg å svare skarpt tilbake, spøkefullt, som trolig ikke er gjort i en håndvending.

Funker også å slenge ut noen kommentarer til mobberen når sjansen byr seg, slik at maktbalansen utjevnes. Viktig at dette gjøres med et smil, så det ikke oppfattes som direkte drittslenging/hevn.

Det kan fort balle på seg, hvis mobberen slår kraftig tilbake igjen. Men jeg har ingen andre forslag.

Problemet er vel at han har fått disse TS i 3 år, så en balanse blir vel litt vanskelig og få til når TS ikke er vant til å si noe tilbake. Hviss TS prøver seg på noen kommentarer tilbake på for eks hvordan han andre ser ut så kommer han uansett til å ha siste ordet siden han er en erfaren drittsekk. Men ja vanskelig situasjon. Men som jeg nevnte tidligere så kan slike sannhets comebacks funke for det funket for meg. Var et scum face som dissa meg i en periode skikkelig personlig så en dag fyrte jeg til ham med alt jeg hadde om situasjonen og hvilken idiot han var. Men din situasjon er vel litt vanskelig siden dere har så mange felles venner.

Lenke til kommentar
Fy fanden sånne typer er av værste sort.

Noe lignende hadde hvertfall eg sagt og har sagt, det setter dem ut så jævlig selv om en kinkig stillhet legger seg i luften etterpå ;)

Eller som nevnt banke liv skitten ut av han.

Han bør være mer varsom enn som så. "Kjenner et par psykologer du kan få nummeret av" kan fort brukes mot han. Eks - "Haha bruker du psykolog, er du tard?" etc.

Men ja, prøv å smekk tilbake. Finn på noe å si.

Lenke til kommentar

Takk for svar, mye til ettertanke her 

Oppdatering for å klarne ting opp:

- Denne personen er notorisk for sin høye selvtillit og tro på at han har rett, så her ligger han definitivt milevis over meg.

- Jeg er ansett som rappkjeftet og jeg har ofte blitt fortalt at ”det er morosomt å høre på at jeg krangler med noen,” og jeg skal innrømme at det føles veldig godt å latterliggjøre vedkommende fremfor resten av klassen når han har egget opp til det. Men han er på ingen måte personen som legger seg til ro etter at han fått en smekk, selv i helt trivielle krangler om hvilken tv-serie som er best så pusher han og pusher han helt til motparten rett og slett ser seg lei på det hele. (Dette er uavhengig av hvem han krangler med, så ikke bare meg :p Og ja, han krangler veldig mye med veldig mange)

- - Jeg er utvilsomt lavere enn han på den sosiale rangstigen, og det er vel derfor jeg er utvalgt som målet hans.

- Dette å få han under fire øyne og konfrontert han med det ville resultert i at han hadde sagt unnskyld, og så brukt 2-3 uker på å fortelle alle og en hvermann om hvor patetisk det var. Har kjent han siden barnehagen, så jeg er helt overbevist om at dette ikke leder noensteds

-Som sagt har vi nesten identisk vennekrets, så selv om jeg ikke gjør noe forsøk på å oppsøke han (snarere tvert imot) blir jeg ikke kvitt vedkommende heller

Endret av Sylinderhatt
Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt. Du må slutte å ta det kukkhuet seriøst. Når han prater piss om deg, drit i det. "ok", "joda", "helt riktig", "jeg vet"er gode svar når han prøver seg med nedsettende vås. På den måten avvæpner du alle kommentarene hans som BS (om noen kaller meg en homofil uteligger, og jeg sier "ja, stakkars meg sover ute og har drivi med knark i 5 år", så betyr ikke det at jeg faktisk gjør dette, og det vet alle som hører på også.), i tillegg til at du latterliggjør han ved at han ikke kommer noe vei ved å fornærme deg.

Lenke til kommentar

Hva sier kameraten dine til dette da? Er det sånn typisk at han er lederen og alle bare følger etter og ikke tør å si imot? Er ikke mye til kamerater viss de vet om dette og bare lar idioten fortsette eller hva?

Kankje prøve å la vær og henge med han? Eller få med noen av gjengen og la han sture alene en gang?

Han virker kjedelig, en type som alltid skal ha rett overdreven selvtillit kan man kalle det.

Lenke til kommentar

Er vell tilfeldigvis ikke en kis som er grei under 4 øyne, men når personen kommer i en større gruppe, med deg innkludert så blir han e kødd som skal heve seg over deg?

kjenner selv slike personer, og det virker ofte helt meningsløst og si noe til dem, ignorere dem virker som den beste måten.

Lenke til kommentar

Gjør han oppmerksom ovenfor andre hva han holder på med.

Si "Ja, det var jo hyggelig sagt." eller "Wow, din ironi blender meg i mangel på empati, du er virkelig et ondt menneske."Spydig og med et smil om munnen.

Eller du gjøre deg selv til offeret på tull. Se ned sørgmodig og si"ja, mora mi har mista jobben sin og pappa er alkoholiker, derfor har jeg ikke råd til det."

Hadde vært artig å se hans reaksjon på dette.

Ikke ta kommentarenes hans seriøst. Hender ofte jeg hører spydige kommentarer av mine venner, men jeg vet at dette er bare overdrevent tull for å være morsom og svarer like spydig og usaklig tilbake. På den måten går det ikke inn på meg.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...