Gå til innhold

BK: Glen Coe - White Cottage, Scotland #2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et bilde det er behagelig å se på. Det er det selvfølgelig komposisjonen som gjør. Det ensomme huset er akkurat passe ensomt, og blir gjort enda mindre av det dominerende fjellet bak.

 

Det eneste jeg skulle ønsket meg var litt mer detaljer/mikrokontraster i fjellet, men antakelig er ikke lyset velegnet for det akkurat her.

Lenke til kommentar

Flott motiv og god komposisjon. Eksponeringen er bra, men burde kanskje prøve å redde det utbrente området i skyene.

 

Men synes bildet virker litt uskarpt, i hvertfall ute mot hjørnene. Særlig fjellet helt til venstre i bildet ødelegger mye for meg, på grunn av mangel på detaljer.

 

Har du komprimert bildet noe særlig?

Lenke til kommentar
Flott motiv og god komposisjon. Eksponeringen er bra, men burde kanskje prøve å redde det utbrente området i skyene.

 

Men synes bildet virker litt uskarpt, i hvertfall ute mot hjørnene. Særlig fjellet helt til venstre i bildet ødelegger mye for meg, på grunn av mangel på detaljer.

 

Har du komprimert bildet noe særlig?

 

Bildet er komprimert fra 3126 pixels * 1798 pixels.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner jo at bildet er skalert. Skalert og komprimert er mer eller mindre to forskjellige ting.

 

Men når jeg nedskalerte fullsizebildet i Opera til ca. lik som det andre, ble det betraktelig skarpere og bedre! Tror kanskje du burde tenke litt på hvordan du skal skalere bildene dine før du publiserer den på nett.

 

Etter skalering i PS vil jeg f. eks anbefale deg å bruke Smarth Sharpen en runde med en ganske lav radius. 0.1-0.5, og en amount avhengig av motiv. Hvis du skarper opp før du skalerer for web, og ikke gjør noe mer etterpå, er det lett å få uskarpe bilder.

Lenke til kommentar
Ja, skjønner jo at bildet er skalert. Skalert og komprimert er mer eller mindre to forskjellige ting.

 

Men når jeg nedskalerte fullsizebildet i Opera til ca. lik som det andre, ble det betraktelig skarpere og bedre! Tror kanskje du burde tenke litt på hvordan du skal skalere bildene dine før du publiserer den på nett.

 

Etter skalering i PS vil jeg f. eks anbefale deg å bruke Smarth Sharpen en runde med en ganske lav radius. 0.1-0.5, og en amount avhengig av motiv. Hvis du skarper opp før du skalerer for web, og ikke gjør noe mer etterpå, er det lett å få uskarpe bilder.

 

Ok, tusen takk for tipset! Skal tenke på det neste gang jeg publiserer et bilde på nettet.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids prøve å laste opp en ny skalert versjon, så kan jeg jo se om det blir bedre.

 

VIKTIG at du bruker en lav radius, ellers ser det fort veldig oppskarpa ut. Mye smartere å f. eks bruke 0.2 i radius og amount oppe mot hundre, enn 1 i radius og 30 amount. Kommer vel litt ann på motivet da, but you get the point. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...