Gå til innhold

Jeg er i tvil om hva jeg skal velge videre etter VGS! Forsker eller 3D?

pululf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge etter vgs er ferdig. Jeg går nå studiespesialiserende, med matte, fysikk og kjemi. Siden 3. klasse eller noe sånt har jeg hatt lyst til å bli forsker, helst innenfor fysikk (fant jeg ut av da jeg ble litt eldre). Men nå er jeg altså i tvil.

Dere skjønner, jeg driver mye med 3D på fritiden, og har blitt ganske god i det. Så da har jeg veldig lyst til å gå på skole og holde på med 3D, siden det er min hovedinteresse utenfor skolen.

Jeg tenkte å gå på en kunstskole ellernoe, kanskje ikke akkuratt kunst, men noe slik som Vancouver i Canada... Men trenger man å ha gått på noe spesielt på VGS for å komme inn på slike skoler?

Jo forresten, her kan dere se noe av det jeg har laga i 3D og dømme selv...

http://3dapple.deviantart.com/gallery/

http://3dapple.deviantart.com/gallery/#Spaceships

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare-bare å bli forsker, du trenger jo master + doktorgrad, noe som er masse jobb.

Du kan jo begynne med å studere fysikk og se om du liker det, universitetet kan garantert vise deg sider ved fysikken du ikke ante eksisterte. Å bli forsker er en tids- og energikrevende prosess.

Tviler på at det er noen norske videregåendefag som er nødvendige kriterier for en kunst/designskole i utlandet.

Opptaksprøver er mye mer vanlig.

Lenke til kommentar

For all del, gjør det du brenner for. Om du skulle velge å ta en doktor grad (ikke at jeg har erfaring med det) vil jeg regne med at man trenger motivasjon og engasjement i bøtter og spann, noe du neppe får om du ikke brenner 110% for det.

Lenke til kommentar

Det tryggaste med tanke på framtidig jobb er å gå løpet mot ein jobb som forsker ved å ta bachelor grad -> master grad -> doktor avhandling.

Litt avhengig av kva slags forskning det er snakk dette med kor mykje utdanning du treng, men du treng nok minimum ei bachelorgrad og vanligvis ei master grad.

Når det gjeld dette med 3d modelering så er nok det den jobben du vil ha mest glede av, men jobbar innan kunst og kreativitet er lite forutsigbare og svingningane mellom å ha høg og lav inntekt med ein slik jobb er store.

Hadde eg vært deg så ville eg ha starta på høgare utdanning medan eg hadde sett meg rundt etter ein jobb eller studieplass innan 3D. Får du deg jobb eller ein god studieplass basert på dei modellane du har laga før så er det berre å droppe den utdanninga du held på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...