Gå til innhold

Spørsmål om Harman/Kardon AVR255

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det er ikke noe problem å bruke et 5.1-høyttalersett, selv om receiveren har mulighet for 7.1. Det er de færreste filmer (HD-lyd eller ei) som bruker alle 8 kanalene. 5.1-er mer vanlig. Her får du en kraftig receiver som støtter det nyeste. Yamaha RX-V765 er også et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

I mine øyne er AVR255 bedre enn den du linket til. Harman/Kardon er vesentlig kraftigere, noe som også sees på vekta - over 4 kilo tyngre. Dessuten har den langt fra dårlig lydkvalitet etter det jeg har lest om den.

Lenke til kommentar

vurderte en sånn denon før jeg kjøpte avr 255'en min, beslutningen min fallt på styrke, pre-out til effekt forsterker/e, pris (kostet 4599 på komplett) og noen tester på internettet,

vil anbefale deg og lese denne

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=4116

(test av 4 recievere i den prisklassen)

er veldig fornøyd (ekstremt bra til film, spill, og mer enn bra nok til musikk enda jeg synes han er litt for uraffinert/tilbakeholden i diskantområdet, men det har sikkert noe med høytalerne mine og gjøre også)

Lenke til kommentar

Vel nå har det seg slik at jeg har et budsjett på 4000 kr, denne forsterkeren skal bare drive et 5.1 sett med små stativhøytalere, vil AVR-155 være et bra valg ser at vekten er 11 kg, men det er vel naturlig at den er litt lavere med tankene på at forsterkeren bare driver 5.1 kanaler?

EDIT: Ser jo faktisk nå at den mottar ikke lyd gjennom HDMI og da er den uaktuell for meg.

I forhold til mitt budsjett er nok Denon det beste alternativet i forhold til pris eller noen andre alternativer?

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle opprette en egen tråd men jeg spør likegodt her først:

Jeg planlegger å kjøpe meg en AVR255 som inngår i Netshop sitt Ukens Tilbud. Saken er det at tvbenken jeg har er relativt trang, slik at om jeg skal sette recieveren inn der blir det kanskje litt trangt ift. Varmeutvikling.

Jeg ser at AVR255 har luftehull på toppen og på sidene. Jeg kan plassere recieveren slik at den har godt med luft over seg, kanskje 15-20cm, og 10-15 cm bak kanskje (tv-benken er lukket bak). Men på sidene er det verre, kanskje bare 0,5-1cm klaring på hver side, det er ingen dør foran dog, slik at den tross alt står ganske åpent.

Så spørsmålet er egentlig: Har recievere, i dette tilfellet AVR255 behov for å ha god avstand fra andre objekter både på siden, bak og foran med tanke på varmeutvikling?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er selvfølgelig å foretrekke klaring så mange steder som mulig, men dette lar seg ikke alltid gjøres rent praktisk. Jeg snakker for meg selv når jeg sier at jeg har minimal klaring på sidene, men god klaring på de andre sidene, samt toppen. Dette fungerer utmerket for meg og for mange andre også. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Har du vurdert NAD?

Små høyttalere krever ofte mer av en forsterker per lydvolum da de gjerne er mindre effektive siden de ikke får noe hjelp fra kassevolum og størrelse på element. Nad har generelt mye krefter og stor strømforsyning.

Hva gjelder lufting: Kan du borre litt i benken for å gi den bedre lufting? Hva med en liten vifte, en 120mm Mist-vifte eller tilsvarende? Med aktiv flytting av luft trenger den ikke store klaringen.

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn for å tenke litt mer framsiktig og investerte i RX-V1900, burde bli en stund til jeg trenger å bytte ut receiver, med en vekt på 17 kg og 130 w per kanal burde kunne drive ganske store gulvhøytalere.

EDIT: I tillegg overbeviste testen i lyd og bilde meg mer eller mindre om å gå for den: http://www.lydogbilde.no/test-yamaha-rx-v1...o4442o.lbt.html

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...