Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2010.


Witten

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt tenkt meg å være politietterforsker, men å gå rundt i skinnjakke og legge vanskelige fjortiser i bakken er ikke akkurat noe som appelerer til meg.. Er det slik at hvis jeg tar første år + praksis + siste år av av bachelor på politihøgskolen, så jobber 2 år (for å ha 3 år praksis) og videre tar en master etterpå, så vil jeg automatisk få jobbe som etterforsker innen feltet jeg har valgt på masteren? Jeg er litt redd for at "alle politimenn skal gjøre alt" politikken vil føre til at jeg med jevne mellomrom vil måtte holde på med trafikkontroll og hente tullinger på byen likevel.. :(

 

Jeg lurer og på om det er en aldersgrense for når man MÅ pensjonere seg fra politiet? Jeg har tenkt å leve til jeg er 120 minst, og det hørres ikke så gøy ut å måtte finne meg noe annet å gjøre når jeg er rundt 60 liksom..

 

De fysiske testene er 0 problem, men jeg har ikke lappen enda (selv om jeg er ferdig med kjøreopplæring), noen som vet fristen for når jeg må ha lappen om jeg skal søke i år?

 

Det høres ut som du trenger å lese litt om ordenstjenesten. Foreslår at du leser "politiblikket" av Liv Finstad.

 

Og ja, det er slik at du går tre år på PHS, og da er du utdannet generalist og kan jobbe med etterforskning. Du trenger ingen mastergrad for å drive slik.

 

Og det er vel en pensjonsalder på rundt 58 år i ordenstjenesten, litt usikker på operasjonssentralen, etterforskning osv.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fysiske testene er 0 problem, men jeg har ikke lappen enda (selv om jeg er ferdig med kjøreopplæring), noen som vet fristen for når jeg må ha lappen om jeg skal søke i år?

Du må vere 20 år for å kome inn på PHS, bare nevner det sidan du sei du ikkje har lappen enda.

 

Heh ja jeg var litt sen med å begynne på det dritet ;)

 

Ellers må man bare fylle 20 år det året man søker.

Lenke til kommentar

det er også laget en tv-serie som heter "Politiet" som gikk på tvnorge for en tid tilbake. grei serie på 12 episoder som viser litt av hva det politiet må hanskes med. har hørt at det skal komme en oppfølger, men har ikke sett noe mer til det. har sesongen på pcn, men har litt crappy linje for å sende. regner med dere finner andre muligheter der ;)

Lenke til kommentar
det er også laget en tv-serie som heter "Politiet" som gikk på tvnorge for en tid tilbake. grei serie på 12 episoder som viser litt av hva det politiet må hanskes med. har hørt at det skal komme en oppfølger, men har ikke sett noe mer til det. har sesongen på pcn, men har litt crappy linje for å sende. regner med dere finner andre muligheter der ;)

Sesong 2 byrja i haust ein gong så vidt eg veit (får ikkje sett da eg bur i England), mulig det er pause no (?).

Lenke til kommentar

Får melde meg også på litt!!

 

Søker for første gang til våren, og kom frem til at det var tida like før jul. Har derfor ikke hatt så lang opptreningsperiode, men det kommer seg!

 

Har løpt mye intervaller (4min +2rolig x 4), og der går det riktig så bra! Men jeg ble anbefalt av en friidrettstrener å ha en langkjøring i uka i tillegg. Jeg var skeptisk... Jeg er ikke noen typisk jogger!! Men jaggu gikk timen unna, og sitter hjemme med bananen min med verdens diggeste følelse :)

 

Svømming neste......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
noen som vet når tid man får vite at man har bestått intervjuet? er det på interjuvdagen eller må man vente til man får svar med SO?

Du må vente til du får svar via SO :)

Lenke til kommentar

Svømmespørsmål.....

 

Har ikke svømt noe videre siden barneskolen. Klokket inn nå til 1.58 min på 100m og ser et forbedringspotensiale.

 

Men, med crawl... er det 1, 3 eller 5 tak før man puster som er best?

 

OG har jeg mye å hente på å kjøpe inn mer ettersittende sykkelbukseaktig badeshorts... eller er det mest vanlig å dra etter seg en lang ordinær shorts? :)

Lenke til kommentar
Svømmespørsmål.....

 

Har ikke svømt noe videre siden barneskolen. Klokket inn nå til 1.58 min på 100m og ser et forbedringspotensiale.

 

Men, med crawl... er det 1, 3 eller 5 tak før man puster som er best?

 

OG har jeg mye å hente på å kjøpe inn mer ettersittende sykkelbukseaktig badeshorts... eller er det mest vanlig å dra etter seg en lang ordinær shorts? :)

2?

 

Tettsittane shorts = mindre motstand, meir fart og dårlegare treningsutbytte, lause shorts = motsatt.

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å bli politi, men da selvfølgelig ikke før jeg er ferdig med videregående : p

Tror treningen kommer til å bli vanskelig siden jeg ikke er særlig sterk, men det vil fikse seg. Yeah.

 

Vær forberedt på at det å være politi vil handle mindre om å vise muskler enn å vise følelser og god tankevirksomhet. :)

Så ikke fortvil!

Lenke til kommentar

Leser dere noe "politilitteratur" da, folkens? Jeg har lest:

Politi - på liv og død (Finn Abrahamsen)

Politi og røver (Kjetil S. Østli)

Dødsranet, David Toska og veien til Nokas (Rolf J. Widerøe, Hans Petter Aass)

Politiblikket (Liv Finstad) - holder på med nå

 

Ellers så går treninga bra. Har noe betennelse i leggskinnene etter mye intervall den siste tiden, men vi får kjøre litt alternativt, og så får vi se. Styrkeøvelsene har jeg kontroll på. Begynte akkurat med stille lengde. Er helt grønn her, så jeg hopper i vei bare... Smarte tips mottas.

 

Svømminga går framover, men må lære meg å vende. Må nok knipe noen sekunder til skal det bli bra. Har kjøpt meg paddles, kickboard, snorkel og det hele, slik at jeg kan trene de ulike delene av crawlinga isolert. Det blir nok bra, he-he.

 

Drøye fire måneder til opptaket, folkens! I neste måned skal vi søke, så det tilspisser seg. Vi får komme oss til legen og få unnagjort den medisinske testen og få tak i papirer og vitnemål.

 

Noen fra sørlandet her, forresten?

Lenke til kommentar
hei.

tenker også å søke PHS til høsten.

sliter mest med pull-ups og benkpress.

noen som har noen tips i forhold til trening?

 

Hei 10!!!

 

Det som er viktig med disse øvelsene er å trene variert og rundt muskelgruppene for å få den støtten som trengs for å klare mere. Jeg trener selv med 10kg mellom beine med hang-ups og trener med 90-100kg i benkpress. Trikset er å trene variert. Jeg vil anbefale ett par ting her:

 

Benkpress:

Tren skråbenk med manualer. Utrolig bra for støttemusklene.

Ved hang-ups, tren nedtrekk med smalt og bredt grep. det hjelper godt.:D Tren også hele ryggen og ikke bare siden.

 

Håper dette hjalp litt.. Mvh Tobias

Lenke til kommentar
Hei! Er en gutt på 18 som vurderer sterkt å bli politi. Jeg tenker å ta 3 års utdanning innen økonomi før jeg søker for å bli litt mer "voksen"! hehe :) Er bare et problem og det er at jeg tror karakterene mine er for dårlige til å komme inn på PHS. Har ca 4 i snitt på førstegangsvitnemålet som jeg får til sommeren (går studiespesialiserende), og er redd dette er for lavt, selvom jeg får alderspoeng osv i tillegg etterhvert. Jeg er i god fysisk form og er ganske sikker på at jeg ville klart de fysiske testene, men lurer på om jeg i det hele tatt kommer så langt når karakterene ikke er gode nok? Ser de kun på karakterene før du får invitasjon til å komme på opptak eller har de som er i god fysisk form, men har "daffa" litt på skolen også en sjanse? Noen som vet, setter pris på svar? :)

 

Hei du!

Hadde jeg vært deg ville jeg først og fremst tatt førstegangstjeneste om du ikke allerede har gjort det. Under dette året er det mange som vokser både fysisk og mentalt. Etter dette ville jeg gått ett år på for eksempel Bjørknes privatskole for å ta opp fag og trene. Er du motivert vil du komme inn når du er 21. Går selv i klasse med 3 som fylte 20 året de gikk i første klasse på PHS. Krakterene har alt å si på om du kommer inn eller ikke. Alle som er skikket, blir satt sammen, hvor da regner ut snittet og dette blir nedre grense. Du burde ligge på rundt 45 poeng ihvertfall for å ha en sjanse. Mvh Tobias

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Siden jeg går på PHS nå, vil jeg klargjøre litt i ett sammendrag her, som jeg håper at er til hjelp.

 

* Norsk statsborger

* Plettfri vandel

* Generell studiekompetanse fra videregående utdanning

* Karakteren 3 i norsk hovedmål, skriftlig*

* Førerkort klasse B

* Fylt 20 år det året de tas opp

* Gode svømmeferdigheter

* God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav

* Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

* Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

 

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

 

* Muntlig og skriftlig framstillingsevne

* Trygghet i intervjusituasjonen

* Motivert og reflektert i forhold til politirollen

* Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

* Naturlig myndighet og naturlig autoritet

* Målbevisst og initiativrik

* Vurderingsevne

* Bevissthet om egne positive og negative sider

* Ved spørsmål om opptaket eller søknadsprosessen, send en mail til [email protected]

 

Her har dere en liste over hva som blir lagt vekt på ved opptaket og intervjuet og hva som er krav til deg som person før du søker.

 

Dere skravler så utrolig mye om trening. Du trenger ikke være noe supermenneske for å komme inn. Sett fra mitt syn synes jeg kravene er litt lave i forhold til yrket man skal ut i. Tren generelt og hold deg aktiv. Jeg anbefaler ALLE å gjennomføre løpetesten 4-5 ganger før opptaket. Dette hjalp meg veldig. Det er tyngre enn man skulle tro. Når det gjelder svømming er det bare å svømme intervaller. Jeg svømt selv 50m, 20sek pause, 50m osv osv.. Dette gir deg en gooood fremgang i svømmingen. På de andre øvelsene er det bare å trene allsidig. IKKE tren konkret på øvelsene over lang tid. Dette vil over lang tid bryte musklene mere ned enn hva dere vil greie å bygge de opp.

 

Tren 4-5 ganger i uken om det er i år dere skal søke. Ha det moro med treningen og sett dere mål. Uten mål er det vanskelig å få motivasjon til å komme seg ut å trene.

 

Hvis noen har noen spørsmål til meg er det bare å spørre. Jeg har trent i mange år, både kondisjon, og styrke, og har veldig god erfaring med dette. Samtidig vet jeg veldig mye om yrket dere vil inn i, hva som er fordelaktig å ha med seg og hva politiet gjør.

 

Jeg ønsker dere alle masse lykke til og håper på det beste for muligens fremtidige kolleger. :D

Lenke til kommentar
Leser dere noe "politilitteratur" da, folkens? Jeg har lest:

Politi - på liv og død (Finn Abrahamsen)

Politi og røver (Kjetil S. Østli)

Dødsranet, David Toska og veien til Nokas (Rolf J. Widerøe, Hans Petter Aass)

Politiblikket (Liv Finstad) - holder på med nå

 

Ellers så går treninga bra. Har noe betennelse i leggskinnene etter mye intervall den siste tiden, men vi får kjøre litt alternativt, og så får vi se. Styrkeøvelsene har jeg kontroll på. Begynte akkurat med stille lengde. Er helt grønn her, så jeg hopper i vei bare... Smarte tips mottas.

 

Svømminga går framover, men må lære meg å vende. Må nok knipe noen sekunder til skal det bli bra. Har kjøpt meg paddles, kickboard, snorkel og det hele, slik at jeg kan trene de ulike delene av crawlinga isolert. Det blir nok bra, he-he.

 

Drøye fire måneder til opptaket, folkens! I neste måned skal vi søke, så det tilspisser seg. Vi får komme oss til legen og få unnagjort den medisinske testen og få tak i papirer og vitnemål.

 

Noen fra sørlandet her, forresten?

 

Når det gjelder betennelsen, tøy ut og masser leggene etter hver løpeøkt. Løp også i skogen hvis du har mulighet til dette. Det er veldig godt for støttemusklene rundt ankelen.

Når det gjelder stillestående lengde MÅ du trene spensthopp. Dette er utrolig kjedelig med kjempe effektivt. Du kan også trene knebøy og leggpress, da dette er muskelgruppene som nyttes under denne øvelsen.

 

Lykke til til deg også Tormund!

Lenke til kommentar
Når det gjelder betennelsen, tøy ut og masser leggene etter hver løpeøkt. Løp også i skogen hvis du har mulighet til dette. Det er veldig godt for støttemusklene rundt ankelen.

Når det gjelder stillestående lengde MÅ du trene spensthopp. Dette er utrolig kjedelig med kjempe effektivt. Du kan også trene knebøy og leggpress, da dette er muskelgruppene som nyttes under denne øvelsen.

 

Lykke til til deg også Tormund!

Takk for tilbakemelding. Spensthopp - du snakker om vertikale hopp, ikke sant? Ja, de river godt i legga de.

 

Som du sier så virker de fysiske kravene ganske overkommelige. For min del virker styrkedelen (benkpress, pull-ups) noe lett, men jeg trener jo styrke til vanlig, så da har jeg en fordel. Hvis man skal hanskes med karer på 100+ kg stinne av muskler så blir det ikke all verden å ha noen reps på 60 kg i benken, (men det er vel sjelden de kommer i fysisk håndgemengd kanskje...)

Lenke til kommentar
Når det gjelder betennelsen, tøy ut og masser leggene etter hver løpeøkt. Løp også i skogen hvis du har mulighet til dette. Det er veldig godt for støttemusklene rundt ankelen.

Når det gjelder stillestående lengde MÅ du trene spensthopp. Dette er utrolig kjedelig med kjempe effektivt. Du kan også trene knebøy og leggpress, da dette er muskelgruppene som nyttes under denne øvelsen.

 

Lykke til til deg også Tormund!

Takk for tilbakemelding. Spensthopp - du snakker om vertikale hopp, ikke sant? Ja, de river godt i legga de.

 

Som du sier så virker de fysiske kravene ganske overkommelige. For min del virker styrkedelen (benkpress, pull-ups) noe lett, men jeg trener jo styrke til vanlig, så da har jeg en fordel. Hvis man skal hanskes med karer på 100+ kg stinne av muskler så blir det ikke all verden å ha noen reps på 60 kg i benken, (men det er vel sjelden de kommer i fysisk håndgemengd kanskje...)

 

Hei igjen Tormund. Godt å høre at du setter pris på tilbakemelding. Vertikale spensthopp er helt korrekt. Men jeg anbefaler som sagt også knebøy og leggpress. Men det er viktig det jeg sier. Masser leggene. Det er vondt vet jeg av egen erfaring. Det som er saken er at det er betent vev som ligger rundt leggbenet ditt. Ved at du masserer hardt, vil dette forsvinne og nytt vev vil dannes.

 

Når det gjelder styrketestene, presser man seg MAX hvis man vil inn på PHS på opptaket. Jeg svømte og løp bedre enn noen gang den dagen. Og når det gjelder karer på 100kg, er faktisk ikke dette det største problemet. Problemet for politiet er de som er så sterkt beruset at de ikke kjenner smerte og som ikke blir påvirker av pepperspray. Man er alltid 2 eller flere i en patruljebil, og andre patruljer kan tilkalles hvis det brenner på dass:D

 

Til dere alle, hvis det er av interesse kan jeg legge ut mitt brukernavn på facebook så dere kan sende pm hvis dere ønsker dette. Det er helt opp til dere, men jeg vil veldig gjerne hjelpe dere så godt jeg kan.

 

Mvh TObias

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...