Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2010.

Witten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok...

Det har som du sier med restitusjonstid å gjøre. Musklene trenger minimum 48 timer restitusjon før du bør trene igjen. Det er korrekt.

Men det er ikke sånn at du ved å løpe forteller kroppen å slutte å restituere, det fungerer ikke sånn. Nå kjører jeg ett fullkroppsprogram med stort sett bare baseøvelser.

Da er det minimalt man kan ødelegge ved å kjøre 20 min intervalltrening 24 timer etter styrkeøkten. Får i meg mer enn nok protein, karbo og fett.

Dersom du er så sikker på at kondisjonstrening ødelegger VELDIG for styrketrening, så ser jeg helst at du viser til en relevant kilde. For det du sier er IKKE det jeg har lært.

Lenke til kommentar

Eg sa ikkje noko om veldig ;) Eg sa at kondisjonstreninga fører til redusert utbytte av styrketreninga. Eg som har trent styrke i årevis har ganskje eit litt anna synspunkt enn deg, sia eg ikkje har nokon interesse av å trene begge deler. Einaste kondisjonstrening eg køyrer er kortintervall 30 min etter treninga for å auke forbrenninga på deff.

Personleg har eg dårleg erfaring med å trene begge deler, hvertfall med så korte pauser, eg har ikkje sjanse til køyre høg intensitet dagen etter eg har trent beinstyrke.

Lenke til kommentar

Men beinstyrke er vel ikke noe politiaspirantene har så særlig stort behov for? Ellers er det kun en myte at kondisjonstrening går på bekostning av musklene, dvs. at det skal utrolig mye til for at du blir svakere i overkroppen som følge av kondisjonstrening.

Det funker å kombinere begge deler, evt. gjøre det på samme dag, men du har rett i at kroppen behøver restitusjonstid sånn sett, dog behøver ikke det å gå noe særlig utover styrketreningen. Derimot, for de fysiske kravene til PHS behøver du neppe å trene så mye i uken, med mindre du er veldig dårlig trent fra før, eller har veldig kort tid igjen til du skal prøve å komme inn. Prøv heller å mikse det, ved å ikke kjøre kondisjon to dager etter hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg vet det høres "feil" ut, men jeg ser på det sånn at dersom jeg kommer til intervju er jeg rimelig sikker på å komme inn.

Men for å komme til intervju må jeg bestå det fysiske, så jeg trener som pokker om dagen.

3 dager med styrke i uka, pluss 4 dager kondisjon.

Har milevis igjen til jeg kan være trygg på å klare det, men det SKAL gå!

Ja mange som tror at intervjuet er den "lette" delen ;)

Den fysiske delen er ikke så tøff. Løpetesten er ikke morsom, men de flesteklarer den selv om det går på ren vilje de siste minuttene. En egen liten test mitt i .. hehe

Har du dårlig med tid, så tren bare mot de konkrete øvelsene du ska igjennom på opptak.

Lenke til kommentar
Det er det dere må ha et reflektert og modent forhold til, og burde tenke nøye gjennom før dere søker. Legger man fra seg politirollen når man drar fra jobb?

Et nøkkelord i den tankerekken er forventninger.

Konkret sett er det oppført i politiloven at man plikter som polititjenestemann å utføre sin plikt i fritiden under særlige forhold.

§ 22. Boplikt, tjenesteplikt i fritiden og bierverv

Embets- og tjenestemenn med politimyndighet plikter å bosette seg i tjenestemessig forsvarlig avstand til tjenestestedet. De plikter dessuten i særlige tilfeller å gjøre tjeneste i sin fritid. Kongen gir nærmere regler om dette.

Hele loven finnes her.

Det er vel også slik at man moralskt sett er "tvunget" til å gripe inn i straffbare forhold man kommer over som polititjenestemann på fritiden, om man ser seg i stand til dette.

Dette har for øvrig blitt diskutert på ett eller annet tidspunkt i den andre tråden om PHS.

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

<!--quoteo(post=15242866:date=17/02-2010 : 23:44:name=Eircag)--><div class='quotetop'>QUOTE(Eircag @ 17/02-2010 : 23:44) <a href="index.php?act=findpost&pid=15242866"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det er det dere må ha et reflektert og modent forhold til, og burde tenke nøye gjennom <i>før </i>dere søker. Legger man fra seg politirollen når man drar fra jobb?

Et nøkkelord i den tankerekken er forventninger.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Konkret sett er det oppført i politiloven at man plikter som polititjenestemann å utføre sin plikt i fritiden under særlige forhold.

<!--QuoteBegin-Lovdata.no+--><div class='quotetop'>QUOTE(Lovdata.no)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->§ 22. Boplikt, tjenesteplikt i fritiden og bierverv

Embets- og tjenestemenn med politimyndighet plikter å bosette seg i tjenestemessig forsvarlig avstand til tjenestestedet. De plikter dessuten i særlige tilfeller å gjøre tjeneste i sin fritid. Kongen gir nærmere regler om dette.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

<a href="http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-006.html#18" target="_blank" rel="nofollow">Hele loven finnes her.</a>

Det er vel også slik at man moralskt sett er "tvunget" til å gripe inn i straffbare forhold man kommer over som polititjenestemann på fritiden, om man ser seg i stand til dette.

Dette har for øvrig blitt diskutert på ett eller annet tidspunkt i den andre tråden om PHS.

Dette var vel debattert litt under politilære før jul. Kommer helt ann på hva saken er. Det er et spørsmål om egen sikkerhet og omgivelsens sikkerhet. I regel ringer politi på fritid til politiet og informerer om hendelsen. Da tar de som er på jobb tak i det. Det man derimot kan gjøre er å følge med på hva som skjer og evt hindre skade/bevisforspillelse om nødvendig.

Lenke til kommentar

Dette var vel debattert litt under politilære før jul. Kommer helt ann på hva saken er. Det er et spørsmål om egen sikkerhet og omgivelsens sikkerhet. I regel ringer politi på fritid til politiet og informerer om hendelsen. Da tar de som er på jobb tak i det. Det man derimot kan gjøre er å følge med på hva som skjer og evt hindre skade/bevisforspillelse om nødvendig.

Blir ikke det å holde saken under oppsikt uten direkte inngrep også å være politi på fritiden? ;)

Men det er vel et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tok opp temaet var ikke for å diskutere loven, selv om det for all del er bra.

Jeg tenkte mer på andres forventninger til deg som privatperson når det er kjent at du jobber i politiet. Naboer, bekjent etc. Selv om det ikke skjer noe straffbart må man regne med at folk oppfører seg annerledes mot deg. Selv den korte tiden jeg har jobbet har jeg merket det flere ganger. Det har noe med politirollen å gjøre.

Verdt å tenke litt på før intervjuet.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke skjer noe straffbart må man regne med at folk oppfører seg annerledes mot deg. Selv den korte tiden jeg har jobbet har jeg merket det flere ganger.

Jeg har tenkt på det selv flere ganger... Folk kommer til å oppføre seg annerledes når de vet du jobber i politiet. Kamerater, familie og andre bekjente kommer til å se deg veldig annerledes. Når de kunne før prate fritt med deg om "små-ting" (røyke weed, trimme moped, noen slåss i fylla og stakk fra stedet, piratkopiering osv) som i lovens (og mine) øyne er uakseptabelt, vil de holde slikt unna deg for å "redde sitt eget skinn", fordi folk flest vil tenke at det ikke er noe "big deal".

Ble litt vanskelig å forklare og noen "dumme" eksemplet, men håper dere skjønner hva jeg ville fram til.

Endret av geoeri
Lenke til kommentar

Så fort for meg en liten problemstilling: Vil alle mennesker som vet hva du jobber som, noen sinne oppføre seg "naturlig" overfor deg igjen? Mtp. på familie osv. Tenker ofte på en litt småmorsom ting i min familie, hvor man pleier å fortelle hvor fort man kjørte her og der, og hva man gjorde sist i kontroll osv. for å bortforklare seg, høhø. Hva vil skje med disse samtalene om jeg en dag ter meg under lovens lange arm i turnus?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen planer om å bli politi, og jeg kjenner heller ingen som er det (dog, jeg kjenner en del som vil bli det), men jeg vil behandle en politibetjent på samme måte som jeg behandler enhver annen. Det er kanskje ikke så lurt å slenge rundt seg med morsomheter en gjorde i helga f. eks, men forholdet mitt til personen vil fortone seg på akkurat samme måte uavhengig av om de er ansatt i politiet eller ikke.

Eneste forskjellen er at vedkommende vil få oppleve en god del snutevitser, men det er vel ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Goldshoter: Tusen takk for svar. Jeg har vært hos lege igjen, og de har klart å skylle hull på trommhinna mi, under øreskyllingen. Jeg skal tilbake for kontroll den 10. mars, og gjennomføre legeattesten samtidig. Håper trommehinna er grodd, og hørselen har blitt bedre innen da. Begynner å bli alvorlig bekymret for at jeg ikke rekker det innen fristen.

Noen som vet om jeg likevel kan søke? Vet jo at trommehinnen er grodd innen opptakene i mai/juni, og ser ikke grunnen til at jeg ikke skal være kvalifisert for opptak, hvis dette blir bra. Litt vanskelig forklart, men dere skjønner hva jeg mener, forhåpentligvis :)

Tenkte jeg skulle ringe opptakskontoret for å høre.

Noen jenter som er her inne, som vil dele litt erfaringer med treningen? :)

Lenke til kommentar

StinaSS: Det høres utrolig kjedelig ut. jeg håper vireklig på at det blir bra til 10. mars.

Iforhold til treningen er det litt hipp som happ den siste tiden. Hadde en del problemer med magen forrige uke, og jaggu ble jeg ikke forkjøla nå i helga. Skal nok ta det rolig fram til det værste har lagt seg..

Men ellers så går der velig bra med styrkeprogrammet. Benkpress klarer jeg, kjøpte en stang til å henge i dørkarmen, og den blir flittig brukt til kroppshev. Men kondisen har ikke forbedra seg så mye som jeg skulle ønsket. tror det kommer når jeg blir frisk og klarer å trene et par uker. Kjører 4x4 to ganger i uka, og en langkjøring. pluss to styrketreninger i uka.

Spennende med refleksjonene også. Føler jeg blir bedre kjent med meg selv desto mer jeg tenker på hvorfor jeg egentlig vil bli politi, forskjellige sider ved meg selv og politirollen generelt. Knall.

Enn med deg? Hvordan ligger du ann med treningen?

Lenke til kommentar

For mitt eget vedkommende handler det mindre om hva andre tror jeg som politi forventer av de, men mer om hva mine omgivelser forventer av MEG.

Jeg kan jo ikke si så mye om andres venner og kjente, men jeg tviler sterkt på de kommer til å "holde seg for munnen" om at de drar litt på i bilen og lignende.... Deres forventninger til meg går jo ikke på å arrestere/bøtelegge venner og kjente så fort jeg får nyss i at noen urinerte på offentlig plass i fylla.

For meg handler det om at det vil bli stilt andre forventninger til meg, også på privaten, i forhold til før. Det vil av mange bli tatt for gitt at jeg selv aldri kjører for fort, ikke går over kvota på vei hjem fra sverige, og ikke minst raver overstadig beruset i helga og pisser i gatene. Du skal bli en slags "rollemodell" for hvordan man som lovlydig borger skal oppføre seg. Med andre ord; "hverdagsbrudd" på loven vil en oppleve vesentlig mindre (ofte ingen) aksept på enn da en var "vanlig" mann.

En annen ting jeg har tenkt på er at mange vil se på deg som en representant for hele politiet som instans. Det vil si, frustrasjoner over mangel på etterforskning da de opplevde bilinnbrudd, kriminelle som blir sendt inn og ut i fengsel, voldtektsmenn som får for kort straff, osv. Det er ikke nødvendigvis riktig eller rettferdig at en kan havne i slike situasjoner, men jeg ser i hvert fall for meg at det kommer med jobben...

Lenke til kommentar

Treningen går forholdsvis greit. Tror styrkedelen vil gå greit. Har 30 i benk nå, men regner med jeg kommer meg opp på 35 etterhvert. Lengde og bom skal gå bra. Jeg er mest spent på kondisjonen. Trener pulsspinn og tredemølle, men synes det både er tungt og lite motiverende for tiden. Men får håpe det kommer seg.

Jeg har et spørsmål til. Skal prøve å formulere meg nogenlunde greit. Jeg har søkt Oslo på første og Stavern på andre.

1. Er det slik at hvis jeg ikke oppfyller poengene til å komme inn i Oslo, så vil jeg automatisk konkurrere for å komme inn i Stavern?

2. På hvilket grunnlag innkaller de folk til opptaksprøvene (jeg antar det er poeng)? Jeg er ferdig med en bachelor nå i vår, og får ikke sendt inn vitnemålet før siste del av juni. Hvordan kan de da se at jeg evt er god nok, når alle poengene mine ennå ikke er inne når opptaksprøvene går? Konkurrerer jeg da kun på grunnlag av andre poeng jeg har?

Mulig det ble knotete, men vi prøver :)

Og forresten, tusen takk for at folk er så vennlige og svarer og hjelper hverandre her inne. Det synes jeg er helt knall :)

Lenke til kommentar

Treningen går forholdsvis greit. Tror styrkedelen vil gå greit. Har 30 i benk nå, men regner med jeg kommer meg opp på 35 etterhvert. Lengde og bom skal gå bra. Jeg er mest spent på kondisjonen. Trener pulsspinn og tredemølle, men synes det både er tungt og lite motiverende for tiden. Men får håpe det kommer seg.

Jeg har et spørsmål til. Skal prøve å formulere meg nogenlunde greit. Jeg har søkt Oslo på første og Stavern på andre.

1. Er det slik at hvis jeg ikke oppfyller poengene til å komme inn i Oslo, så vil jeg automatisk konkurrere for å komme inn i Stavern?

2. På hvilket grunnlag innkaller de folk til opptaksprøvene (jeg antar det er poeng)? Jeg er ferdig med en bachelor nå i vår, og får ikke sendt inn vitnemålet før siste del av juni. Hvordan kan de da se at jeg evt er god nok, når alle poengene mine ennå ikke er inne når opptaksprøvene går? Konkurrerer jeg da kun på grunnlag av andre poeng jeg har?

Mulig det ble knotete, men vi prøver :)

Og forresten, tusen takk for at folk er så vennlige og svarer og hjelper hverandre her inne. Det synes jeg er helt knall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...