Trollfjes Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Har selv lest: Politiblikket Politi på liv og død Også gjenstår det å lese en del andre bøker jeg ikke har fått tid til, men som jeg har godt liggende i bokhylla: Dødsranet Politi og røver Kriminologi Og er vel to andre jeg ikke gjør helt greie på nå *tenker* --- Vil anbefale alle å lese disse bøkene! De er døve har jeg hørt (Alekstf), men det er utrolig gode bøker om man vil ha litt kunnskap om politiet før man evt. kommer på intervjuet. Selv synes jeg bøkene var utrolig greit lesestoff, og sakprosa er jo min sjanger såh, phun. Endret 27. januar 2010 av Teh WolF Lenke til kommentar
10 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 hei. tenker også å søke PHS til høsten. sliter mest med pull-ups og benkpress. noen som har noen tips i forhold til trening? Hei 10!!! Det som er viktig med disse øvelsene er å trene variert og rundt muskelgruppene for å få den støtten som trengs for å klare mere. Jeg trener selv med 10kg mellom beine med hang-ups og trener med 90-100kg i benkpress. Trikset er å trene variert. Jeg vil anbefale ett par ting her: Benkpress: Tren skråbenk med manualer. Utrolig bra for støttemusklene. Ved hang-ups, tren nedtrekk med smalt og bredt grep. det hjelper godt. Tren også hele ryggen og ikke bare siden. Håper dette hjalp litt.. Mvh Tobias Takk for tipsa. I forhold til benkpress har jeg egentlig bare trent ved å bare ta "vanlig" benkpress 2 ganger i uken (en tung og en lett). har gått opp fra 10rep på 30kg til 10rep på 40kg på en måned. håper bare at utviklinger fortsetter. skal prøve tipset ditt med manualer. tar gjerne imot andre tips for å bli bedre i benk. Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hvis noen har noen spørsmål til meg er det bare å spørre. Jeg har trent i mange år, både kondisjon, og styrke, og har veldig god erfaring med dette. Samtidig vet jeg veldig mye om yrket dere vil inn i, hva som er fordelaktig å ha med seg og hva politiet gjør. Det er vel helst bare sånne mindre detaljspørsmål, litt om hvordan man utfyller legeerklæringen og sånn. Det står f.eks. i legeerklæringen: "Tid og sted for siste skjermbilde-/røntgenundersøkelse av lungene". Dette har jeg aldri tatt. Jeg antar at dette ikke er obligatorisk, så jeg skriver bare "ikke utført" eller noe sånt? Det står også "Tid og sted for BCG-vaksine". Dette var jo en gang på ungdomsskolen, men datoen har jeg jo ikke peiling på. Enten så får jeg finne på en dato, eller så får jeg bare skrive skoleåret det skjedde i. Og så var det dette med briller. Jeg får spørsmål om jeg bruker briller - ja eller nei. Jeg bruker av og til, f.eks. når jeg leser, hvis jeg føler meg litt sliten i hodet/synet, så det er absolutt ikke noe jeg er avhengig av. Men jeg får vel skrive ja, siden jeg bruker det en gang innimellom. Men jeg er uansett innenfor synskravet. Ellers så er det vel ikke så mye, tror jeg. Lurer jo litt på hvordan intervjuet blir, men vi får jo noen hint om dette på phs.no, så vi får prøve å reflektere over hvorfor vi gjør dette, sterke og svake sider osv. *Edit: Et annet spørsmål jeg lurer på er de ulike studiestedene. Noen som kjenner til studiemiljøet i Bodø kontra Oslo? Endret 27. januar 2010 av Tormund Lenke til kommentar
medlem-57480 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvis noen har noen spørsmål til meg er det bare å spørre. Jeg har trent i mange år, både kondisjon, og styrke, og har veldig god erfaring med dette. Samtidig vet jeg veldig mye om yrket dere vil inn i, hva som er fordelaktig å ha med seg og hva politiet gjør. Det er vel helst bare sånne mindre detaljspørsmål, litt om hvordan man utfyller legeerklæringen og sånn. Det står f.eks. i legeerklæringen: "Tid og sted for siste skjermbilde-/røntgenundersøkelse av lungene". Dette har jeg aldri tatt. Jeg antar at dette ikke er obligatorisk, så jeg skriver bare "ikke utført" eller noe sånt? Det står også "Tid og sted for BCG-vaksine". Dette var jo en gang på ungdomsskolen, men datoen har jeg jo ikke peiling på. Enten så får jeg finne på en dato, eller så får jeg bare skrive skoleåret det skjedde i. Og så var det dette med briller. Jeg får spørsmål om jeg bruker briller - ja eller nei. Jeg bruker av og til, f.eks. når jeg leser, hvis jeg føler meg litt sliten i hodet/synet, så det er absolutt ikke noe jeg er avhengig av. Men jeg får vel skrive ja, siden jeg bruker det en gang innimellom. Men jeg er uansett innenfor synskravet. Ellers så er det vel ikke så mye, tror jeg. Lurer jo litt på hvordan intervjuet blir, men vi får jo noen hint om dette på phs.no, så vi får prøve å reflektere over hvorfor vi gjør dette, sterke og svake sider osv. Ny dag og nye muligheter!! :!: Tid og sted for siste bilde osv: Jeg mener at jeg ikke krysset av noe som helst her. BCG: Der husker jeg heller ikke helt, men tok jo BCG på ungdomsskolen i 9/10kl. Skrev bare det. Dette kan du også finne hos din fastlege. De pleier å ha kontroll på dette. Ellers kan du se på ditt eget vaksinekort, som sikker mor eller far har lagt i en perm. Briller: Så lenge du ikke har fast behov av briler, så er ikke dette noe problem. Når de gjelder synet, kan man ikke ha fargeblindhet, noe du ikke har, eller noe særlig +/- på noen av øynene. Jeg forstår det slik at du har noe skjeve horhinner, da jeg selv sliter med dette. Det er mange her på PHS som nytter lesebriller, da dette også kan hjelpe for konsentrasjon i noen tilfeller. Jeg skrev personlig nei, da jeg så på dette som at det var noe man hadde avhengig bruk av. Jeg ville tatt nei, hvis jeg var deg om du bare bruker de som lesebriller o.l. På intervjuet på opptaksdagen, kan man bli spurt om alt og ingenting. Alt fra hvor du skal fortelle det du vet om politiet, som hvordan det er bygd opp, hvem er politidirektøren, hvem er justisministeren osv til hvordan oppveksten idn har vært. Har du vært i kontakt med politiet tidligere? Isåfall i hvilke tilfeller? Hvorfor vil du bli politi? Dette er et spørmål det kan være greit å ha undret litt over, så man har et godt svar. Når bestemte du deg for å ville bli politi? Hva gjør politiet? Jeg beklager at jeg ikke kunne svare kjempe bra på de første, men her kan du også bare ringe PHS. De er behjelpelige og kjempe hyggelige, så det er ikke noe problem. Mvh Tobias Lenke til kommentar
medlem-57480 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 hei. tenker også å søke PHS til høsten. sliter mest med pull-ups og benkpress. noen som har noen tips i forhold til trening? Hei 10!!! Det som er viktig med disse øvelsene er å trene variert og rundt muskelgruppene for å få den støtten som trengs for å klare mere. Jeg trener selv med 10kg mellom beine med hang-ups og trener med 90-100kg i benkpress. Trikset er å trene variert. Jeg vil anbefale ett par ting her: Benkpress: Tren skråbenk med manualer. Utrolig bra for støttemusklene. Ved hang-ups, tren nedtrekk med smalt og bredt grep. det hjelper godt. Tren også hele ryggen og ikke bare siden. Håper dette hjalp litt.. Mvh Tobias Takk for tipsa. I forhold til benkpress har jeg egentlig bare trent ved å bare ta "vanlig" benkpress 2 ganger i uken (en tung og en lett). har gått opp fra 10rep på 30kg til 10rep på 40kg på en måned. håper bare at utviklinger fortsetter. skal prøve tipset ditt med manualer. tar gjerne imot andre tips for å bli bedre i benk. Det er jo kjempe bra. Når det gjelder så store muskelgrupper, som tverrmuskelen i brystet, er dette en muskel som det går fort å trene opp når man først har kommet inn i rytmen. Hvis du som du sier har gått opp fra 10*30kg til 10*40kg på en mnd er dette veldig bra. Men jeg anbefaler at du også tar skråbenk med manualer pga støttemuskelatur som nevnt tidligere. Godt å høre at du trener ordentlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Vil anbefale alle å lese disse bøkene! De er døve har jeg hørt (Alekstf), men det er utrolig gode bøker om man vil ha litt kunnskap om politiet før man evt. kommer på intervjuet. Selv synes jeg bøkene var utrolig greit lesestoff, og sakprosa er jo min sjanger såh, phun. Hæ? Døve? Eneste boken jeg har uttalt meg om er Politiblikket, som jeg sa var litt tørr til tider, men hva betyr "døve" i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Flott, Tobias. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Snakket med en fra Politiskolen i dag angående utfylling av legeerklæring. Han sa at legen var ansvarlig for at skjemaet var riktig utfylt. Så det å skrive rett dato for BCG-sprøyte og alt det der var for så vidt ikke mitt problem. Jeg lurte også på dette med "slyngbensspark", som det står om i svømminga. Jeg fikk forståelsen av at dette var omtrent som bensparkene i brystsvømming. Det er noe sånt jeg har trent på også. Brillebruk var ikke noe problem så lenge jeg var innenfor synskravet uten briller. Lenke til kommentar
medlem-57480 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Snakket med en fra Politiskolen i dag angående utfylling av legeerklæring. Han sa at legen var ansvarlig for at skjemaet var riktig utfylt. Så det å skrive rett dato for BCG-sprøyte og alt det der var for så vidt ikke mitt problem. Jeg lurte også på dette med "slyngbensspark", som det står om i svømminga. Jeg fikk forståelsen av at dette var omtrent som bensparkene i brystsvømming. Det er noe sånt jeg har trent på også. Brillebruk var ikke noe problem så lenge jeg var innenfor synskravet uten briller. Så bra! Jeg crawlet selv nesten hele veien, og hvis jeg husker riktig tror jeg ikke de var strenge på hvordan en brukte bena på opptaket. Jeg brukte slyngspark og fiskespark(eller hva det nå heter). Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vil anbefale alle å lese disse bøkene! De er døve har jeg hørt (Alekstf), men det er utrolig gode bøker om man vil ha litt kunnskap om politiet før man evt. kommer på intervjuet. Selv synes jeg bøkene var utrolig greit lesestoff, og sakprosa er jo min sjanger såh, phun. Hæ? Døve? Eneste boken jeg har uttalt meg om er Politiblikket, som jeg sa var litt tørr til tider, men hva betyr "døve" i denne sammenhengen? Jeg bruker ordet døvt i samme sammenheng som du bruker tørr, hehe. Lenke til kommentar
kakara Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Yes. Da er legeerklæringen i boks og formen blir bedre og bedre. Gleder meg til opptaket nå. Digg at søkemotoren er oppe, gir en del ekstra motivasjon! Er det noen som har et bra opplegg på spenst-trening egentlig? Mangler det siste på en måte. Hvordan går det med andre?? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Laseroperasjon fullført, søknad til PHS levert. Da er det bare å få bestilt legetime og fortsette treningsregimet! Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Nå har jeg veldig lyst til å søke PHS, men dessverre har jeg 2 i norsk, og 2,25 i snitt i eksamen. Noen som vet hvor fort man kan ta opp eksamene igjen? Når er søknadsfrist for PHS? Svar ; Søknadsfrist hos privatisten er til idag (yey) og søknadsfristen for PHS er 1mars. Endret 2. februar 2010 av TanglewoodD Lenke til kommentar
Feromon Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Da var søknaden til PHS '10 levert! Regnet over konkuransepoengene mine og jeg kom til 49,61. Får satse på at det holder, jeg orker ikke tanken på flere fag fra VGS. Er 24 år og har da 8 alderspoeng. Begynte treningen frem til opptataket i dag og dette blir TUNGT! Spilte masse fotball på høyt nivå og var kjempetrent i forsvaret, men de tre siste årene har jeg forfalt totalt. Røyker 20 om dagen og sitter mye på ræva. Nå kutter jeg siggen og har løpt 1 mil i dag. Fikk også kjørt en god økt på treningsstudio. Gruer meg til morgendagen. Andre som er i samme situasjon og gjerne skulle begynt treningen for ett år siden? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 50 i konk poeng burde da rekke glatt. Nope, trena fast i 2-3år nå, så er egentlig i tipp topp form. Eneste minuset er at jeg har 2 i norsk, så kommer ikke inn på PHS uansett hva jeg gjør = ) Skal jobbe 1år til, for så ta opp fag (fristen gikk ut igår), så søke PHS. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 50 i konk poeng burde da rekke glatt. Nope, trena fast i 2-3år nå, så er egentlig i tipp topp form. Eneste minuset er at jeg har 2 i norsk, så kommer ikke inn på PHS uansett hva jeg gjør = ) Skal jobbe 1år til, for så ta opp fag (fristen gikk ut igår), så søke PHS. står det respekt av! Kjør på! Hvis du har et sterkt ønske om å komme inn i oslo, så kan det være lurt å sikre et par poeng til... Snittet for å komme inn lå på rundt 50, men sank ned til 49,6 etter de som sa nei hadde trukket seg... Men tre andre gode (kanskje til og med på mange måter bedre?) skoler også, da! Og der holder det med 50 poeng Lenke til kommentar
Feromon Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 pga samboer osv er jeg nok nødt til å gå i Oslo, noe annet blir for vanskelig. Finnes det noen måter å bumpe opp ett/to poeng på nå? Søknadsfristen for privatisteksamen er jo ute. Økt to unnagjort i treningsstudio, var så støl i dag tidlig at jeg vurderte å vente til madammen kom hjem så jeg kunne få hjelp til å kle på meg Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 pga samboer osv er jeg nok nødt til å gå i Oslo, noe annet blir for vanskelig. Finnes det noen måter å bumpe opp ett/to poeng på nå?Søknadsfristen for privatisteksamen er jo ute. Økt to unnagjort i treningsstudio, var så støl i dag tidlig at jeg vurderte å vente til madammen kom hjem så jeg kunne få hjelp til å kle på meg Skjønner den! Men tror det er pent lite akkurat nå hva poeng angår, i hvert fall som jeg kan komme på! Eneste jeg kan komme på er to ting, enten at det er andre regler for private skoler (bjørknes, sonans, etc) i forhold til frister, noe jeg ikke vet.... Eller rett og slett ringe privatistkontoret og trygle to dager etter tida. Får du først sjansen, velg et to-timers fag fra videregående. Disse har som regel kort pensum, og er svært overkommelige å ta (pluss at de teller like mye som de andre fagene!). Jeg har egentlig greit med poeng, men var litt paranoid... Så jeg tok menneskerettigheter. Lett pensum, og muntlig fremføring. Vips, så har du en god sekser (har du et to-timers fag på vitnemålet som du ikke har god karakter i, kan du faktisk erstatte det med dette faget). Men dette er som sagt dersom det viser seg at de ser mellom fingrene på opptaket. Det kan jo gå greit med oslo likevel! Men du havner sansynligvis på venteliste, men ganske høyt om det er som i fjor. Da er vel kongsvinger og stavern hipp som happ hva pendling angår. Lenke til kommentar
Feromon Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Mener å huske at de er rimelig strikte på privatistkontoret, så får satse på at det holder. Sonans osv har samme oppmeldingsfrist til eksamen som andre, men takk for tipset Pendling har jeg prøvd før og da syns jeg tre kvarter var for mye, så det blir nok litt langt til Kongsvinger og Stavern. Vi har hytte der tho, kanskje jeg skal bo der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå