eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Kort om meg Jeg er 17år, har ikke fullført VGS. Har prøvd bygg og anlegg VG1 og Service & Samferdsel VG1, videre var planen å ta IKT-Servicefag for å så ta Påbygg, men det gikk ikke helt etter planen. Så nå har jo jeg et lite (stort) problem. Har veldig lyst å studere som webutvikler. Drifting, design / koding av websider. Har lett som en gud etter skoler som tar inn folk uten generell studiekompetanse, hvis ikke må man ha realkompetanse som tilsvarer at man må være 25. Er det noen der ute som har vært/er i min situasjon? Hva gjorde du? Trenger ikke nødvendigvis være at du er interessert i webutvikling, men bare samme situasjon. Eller er det noen der ute som vet om noen andre veier? Kan også legge til at jeg har jobb som butikkmedarbeider om dette skulle være til hjelp på noen måte. Mvh eRixn' - Rikard Eriksen Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du trenger ikke å studere webutvikling for å bli webutvikler. Dersom du -vil- studere, skaffer du deg GENS. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Du trenger ikke å studere webutvikling for å bli webutvikler. Lyst å utdype litt? Hva er GENS? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Generell Studiekompetanse Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Det går ikke under mine valgsmuligheter akkurat nå! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Da har du vel egentlig ikke så mye valg. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Flott! Blir noen supergøye år å se fram til da. Liker virkelig den utdanningsplanen vi bruker i dette landet Endret 9. oktober 2009 av eRixn Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er ikke landets feil at du ikke fullfører VGS. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Men hva i svarte skal jeg med mer naturfag nå da? Har jo allerede gått 10år på skole er ikke dette nok? Kan ikke heller folk få studere det de virkelig vil etter 10 obligatoriske år på skole? Hadde jeg fått utdanningen på VGS innen det jeg virkelig vil så skal jeg vise deg at jeg hadde greid VGS med null stress. Jeg trenger absolutt ingen mer historie læring nå, og neppe innen den jobb jeg hadde søkt på om jeg hadde fått den utdannelsen jeg vil. Kjønner virkelig ikke hvordan folk kan si meg mot på dette her. Endret 9. oktober 2009 av eRixn Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan bli søppeltømmer eller septiktank-tømmer. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Som sagt, du trenger ingen grad eller utdanning for å bli webutvikler per se. Programmering kan du f. eks lære deg på egen hånd. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Kjønner virkelig ikke hvordan folk kan si meg imot på dette her. Nei, det kjønner virkelig ikke jeg heller. Som sagt, du kan bli programmerer. Men du vil ikke få bachelor, og dermed et bevis fra en skole på at du kan ditt. Men du kan ta sertifiseringer. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Kjønner virkelig ikke hvordan folk kan si meg imot på dette her. Nei, det kjønner virkelig ikke jeg heller. Som sagt, du kan bli programmerer. Men du vil ikke få bachelor, og dermed et bevis fra en skole på at du kan ditt. Men du kan ta sertifiseringer. Elsker godt plasserte skrivefeil Når det gjelder vgs så kan jeg tenke meg at ca 10% av det man lærer der er ting man får nytte av, VGS er rett og slett bare noe dritt man må igjennom. For øyeblikket har jeg 6 timer i uken med opplæring i hva Henrik Ibsen har sagt og skrevet. I fjor lærte jeg meg å bøye franske verb. VGS er rett og slett fylt med ubrukelig kunnskap og en veldig liten del med nyttig læring. Men Norge i dag er dessverre lagt opp sånn at man bør dra seg gjennom dette helvete. Men som nevnt over er det fult mulig å få en såkalt sertifisering, uten vgs. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Ja, vet at man kan lære det på egenhånd, men da er det jo igjen stress med å få jobb. Holder på for øyeblikket å lære meg selv, men dette med (nett)kurs? Teller dette bra når man søker jobb? Takker for svar! Off-Topic: Så skrivefeilen, haha Du kan bli søppeltømmer eller septiktank-tømmer. Så tøff vi er over et forum ^^ Endret 9. oktober 2009 av eRixn Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Søppeltømmer skal visstnok ikke være så gale. Jeg minnes at ungdomsskolelæreren min sa at en han kjente, og hadde blitt søppeltømmer, hadde hatt mer lønn enn læreren. Men nå nylig begynte læreren å ta han igjen. Og da var læreren rundt 50 år. Det er ikke noe gale å tømme søppel heller. Det noe av det viktigste vi har i dagens bruk og kast samfunn. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Går utifra han ville bruke setningen sin på en ikke så fin måte til en som ikke har utdannelse. Og tviler på at det er gøyt å tømme boss etter andre resten av livet. Men, ja kan jo være noe som liker det og det med lønnen har jeg faktisk hørt før. Men vil ikke akkurat bli det bare pga lønnen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Du kan bli søppeltømmer eller septiktank-tømmer. Så tøff vi er over et forum ^^ Ohh, thank you! Alltid hatt en følelse på at jeg var litt tøffere enn normalt. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Skal prøve å komme med et litt seriøst svar etter mye morsomheter. Grunnen til at man trenger generell studiekompetanse i Norge er ikke for å gjøre det vanskelig for deg. Derimot er det en mulighet for deg til å vise at du har et generelt kunnskapsnivå som er fastsatt av staten. Da vil du også bli målt opp mot andre som har samme kompetanse som deg, nemlig generell studiekompetanse. Man kan helt klart diskutere hva som skal inngå i generell studiekompetanse, samt hvor mye skole man trenger før man kan studere noe spesifikt men jeg synes ikke det er noe poeng her, da det tross alt er nødt til å være et visst nivå for å kunne studere noe. For å komme til poenget, i Norge må man altså bevise at man kan tilegne seg informasjon i form av å lære fag på skolen uavhengig om det er relevant eller ikke. Det du viser ved å ha generell studiekompetanse er at du kan tilegne deg informasjon. Dette blir særdeles MYE viktigere når du begynner på høyere utdannelse. Det du ser på som et irritasjonsmoment er egentlig noe som kan spare deg for bortkastet tid og penger. Dersom man ikke hadde stilt krav før man kunne ta høyere utdannelse i Norge ville strykprosenten vært mye høyere og færre ville fullført studiet. Dette er bortkastet penger for staten, og man ønsker derfor at folk skal ha et generelt kunnskapsnivå som krever et visst antall timer eller bestått eksamen i de forskjellige fagene. Det virker kanskje kjipt for deg nå, men skaff deg en jobb om du ikke har det i dag og jobb i noen år. Kanskje du etter en stund får gnisten til å gå på skole igjen en dag. Da kan du kanskje søke med realkompetanse 23/5 regelen eller fullføre noen form for forkurs. Personlig var jeg i samme situasjon som deg når jeg var 17 år. Jeg hadde dog bestemt meg for at jeg aldri skulle gå mer skole. Det endte med ett år i militæret. Når jeg var ferdig der begynte jeg å jobbe og jobbet i 3 år - nå er jeg straks 22 år, fullførte ett-årig forkurs for ingeniørutdanning i fjor og går nå første året på dataingeniør. Det finnes ikke alltid enkle løsninger på kjipe problemer, men om man er motivert og prøver å være positiv har ting en tendens til å løse seg. Lykke til med valgene videre. Endret 12. oktober 2009 av BrokenTomato Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå