qwertyy123 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg må skrive en rapport, men har ikke forsått hvordan jeg skal regne ut! Formål: Salt er ionesambindingar. I denne øvinga skal vi kombinere ulike saltløysingar for å få felt ut tungtløyselege salt. f.eks. CuSO4 + CoCl2 Hvilke av disse saltene reagerer med hverandre, og hvordan vet du det? Jeg vet at vi må bruke løysningsevnetabell, men forstår ikke helt hvordan enda... Håper noen kan hjelpe meg ! Dette eksempelet brukte læreren min: Reaksjonslikning Salt Namn Farge Ag+(aq) + Cl-(aq) AgCl(s) AgCl Sølvklorid Kvit Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Alle kombinasjoner av ionene/saltene du nevner er lettløselige (L). Se etter kombinasjoner i tabeller og observer om det sTÅR L, U (uløselig) eller T (tungtløselig). De 2 sistnevnte danner bunnfall (BF). Evt sjekk tab. over løselighetsprodukt (Ksp). Alle der er U eller T og danner BF. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 CuSO4 + CoCl2 Hvilke av disse saltene reagerer med hverandre, og hvordan vet du det? Jeg vet at vi må bruke løysningsevnetabell, men forstår ikke helt hvordan enda... Ionene du har i løsningen, er Cu2+, SO42-, Co2+ og Cl- - det er altså kombinasjoner av disse du sjekker i løselighetstabellen. Lenke til kommentar
qwertyy123 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 CuSO4 + CoCl2 Hvilke av disse saltene reagerer med hverandre, og hvordan vet du det? Jeg vet at vi må bruke løysningsevnetabell, men forstår ikke helt hvordan enda... Ionene du har i løsningen, er Cu2+, SO42-, Co2+ og Cl- - det er altså kombinasjoner av disse du sjekker i løselighetstabellen. Takk! Men, jeg fikk ett lite problem Cu2+ + Cl- og Co2+ + SO42- er begge L (lettløslige). Hvilke av de skal jeg skrive i rapporten? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 CuSO4 + CoCl2 Hvilke av disse saltene reagerer med hverandre, og hvordan vet du det? Jeg vet at vi må bruke løysningsevnetabell, men forstår ikke helt hvordan enda... Ionene du har i løsningen, er Cu2+, SO42-, Co2+ og Cl- - det er altså kombinasjoner av disse du sjekker i løselighetstabellen. Takk! Men, jeg fikk ett lite problem Cu2+ + Cl- og Co2+ + SO42- er begge L (lettløslige). Hvilke av de skal jeg skrive i rapporten? Hvis begge er lett løselige så må du sjekke på nytt, kan hende du har feil utgangspunkt. I verstefall så får du foreslå feilkilder og si at du fikk noe annet en det du forventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå