Fishboone Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Må til å åpne en trommel bremsen bak da bilen fikk en 2`er på eu test pga ugjevn bremsekraft bak. Skrudde av hjulet i stad for å se nærmere på det. Merker bremsebelegget henger og skraper litt i trommelen, uten brekket på. Er det kunn å skru av 32mm mutteren som sitter på akselen og ikke ha på håndbrekket som skal til for å få av trommelen?? Noen triks??? Endret 10. oktober 2009 av Biomec Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Må til å åpne en trommel bremsen bak da bilen fikk en 2`er på eu test pga ugjevn bremsekraft bak. Skrudde av hjulet i stad for å se nærmere på det. Merker bremsebelegget henger og skraper litt i trommelen, uten brekket på. Er det kunn å skru av 32mm mutteren som sitter på akselen og ikke ha på håndbrekket som skal til for å få av trommelen?? Noen triks??? Kan godt hende bilen din er litt spess siden den er fransk. Tyske biler er bare å skru av mutter og ta av. Klokkene kan henge litt på en kant som kommer pga slitasjen bremsebåndene påfører klokkene. Kjøp inn nye klokker, bremsebånd og kanskje bremsesylindere og hjullager. Så leverer du tilbake det du ikke bruker. Bremsesylinderene er som oftest ok. Lurt å ta et bilde inni klokken sånn at du vet hvordan alt skal monteres sammen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Den kan sitte fast, og vil ofte sitte fast når den er litt slitt. Noen biler kan ha opplegg for å løsne skoene fra utsiden før trommelen tas av. Jeg vet at Renault har et hull hvor det akkurat skal være plass til å løsne håndbrekkwiren slik at skoene trekker seg sammen og trommelen enklere kan tas av. Dersom den sitter skikkelig kan den dras av med en avdrager med medfølgende konsekvenser at hele greia kan bli dratt ut (somoftest ikke noe farlig, bare at det må settes sammen igjen). Det kan også være at lageret skal komme ut sammen med trommelen, altså en mulighet for at det sitter fast der også. Det er da også mulig at lageret kan dele seg når trommelen plukkes av (som betyr jobb for å rense det og sette det sammen igjen). Det kan lønne seg å skru av mutteren mens bilen står på hjul om mulig. Den sitter nok hardt. Lenke til kommentar
Kalkveien Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Må til å åpne en trommel bremsen bak da bilen fikk en 2`er på eu test pga ugjevn bremsekraft bak. Skrudde av hjulet i stad for å se nærmere på det. Merker bremsebelegget henger og skraper litt i trommelen, uten brekket på. Er det kunn å skru av 32mm mutteren som sitter på akselen og ikke ha på håndbrekket som skal til for å få av trommelen?? Noen triks??? Sikker på at det er en 97 modell 309? 309 ble byttet ut med 306 i 93/94 i Norge. Er det en 309 så har den samme bakstilling som 205. Bare skru av mutteren, dra ut låsepinnen og dra av hele trommelen. den løsner med litt makt. Lenke til kommentar
Fishboone Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Oeeps. Det hadde sniki seg en taste feil. Det er 306. Må bare få tak i en 32mm til å løsne mutteren med. La merke til att en skrue hadde forsvunnet på trommelen så fukt og vann har nok kommet inni. Forhåpentligvis er det bare rustet litt innvendig. Men det er det å dra av trommelen uten att det blir påført skade på belegg da som er litt spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå