Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til fjerning av småskader

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg ny bil og fått med en del skrammer på kjøpet. Bilen er helt bulkfri, men er en del små riper her og der. Forrige eier skal visstnok ha vasket bilen veldig ofte, men han kan umulig hatt greie på hvordan bilvask skal gjøres skånsomt.

De fleste av ripene kan jeg ikke kjenne når jeg drar neglen over dem. Går ut ifra at disse kan poleres vekk? Andre er relativt dype og krever sikkert en annen form for utbedring. Hva kan jeg gjøre me dem?

Er en ganske stygg ripe på passasjerdøren foran, ca 1mm bred og 3 cm lang. Ser ut som noen har gjort det på hærverk med en nøkkel eller noe. Denne er såpass dyp at den går gjennom lakken og noe grått vises under.

Har også merker etter stensprut bak og på panseret som det er kommet litt rust inni. Små,runde ca 2 mm i diameter.

Til slutt er det et stort firkantet merke ca 1 cm bredt/høyt på bakfangeren hvor det ikke er lakk og den svarte plasten vises under. Ser ut som lakken rundt er porøs og i ferd med å flasse av

Har ikke penger til å levere den til lakkeringsverksted, understellsbehandling og service kommer i første rekke, så trenger tips til hvordan jeg best mulig kan utbedre disse skrammene uten alt for avanserte fremgangsmetoder der jeg risikerer å ødelegge mer en jeg utbedrer :roll:

Når det gelder de overfladiske småripene; hvilket stoff burde veg bruke for å få dem vekk og hvordan går jeg frem? Har ingen peiling på bilpleie, eneste jeg har vaska bilen med før er ferdigsvamper fra bensinstasjonen..

Setter meget pris på svar.

Endret av Manfromabove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettop kjøpt meg ny bil og fått med en del skrammer på kjøpet. Bilen er helt bulkfri, men er en del små riper her og der. Forrige eier skal visstnok ha vasket bilen veldig ofte, men han kan umulig hatt greie på hvordan bilvask skal gjøres skånsomt.

Noe vaskeriper/swirls er veldig normalt, og er noe man får iblandt uansett hva man gjør. Det finnes selvsagt grader av slike riper, og for å ta det i prioritert rekkefølge for hvordan bilen ikke skal vaskes (verste først):

- Vaske "hjemme" med svamp, zalo, pusseskinn og hageslange. (det er helt ufattelig hvor mye riper sånt gjør)

- Vaske "hjemme" med svamp og ellers korrekt utstyr.

- Vaske i selvvaskeautomat med "skumbørste" / Vaske i vaskemaskin

- Vaske "hjemme" med korrekt utstyr, dvs. mikrofiber og høytrykkspyler med tilbehør

Det er ganske vanlig at slike riper kan være skjult av div. quickdetailere før biler selges fra forhandlere. Det kommer tilbake iløpet av noen uker.

De fleste av ripene kan jeg ikke kjenne når jeg drar neglen over dem. Går ut ifra at disse kan poleres vekk? Andre er relativt dype og krever sikkert en annen form for utbedring. Hva kan jeg gjøre me dem?
Når det gelder de overfladiske småripene; hvilket stoff burde veg bruke for å få dem vekk og hvordan går jeg frem? Har ingen peiling på bilpleie, eneste jeg har vaska bilen med før er ferdigsvamper fra bensinstasjonen..

Du har to måter du kan "fjerne" dem på:

- Forbrukermetoden: Bruk forbrukerprodukter for lakkrens og polering. Det er noe varierende hva som skjer her. De fleste produkter vil fylle igjen ripene slik at de er delvis usynlig i en periode (kan være langtidsvarende). Man kan også pusse ned kantene på ripene og gjøre dem med synlig med en lett abrasiv polish (inneholder slipepartikler som sliper ned lakken), og der har man Autoglym sin lakkrens som skiller seg litt ut fra mye annet, da den er lett type rubbing. Ellers finnes det rubbing som kan brukes for hånd som er noe sterkere og kanskje tar litt av lakken i tillegg.

- Proffesjonell metode: En abrasiv polish som pusser av så mye lakk at ripen blir borte for godt. Det behøver ikke å være mye lakk slik at det vil fortsatt være mye igjen etter at lette vaskeriper er borte. Dype riper vil kunne slipes ned slik at de er nesten usynlig. For å gjøre dette skikkelig må man ha en roterende poleringsmaskin. Bruk av produkter beregnet for roterende poleringsmaskin for hånd kan gi helt gale resultater.

Er en ganske stygg ripe på passasjerdøren foran, ca 1mm bred og 3 cm lang. Ser ut som noen har gjort det på hærverk med en nøkkel eller noe. Denne er såpass dyp at den går gjennom lakken og noe grått vises under.

Dersom den skal gjøres usynlig må det fylles på med lakk, dvs. fargelakk om nødvendig, og så klarlakk. Det må deretter slipes ned og poleres med poleringsmaskin for å gjøre det "usynlig".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler også en tur til www.dcn.no (detailersclub norge) - mange og fine artikler om ting du klarer for hånd, og hvordan ta steget opp til bruk av maskin for virkelig å kunne korrigere lakken.

Det lar seg gjøre å fjerne vaskeriper for hånd - det tar bare lang tid. Med maskin kan man i utgangspunktet få en "flawless" bil i løpet av et par dager (bortsett fra det som har gått igjennom klarlakken - må som regel fylles og våtslipes, og da tar det litt lengre tid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...