Gå til innhold

Peltier, mulig å bruke som kjøling 24/7?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det eg tenkte på var om det gikk an å bruke et peltier element til å kjøle pcu'en 24/7.

Fårsåvidt vet eg att det går bra, men når vi snakker om å senke temp til minusgrader 24/7 er eg veldig usikker..

 

Noken som kan stadfeste att det er mulig? tenker bare på kondens ol. hovedkortet skal stå oppreist som i eit vanlig kabinett, vist det kulle ha noke å seie.

 

Helheten var å kjøle ned en cpu på 140w til ca -20->30 (minus) (load)

 

Får å kjøle ned den varme siden på peltier elementet tenkte eg å bruke vannkjøling, har alt eg trenger utenom vannblokk, Radiator av denne typen..

 

Har lest litt på guide / tester av slikt på nettet, men får ikkje direkte svar på det som eg vil vite.

 

En anna ting er: når cpu holder -20>30 grader under load, så vil jo dette bli enormt kaldt når den er idle.. finnest det muligheter til å regulere effektiviteten load / idle?

 

 

Håper dere fårstår kva eg vil fram til, og att en eller anna har svar å komme med =)

Mvh.

Oddbjørnm

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funne ut att det skal gå fint an å kjøre cpu'en i flere minus grader hele tiden, så peltier element skal gå fint til 24/7 bruk.

 

Men er det noen som vet hvordan en dimisjonerer noke slikt? skal tross alt kjøle ned en 140w cpu.. det er sikkert en del mer varme etter den er overklokket..

 

Håper noen har litt kunnskaper ang. dette.

Mvh

Oddbjørn

Lenke til kommentar

-20`c med pelt er nok litt optimistisk. Noen få minus er vel mer realistisk.

 

Jeg har testet dette i 2005 på en AMD Athlon 3200,med vannkjøling, men coldbuggen gjorde at jeg ikke gadd å fullføre eksprimentet.

 

God isolering av HELE kjølesystemet er vel et stikkord her, Er det værste kondenshel#### jeg har vært ute for med peltkjøling, husker ikke helt,men jeg brukte en 180w pelt tror jeg,hadde en 228w pelt også hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
-20`c med pelt er nok litt optimistisk. Noen få minus er vel mer realistisk.

 

Jeg har testet dette i 2005 på en AMD Athlon 3200,med vannkjøling, men coldbuggen gjorde at jeg ikke gadd å fullføre eksprimentet.

 

God isolering av HELE kjølesystemet er vel et stikkord her, Er det værste kondenshel#### jeg har vært ute for med peltkjøling, husker ikke helt,men jeg brukte en 180w pelt tror jeg,hadde en 228w pelt også hvis jeg ikke husker helt feil.

Etter kva eg har fårstått, så har et peltrier element en viss temp mellom sidene opp til 75C* total forskjell. med en god vannkjøling og rette utstyret hadde eg virkelig håpet å komme lenger.

Du som er en overklokker vet vel egentlig kva eg vurderer, Phenom II klokker ikkje så veldi bra i + grader, men når en kommer i minus skal dette klokke som bare F.. så tenkte å få en rimelig høg 24/7 klokk..

 

Så du mener eg burde gå får en anna kjøle løsing?

Lenke til kommentar

Pelt er ok hvis du kan løse alle problemene du vil støte på underveis, kondens er et stort problem,hk og hele kjøleloopen må isoleres veldig godt for et 24/7 oppsett. Og egen strømforsyning behøvs også for pelten,den krever en stabil 12v linje,enten ved egen strømforsyning,eller man kan i noen tilfeller bruke sin eksisterende hvis den er brukandes til det.

 

Man trenger også ei kjøleblokk som har samme (eller større dimensjon) enn pelt elementet,jeg vet swiftech hadde en som har de rette målene,husker ikke modellnummer selv om jeg har ei ligganes her et sted..lol..

 

Kjøleblokker med lexan/polytopper vet jeg noen ganger sprakk pga. kuldeproblemene som oppstod.

Så ei helstøpt kobber,eller delt kobberblokk er å foretrekke.

 

Hvis man leter er jeg sikker på at man finner en gammel artikkel om peltkjøling fra den tid forumet het overklokking.no.

Det var en liten interesse for pelt for noen år siden,i dag tror jeg peltkjøling kun utgjør et par promille av metoder å foretrekke for å kjøle ned en cpu.

 

Så pelt er litt sært,men drit fett hvis man får det til :dremel:

 

Hvis du har tenkt å gå hele veien,sier jeg lykke til, og post prosjektet her da,med bilder.

 

EDIT:

Fant jammen en guide HER

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Jauda, har sett denne guiden der.. hugset faktisk att eg letet den opp for flere år siden da eg begynte med overklokking.

Men kvifor må en isolere HELE loop'en? er det ikkje kun der det er snakk om temp svingninger? altså rundt vannblokken m. pelt?

 

mer +grader har jo bare mer luftfuktighet.. så ser ikkje helt att dette skal vere eit prob.

 

Får google litt å se :p

Hadde vert fett å fått noke slikt til :yes:

Lenke til kommentar
Hvis det er kaldt i kabinettet mens slangene har varmtvann som flyter igjennom så vil man få kondens :)

 

Dette ser man fint i dusjen feks. Der blir det kondens på kaldvannsrøret pga temperatur forskjeller

Vel, vet omtrent åssen kondens fungerer, men.. om det er et par grader forskjell på vanntemp og rom temp, så har det ikkje så masse å seie.

 

Blir vatnet så mykje heitere da? vannet blir jo pumpet igjennom vannblokken relatift fort, og radiatoren som eg har liggende er jo relatift stor. og i kabinettet som eg holder på å bygge skal det vere god luft utskifting.. men vet ikkje om det har så mykje å seie.

 

Og luft fuktigheten stiger ikkje av att temperaturen blir høgere.. så egentlig så er det bare vatnet som blir varmere..

 

Så god isolasjon rundt socket burde vel holde?

 

Eller er eg totalt på ville vegar? :p

Lenke til kommentar

Vannkjøle en pelt vil gi deg kondens,nesten 100% sikkert at slangene fra vannblokk og muligens raddis også vil danne kondens. Jeg har kjølt cpuer med luft,vann,isvann,pelt med vann,fasekjøler,tørris og LN2. Kondens er alltid en fiende man må overvinne.

 

Kondens vil før eller siden komme,ikke ta for lett på det,da kan det bli dyrt.

 

Isoler innslange og utslange til cpublokk også,bare et godt råd, når du ser dråpene danne seg skjønner du hva jeg mener :whistle:

Lenke til kommentar
Vannkjøle en pelt vil gi deg kondens,nesten 100% sikkert at slangene fra vannblokk og muligens raddis også vil danne kondens. Jeg har kjølt cpuer med luft,vann,isvann,pelt med vann,fasekjøler,tørris og LN2. Kondens er alltid en fiende man må overvinne.

 

Kondens vil før eller siden komme,ikke ta for lett på det,da kan det bli dyrt.

 

Isoler innslange og utslange til cpublokk også,bare et godt råd, når du ser dråpene danne seg skjønner du hva jeg mener :whistle:

vet godt kossen kondens ser ut :p men tenkte det ikkje var så gale i dette tilfellet med tanke på att det vart varmere, burde en isolere alle slanger?

 

Og som du skrev tidligere, er det ikkje mulig å komme under et par - (minus) med pelt + vannkjøling?

 

Vist ikkje, er det andre måter en kan bruke å kjøle 24/7 med og komme ned på -20C*?

Fasekjøler er vel ikkje så billig i drift. eller er dei det?

Lenke til kommentar

Det du spør om nå er hva som bruker minst watt pr minusgrader du får. Tja tipper du må ha rundt 400watts tec element for å få kjølt ned 140watt.

Både fase og TEC bruker mye strøm men tror tec bruker mest.

 

Selv har jeg nettopp bestilt meg et tec element på 400watt bare for å leke å teste litt i første omgang.

 

Husk på at du vil på varm siden få de wattene du skal kjøle ned som du sier er 140watt og de wattene som tec elementet drar. Og hvis du underdimmensjonerer tec elementet ditt så vil det isolere mer enn det kjøler slik at da ender du raskt opp med stekt cpu.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva er det for noe tull med at slangene skal få kondens pga bruk av peltierelement. Kondens oppstår når man har noe som er kaldere en lufta rundt.

 

Lufta tar opp en viss mengde vann basert på lufttemperaturen. Jo varmere lufta er, jo mer vann kan lufta holde på uten å slippe dette fra seg som vanndråper (som da er det som kalles kondens). Har man noe som er kaldere enn lufta rundt er det fare for kondens, men IKKE motsatt. Grunnen til at man får kondens er fordi lufta rundt den nedkjølte tingen kjøles ned, og når lufta kjøles ned reduseres dens kapasitet til å holde på vann, og på et visst punkt (som kalles duggpunkt, som måles i grader celsius (eller annen måleenhet for temperatur)) vil den begynne å slippe fra seg vann i form av vanndråper.

 

Motsatt, dersom man har noe som er varmere enn lufta rundt vil lufta som er rundt tingen blir varmet opp, og vannkapasiteten vil øke, og dermed en reduksjon i kondensfaren. Dette må ikke forveksles med dersom man setter et glass varmt vann ut i kulde f.eks (eller tilsvarende det man ser på våte åkre/myr og lignende når lufttemperaturen reduseres iløpet av natta). Varmen varmer opp vannet, som får vann til å fordampe fra vannkilden. Den varme lufta får våt luft fra den varme vannkilden til å stige, og kjøles ned ganske kjapt, og dermed slipper fra seg vann.

 

Ved bruk av peltierelement trenger man KUN å isolere de delene som man kjøler ned, dvs. fra og med den kalde siden av elementet og nedover.

Lenke til kommentar

Det stemmer, gxi.

 

Fritt fra hukommelsen mener jeg å huske at fasekjøleren min trakk ca 1.2kW. Da fikk jeg -50 idle og kanskje -10 eller -20 load (ish!). Dette var selvsagt med heftig overklokk. Med 226W tec (brukte en 320W 12V psu) så hadde jeg noen minus idle og kanskje 20 grader load. Ikke like heftig overklokk som jeg fikk med fasen selvsagt. Fase er jo veldig ukurrant til 24/7 pga støy da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...