hgunders Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ok here we go. Ble anmeldt av en ex for å ha slått henne, noe som selvfølgelig er totalt uriktig. Men jeg måtte ned på politistasjonen og forklare meg og greier. Fikk i dag melding i posten om at saken var henlagt etter bevisets stilling. Føler meg ikke akkurat renvasket av denne setningen. Er det noe det nytter å klage på? Anyone som har erfaringer med dette? Det er jo ikke akkurat lett å bevise at jeg ikke har gjort det. Jeg vet jo at dette er en ren hevnaksjon fra hennes side fordi jeg gjorde det slutt, men det nytter vel ikke å anmelde tilbake? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Anmeldelsen er henlagt, og det vil da ikke skje noe mer med saken. Anmelder du henne tilbake for noe, så blir den også helt sikkert henlagt. Bare legg saken død og glem alt. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan anmelde for falsk forklaring, men det vil bli henlagt det også, så fremt du ikke kan bevise at du absolutt ikke har slått henne. Men ja henlagt etter bevisets stilling er helt renvasket. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan anmelde for falsk forklaring, men det vil bli henlagt det også, så fremt du ikke kan bevise at du absolutt ikke har slått henne. Men ja henlagt etter bevisets stilling er helt renvasket. Nja... Det er vel strengt tatt bedre om den hadde blitt henlagt pga. intet straffbart forhold forelå. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 En henleggelse er en henleggelse. Intet straffbart forhold betyr at anmeldelsen er frivoløs og noen har prøvd å anmelde deg for noe som ikke er straffbart - f.eks. å drikke brus i annen manns hjem. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Du kan anmelde for falsk forklaring, men det vil bli henlagt det også, så fremt du ikke kan bevise at du absolutt ikke har slått henne. Men ja henlagt etter bevisets stilling er helt renvasket. Det betyr vel at det ikke kunne bevises at noe straffbart ble gjort. Men det betyr ikke at det ikke skjedde. Det er en usikkerhet som alltid vil være der. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 hvis jeg hadde vært deg ville jeg klaget på avgjørelsen for å få det til å bli henlagt med teksten intet straffbart forhold bevist. i begge tilfeller er saken henlagt men det intet straffbart forhold bevist er det gjennomført etterforskningsskritt som bekrefter at det ikke er gjort noe straffbart. Lenke til kommentar
hgunders Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 hvis jeg hadde vært deg ville jeg klaget på avgjørelsen for å få det til å bli henlagt med teksten intet straffbart forhold bevist. i begge tilfeller er saken henlagt men det intet straffbart forhold bevist er det gjennomført etterforskningsskritt som bekrefter at det ikke er gjort noe straffbart. Hvilke argumenter kan jeg bruke for dette? Jeg kan jo ikke motbevise noe, men jeg synes det er ganske åpenbart at hun prøver (prøvde) å ødelegge for meg med tanke på den jobben jeg har, hvor jeg ikke kan ha noe rulleblad. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Der har du argumentet ditt der. Uansett, henleggelse betyr ikke at det er glemt. La oss si at du hadde hatt 3-4 slike henleggelser. Da snakker man et mønster. Hadde du kommet inn i en virkelig knipe en dag da hvor du hadde blitt angrepet i byen og måtte forsvart deg og da ved et uhell hadde klart å knekke armen på han som angrep. Hva om han anmeldte deg da? Regner med du ser hvor jeg skal hen... Selv ville jeg fått endret på avgjørelsen. Henlagt er ikke glemt... Lenke til kommentar
hgunders Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Der har du argumentet ditt der. Uansett, henleggelse betyr ikke at det er glemt. La oss si at du hadde hatt 3-4 slike henleggelser. Da snakker man et mønster. Hadde du kommet inn i en virkelig knipe en dag da hvor du hadde blitt angrepet i byen og måtte forsvart deg og da ved et uhell hadde klart å knekke armen på han som angrep. Hva om han anmeldte deg da? Regner med du ser hvor jeg skal hen... Selv ville jeg fått endret på avgjørelsen. Henlagt er ikke glemt... Ok, men selv om saken skulle blitt henlagt med "intet straffbart forhold" er den vel heller ikke glemt? Lenke til kommentar
Ryo Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det kommer ikke på rullebladet ditt siden saken ble henlagt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ok, men selv om saken skulle blitt henlagt med "intet straffbart forhold" er den vel heller ikke glemt? både ja og nei. det vil ligge i strafferegisteret men det vil ikke vises på politiattester. dermed må en ha direkte tilgang til strafferegisteret for å kunne se slike ting.slik det er per idag kan slike ting stå i strafferegisteret næmest til evig tid. (les mer i det neste svaret). Det kommer ikke på rullebladet ditt siden saken ble henlagt. som sagt såå vil det stå der men det vil ikke synes på politiattester. nå skal det også sier at Politiregisterloven er til behandling i Stortinget. den setter begrensninger på hvor lenge slike ting kan være i blandt annet strafferegisteret. i mai ble det sagt at loven skulle bli vedtatt av Stortinget i 2009 men slik det ser ut nå skjer ikke dette før i 2010. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå