GOT Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei, Kan noen hjelpe meg med følgende problem? Jeg prøver å koble en TV sammen med en digital dekoder og en DVD-opptaker. Ifølge manualen skal DVD-opptakeren "overta" rollen til den digitale dekoderen, men jeg klarer ikke å få signal når jeg kobler TVen direkte til DVD-opptakeren. Jeg har gjort dette til nå: 1) Koblet TV til DVD-opptaker via HDMI. 2) Koblet digital dekoder til DVD-opptaker via SCART. 3) Koblet antenneledningen til DVD-opptakeren. Jeg sliter med å finne ut hvordan RF-kabelen passer inn. Skal denne i DVD-opptakeren eller den digitale dekoderen? I tillegg får jeg ikke signal når jeg kobler SCART-kabelen i DVD-opptakeren - bare når jeg kobler den til den digitale dekoderen. Har mistet oversikten litt. Gode forslag mottas med takk og nesegrus beundring! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Det hadde hjulpet hvis du fortalte hva slags dekoder det er. Siden det er snakk om RF-kabel tar jeg sjansen på at det er kabel-TV. For å se TV må det gå RF-kabel til dekoderen og HDMI eller scart fra dekoder til TV. For å se DVD kobler du DVD til TV med HDMI. For å kunne ta opp fra dekoder må det kobles scart fra dekoder til DVD. Hvis det er kabel-TV kan du koble RF-kabel fra dekoder til DVD for opptak av analoge sendinger. Du kan i såfall også koble en RF-kabel fra DVD til TV for å kunne se analog TV hvis dekoderen svikter eller ønsker å ta opp fra dekoderen samtidig som du ser noe annet analogt. Endret 9. oktober 2009 av Mr D Lenke til kommentar
GOT Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Takk for svar. Skal se om jeg får det til Lenke til kommentar
Mia7 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det hadde hjulpet hvis du fortalte hva slags dekoder det er. Siden det er snakk om RF-kabel tar jeg sjansen på at det er kabel-TV. For å se TV må det gå RF-kabel til dekoderen og HDMI eller scart fra dekoder til TV. For å se DVD kobler du DVD til TV med HDMI. For å kunne ta opp fra dekoder må det kobles scart fra dekoder til DVD. Hvis det er kabel-TV kan du koble RF-kabel fra dekoder til DVD for opptak av analoge sendinger. Du kan i såfall også koble en RF-kabel fra DVD til TV for å kunne se analog TV hvis dekoderen svikter eller ønsker å ta opp fra dekoderen samtidig som du ser noe annet analogt. Kjempeflott! Men kan noen forklare meg dette på et språk jeg forstår? Jeg får sett på dvd, og jeg får sett på tv...men når jeg skal prøve å søke på kanaler på dvd-spilleren, så står det at det ikke er kontakt mellom dvd og tv.. DVD-spiller er noen år gammel (Pioneer dvr 433-H), men jeg har ny flatskjerm-tv. Jeg har også digital tv-mottaker. Alt er koblet sammen i en fint virrvarr av scart-kabler! Hvordan skal jeg klare å få tatt opp fra tv`n, når dvd`en ikke finner tv-signalene? HJELP?? :!: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Du skal ikke ta opp fra TV'en. Dvs det er ikke (nødvendigvis) det du ser på på TV som velger hvilken kanal du skal ta opp. DVD opptaker kan enten ta opp fra dekoder eller sin egen tuner. Skal du ta opp fra dekoder (det blir da det samme du ser på TV) skal du velge en AV inngang (SCART). Den heter da typisk L1. Skal du kunne søke på kanaler så bruker du tuneren i DVD opptakeren. Da må du ha en antennekabel tilkoblet, og det er en forutsetning at du er tilkoblet et kabe-TV anlegg med analoge kanaler. Det blir akkurat det samme på TV og DVD-opptaker: du velger en AV inngang fr å se på dekoder, eller kanaler på tuneren for å se analoge kanaler (noe man sjeldent har behov for). Lenke til kommentar
Mia7 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Du skal ikke ta opp fra TV'en. Dvs det er ikke (nødvendigvis) det du ser på på TV som velger hvilken kanal du skal ta opp. DVD opptaker kan enten ta opp fra dekoder eller sin egen tuner. Skal du ta opp fra dekoder (det blir da det samme du ser på TV) skal du velge en AV inngang (SCART). Den heter da typisk L1. Skal du kunne søke på kanaler så bruker du tuneren i DVD opptakeren. Da må du ha en antennekabel tilkoblet, og det er en forutsetning at du er tilkoblet et kabe-TV anlegg med analoge kanaler. Det blir akkurat det samme på TV og DVD-opptaker: du velger en AV inngang fr å se på dekoder, eller kanaler på tuneren for å se analoge kanaler (noe man sjeldent har behov for). Asså...uttakene mine er merket som følger: DVD-spiller/opptaker: To scart uttak - AV1 og AV2. På t`v`n: Også både AV1 og AV2. På tv-boksen: To scartutganger merket TV og VCR Hva skal hvor? Jeg får jo både sett på tv og dvd ved å bytte fra AV1 til AV2 på tv. Det er bare det at når jeg skal ta opp, så finner ikke dvd`en kanalene på tv`n.... Hva gjør jeg feil?? Jeg må ha det inn med teskje!!! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det er flere måter man kan koble på. Det beste er nok å ha 3 SCART kabler. 1: Dekoder TV til TV AV1 2: Dekoder VCR til DVD AV2 3: DVD AV1 til TV AV2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Hva skal hvor? Jeg får jo både sett på tv og dvd ved å bytte fra AV1 til AV2 på tv. Det er bare det at når jeg skal ta opp, så finner ikke dvd`en kanalene på tv`n.... Jeg mistenker at det ikke bare er hvordan kablene skal kobles du må ha inn med teskje. Først må du bli klar over hva slags signaler du har, og hvor mange TV-tunere du har som kan bruke disse signalene. Hvis du nå utelukkende har digitale signaler, f.eks. bakkenettet (sendere som står på bakken og tas inn med "vanlig antenne"), har du bare en tuner eller mottaker. Den er i dekoderen. Mottakeren i TV-en (dersom den ikke er veldig ny og av rett modell) og i DVD-opptakeren er analoge og kan ikke bruke de digitale signalene. Derfor velger du ikke kanaler på TV-en, men setter den på AV1 eller hva den nå heter inngangen du har koblet dekoderen til, og velger kanal på dekoderen. Dette har du så vidt jeg forstår fått til å funke. Når du skal ta opp med DVD-opptakeren, må du også velge kanal på dekoderen, og sette DVD-opptakeren til å ta opp fra en inngang som heter SCART eller AV eller noe sånn. Og antennekabelen skal gå inn i dekoderen, mens du må ha en SCART-kabel mellom dekoder og DVD-opptaker. Du får bare tatt opp det programmet du ser på dersom du tar opp og ser TV samtidig. Dersom du fortsatt har analoge signaler fra f.eks. kabel-TV, så kan tuneren i DVD-opptakeren brukes til å ta opp analoge signaler med. Da må du ha antennekabel som går inn i både dekoder og DVD-opptaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå