Gå til innhold

Ultrastille pc...

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg ny pc, men vil være sikker på at det blir minimalt med støy. Har satt opp et lite forslag..hva synes dere?

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort

eller

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort

xp2500 barton

thermaltake kjøleribbe, slk800 eller slk900

cpu vifte:

papst vifte 80mm 45m3/time 19dB

eller

papst vifte 92mm 61m3/time 23dB

seagate harddisk

Tar imot alle innvendinger og forslag med et smil

:smile:

Hvis du går for Abit-kortet må du i samme slengen huske å bestille en chipsetkjøler, f.eks denne for den som sitter på kortet bråker altfor mye, samtidig er det vel verdt å bruke 20 minutter og 265 kroner på å montere denne på ditt nye grafikk-kort, gjorde det på mandag, en grei jobb og herlig stille...

F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, de Zalman sakene hjelper mye på å fjerne støy! Har GPU-kjøleren selv.

Selv har jeg gått for P4 siden det normalt kjøres med lavere temperaturer (og jeg ikke driver med overklokking). På CPU så har jeg denne. Kjører en 120x120 vifte på denne som er satt ned på laveste hastighet. Slik det er nå så er det vel diskene som bråker mest. PSU har jeg også moddet ved å sette inn en 80x80 papst 12 db vifte.

Det blir fort mye modding, men det er verd det når man ikke starter en støvsuger hver gang man slår på maskinen.

Lenke til kommentar

PCen min er ikke ulikt oppsettet ditt. Har 9700 Pro Ultimate Edition (Dvs. uten vifte). Viftene i PCen begrenser seg til de på CPU-kjøleren (Silent Twin) og strømforsyningen (NoiseControl 370W). Det som støyer mest er helt klart viften i strømforsyningen som spinner opp litt etterhvert som PC blir varm.

Du bør uansett ha minst mulig vifter, helst bare CPU og strømforsyning.

Jeg har harddisken min i en NoVibes, dette fungerer meget bra. Den knatret litt mye uten i aluminiumskabinettet mitt.

Lenke til kommentar

Det skal sies at et vanlig GF4-4400 bråker mellom 30 og 40dB. Så hvis du synes det bråker som et h..... vil jeg ikke anbefale å tro at visking ligger på 50dB. Vil på det sterkeste anbefale en Zalman Heatpipeløsning på skjermkortet, det er vel brukte penger.

Er det ikke viftestyring på Thermaltake toweret ditt da? Hvis den ikke går lavt nok kan du jo bruke 7V eller 5V trikset på viftene dine i stedet da, inkludert psuvifta. Kobl viftene mot en vanlig drev strømkontakt av den typen du setter i cd-rom osv. Der du kobler mot gul og rød ledning i kontakten for å få 7V over vifta du kobler til, bare pass på at vifta snurrer riktig vei så den jobber mest effektivt. (den er spesielt designet for å spinne i en spesiell retning, dette står på vifta med piler.) Skal du ha 5V kobler du mellom rød og svart. Kontakten ser slik ut:

gul-svart-svart-rød

12V-0V-0V-5V

Edit:

7V: Viftene går på ca halv hastighet og bråker ca en fjerdedel.

5V: Viftene går enda tregere enn 7V og blåser minimalt samt bråker minimalt.

Lenke til kommentar

Typen til søstra mi har et Radeon 9700 pro med den zalman saken! OG han sier den blir VELDIG varm , men så hadde ikke han vifter i kabinettet!

Noen som vet hvor man får sånn zalman arm , som kommer med cpu kjølerne dems? En sånn zalman og en 120 mm vifte som blåser sånn må jo bli konge da! Ei huge kjøleribbe med megavifte!

Lenke til kommentar

Ang. dB:

Den mest relevante måten er å få oppgitt dB i dBA, som er modifisert etter hvor godt mennesker hører lyden, kontra "maskinell-måling".

Vi hører best lyder i visse Hz-omr. og dette blir tatt hensyn til ved bruk av dBA.

Generelt vil jeg påstå at små vifter er mest irriterende (chipset og skjermkort). Et billlig og greit skjermkort (men ikke mer) er R9000 uten vifte. 9100 skal være bra også. Har hørt at Asus har tatt bra hensyn til viftestøy på sine produkter.

Så i et jallablad (komputer for alle e.l.) at man kan kvitte seg med mye støy ved å montere støy-skjermere beregnet på til bil (f.eks. fra Biltema til 60 kr.) i sidene på kabinettet. Dette hjelper da mot de mest irriterende viftene, men ikke PSU og kab. vifte. Lykke til.

Lenke til kommentar
www.microplex.no

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FB123

Det er armen + 80x80 vifte og en motstand for å senke hastigheten på vifta (95 kr).

Finner ikke den armen "løst"

Det er jo den perfekte bundelen til et 9700 Ultimate Edition. For å minimalisere støy er det kanskje en fordel å bytte PSU vifte til en stille Papst, og som nevnt å ha gummioppheng til harddisken (dette er ekstra viktig hvis hele resten av maskinen er stille).

Lenke til kommentar

JEG76 skrev litt om dempematter fra Biltema m.fl.

Følger på litt her:

"Asfalt"/Bituben dempematte. (svart, tung matte). Kjøp en slik plate og klipp opp i mindre biter. Sett de på det som er av store metallflater.

Brukte 49 kroner på en dempematte, og fikk et billig, skranglekabinett til å bli ganske så stille. Monterte også et par striper på HD og CD-ROM'en. Alt som skranglet/ristet/gnisset fikk litt på seg.

Viftesusen forsvant ikke, men borte var kabinettskramling, "tikking" fra HD og skramling/vibrasjoner fra CD-ROM. Knoketesten (fra annerkjente Lyd&Bilde) gir bare en dump, svak lyd fra kabinettet (før hørtes det ut som en container med metallskrap - noe det også var *s*) - og såre knoker. Har ikke veid det, men tror nesten det la på seg en liten kilo under denne operasjonen.

Mitt mest fornuftige PC-kjøp til 49kr.

NB! På HD og CD-ROM festet jeg kun små biter, å dekke hele vil nok være galskap med tanke på varmeutvikling - risikerer jo at det blir helt stille til slutt.

Lenke til kommentar
Leste på en dansk side en gang at 60db er en vanlig samtale.

4db er løv som som blir tatt av vinden på bakken.

Basta :grumpy:  

btw MSI ti4200 bråker som et helvete :woot:

Det har jeg og SMERTELIG erfart!!! Særlig etter en stund når vifta er full av dritt...

Lenke til kommentar
Ikke dumt å bare bytte viftene i kabinettet nei...

Har først noen andre støykilder som jeg må bli kvitt. Har nå Asus GeForce4 Ti 4400 og det bråker relativt mye. Noen som vet hvor jeg kan finne ut hvor mye de forskjellige kortene bråker.

Tusen takk for all hjelp...

Du kan kjøpe en relativt billig dB måler på Clas Ohlson for kr 800. Det har jeg gjort, og den er til uvurderlig hjelp når man jobber med å dempe støy.

Avstanden fra støykilden til måleren påvirker enormt, men når man mekker selv, så er det endringen i dB som er mest interessant. Man prøver ut forskjellige kombinasjoner og måler hvilke utslag det gir. Samtidig bør man også måle CPU og system temperatur (load og idle) for å se hvordan maskinen blir påvirket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...