Gå til innhold

Ultrastille pc...

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg ny pc, men vil være sikker på at det blir minimalt med støy. Har satt opp et lite forslag..hva synes dere?

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort

eller

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort

xp2500 barton

thermaltake kjøleribbe, slk800 eller slk900

cpu vifte:

papst vifte 80mm 45m3/time 19dB

eller

papst vifte 92mm 61m3/time 23dB

seagate harddisk

Utover dette er jeg litt i tvil om hvilket skjermkort og hva slags kabinett jeg skal ha. Har i dag thermaltake xaser III, men det ligger på 30dB, noe som er alt for mye. Vil derfor ha et nytt kabinett som bråker mindre. Det beste alternativet er kanskje å kjøpe et uten vifter og montere noen papst...? Hva slags kabinett egner seg best til dette? Vil gjere ha et kabinett som ser litt stilig ut oxo.

Ved valg av skjermkort har jeg foreløpig sett mest på radeon kortene. De gir vel mest ytelese for pengene, f.eks 9500pro fra sapphire. Lurer hva slags støynivå de forskjellige kortene ligger på. Selv om ytlesen er viktig, ofrer jeg gjerne litt ytlese mot et par dB.

Tar imot alle innvendinger og forslag med et smil

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting først, vanlig hvisking ligger rundt 50-60 db, så 30 kan jo ikke være for mye :p jeg ville valgt asus kortet, fordi jeg ganske enkelt digger asus, men bare pass på at en slk900 ikke passer. slk800 derimot er null problem. dessuten er det jo ikke kabinettet som bråker det er jo viftene og de kan man jo bare bytte, er jo tull å kjøpe nytt kabinett :) og hva skjermkort angår er 9500pro ett utmerket valg, hvis du finner tak i dem da.

Lenke til kommentar

Hva med å sette pcen inn i ett sånn derre "lydtett" skap... I tillegg legge sånn derre lydempene greier inne i kabinettet, har et blad ett eller annet sted hvor det står om hvordan det kan bli lydløst uten å kjøpe nye deler og sånn...Husker bare ikke hva bladet het og hvor du kunne kjøpe sånne ting... :roll:

Lenke til kommentar

Ikke dumt å bare bytte viftene i kabinettet nei...

Har først noen andre støykilder som jeg må bli kvitt. Har nå Asus GeForce4 Ti 4400 og det bråker relativt mye. Noen som vet hvor jeg kan finne ut hvor mye de forskjellige kortene bråker.

Tusen takk for all hjelp...

Lenke til kommentar
en ting først, vanlig hvisking ligger rundt 50-60 db.

Mente å ha lest at vanlig visking ligger på 20dB og ikke 50-60.

Støtter den teorien om at hvisking ligger på rundt 20-30db, for hvis du har hørt en delta vifte så bråker den så sinnsykt mye, er nesten nødt til å rope til en person som er i samme rommet hvis du har den i maskina.

Edit: legge til at lydnivået på deltaen er på ca 50db.

Lenke til kommentar

Et godt (og helt lydløst skjermkort) er jo Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimade Edition, som har en kjøleribbe løsning istedetfor vifte.

Dette kortet koster nå ned mot 3300,-, men det kan jo være litt for dyrt i forhold til ditt budsjett.

Du vil finne en del info og erfaringer om kortet på forumet, men sjekk også nettsidene til Sapphire.

Arcade

Lenke til kommentar

cpu vifte:

papst vifte 80mm 45m3/time 19dB

eller

papst vifte 92mm 61m3/time 23dB

19db er mer en nok, etter min mening for mye...! :o

Du får 12db papst oxo da, men da går kanskje cpu`en litt varm... :roll:

Jeg har satt en 12db i Shuttlen min, og det går som en drøm, men psu bråker da, irriterende...! :evil:

:shrug:

Lenke til kommentar

"Googlet" litt og fant bl.a. http://www.howstuffworks.com/question124.htm

http://www.cs.indiana.edu/~port/teach/641/...ibel_scale.html

"A pin dropping measures 10 dB and a soft whisper measures 20 dB. A jet aircraft, at 130 dB, is the loudest sound that we can hear for a short period of time without pain. This sound is actually a million million times more powerful than a pin dropping. However, we can fit it onto the decibel scale because of the way that the scale works."

(fra http://www.schoolscience.co.uk/content/4/p.../psch1pg3.html)

På disse sidene så vil du se at de er litt uenige om styrken av visking(15-30 dB), men INGEN sier at er 60dB!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om lyd, og det finnes sikkert forskjellige typer støy. Men en ting er sikkert, dette er ikke hvisking (52,5 dB) :)

Edit: Så at det ikke var lov til å linke til de filene, så jeg tar den vekk om en liten stund

Edit II: Slo opp i den fantastiske naturfagsboken min og der stod det av 20 db er svak hvisking og 50 db vanlig samtale. Vi stoler på den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...