Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Når det gjelder installering av programvare via kildekoden, kan dette ha mange fordeler, spesielt med tanke på hvor liten tid det tar," Det er vel gjerne terminalen som er ment her? :p

Ellers burde skjermskuddene krympes pog legges i en lightbox - i hvert fall bildene av KDE og Gnome. Slik de er nå, er det jo håpløst å sammenlikne dem.

Lenke til kommentar

Det var det selvfølgelig NgZ, rettes fortløpende.

Angående de bildene så vises dem i full størrelse når man klikker på dem, men åpner ikke i et nytt vindu, og er kanskje ikke like lett å sammenligne på denne måten. Når jeg får litt mer erfaring med HTML, så blir jeg nok mer klar over hvilke muligheter man har :)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Ellers burde skjermskuddene krympes pog legges i en lightbox - i hvert fall bildene av KDE og Gnome. Slik de er nå, er det jo håpløst å sammenlikne dem.

Enig i dette.

Forøvrig: Vanvittig bra tiltak og dertil høy kvalitet på artiklene. Veldig lærerikt for en Linux-nybegynner som meg.

Til sist: Hvorfor er det bare en diskusjonstråd delt mellom 4 artikler? Burde det ikke være en tråd per artikkel?

Lenke til kommentar

vet ikke om det er helt rett å kalle asusen med moblin for "mobil-nett-pc", med mindre mobil er ment å stå for noe annet den mobiltelefon, siden moblin har fint lite med mobiltelefoner å gjøre...

utover det, god artikkel, spesielt grafen på siste side over dem forskjellige distroene ;)

Lenke til kommentar

Det skulle selvsagt være moblin-nett-pc

Men det du sier om moblin stemmer ikke. Fra og med v 2.1 er moblin rettet mot tre segmenter:

nett-PC-er

bil-PC-er

smarttelefoner

Moblin har etterhvert fint mye å gjøre med mobiltelefoner, og alt tilsier at Moblin vil bli å finne i Intels smarttelefoner som visstnok skal lanseres neste år.

Lenke til kommentar

er vel mer korrekt å si "intel atom baserte smarttelefoner", for jeg tviler på at intel selv skal begynne å lage og selge telefoner ;)

og jeg har ikke fått inntrykk av at moblin rettes mot telefoner. Netbook og MID ja, men ikke telefoner.

greit nok, en kan splitte hår rundt det om en MID med UMTS-radio er en telefon eller ikke, og moblin 2.1 har støtte for UMTS-radio bygget inn.

og når du nevner bil-pcer, mener du da bygget inn i bilen, men en MID variant med gps og navigasjon?

Lenke til kommentar
Takk for nok en super artikkel, jeg er overbevist om at oversikten over forskjellige distribusjoner er veldig nyttig for mange. Fant som vanlig bare en bagatell å gnåle om. apt-get linjen til Debian skal ha install med dobbel l.

Alikevel en "bagatell" som potensielt skape problemer for andre. Rettet nå.

Lenke til kommentar
Den LinuxDistroTimeline illustrasjonen, er den hentet fra http://futurist.se/gldt/#download ? Det ser mistenkelig slik ut, bortsett fra at den brukte illustrasjonen mangler navngivelse :sleep2:

Forøvrig er denne artikkelserien et kjempebra tiltak på hw.no!

Er nok en modifisert utgave av den samme grafen, er gitt ut under GPL og kan fritt modifiseres og redistrubiseres så den finnes nok i et par utgaver av den. Husker ikke hvor jeg fant den, men enten fra Wikipedia eller i et søk på Creative Commons. Rett skal være rett, link til futurist er lagt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...