Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken

Anbefalte innlegg

Jeg synes også det er litt pussig at en skal ha lisenser som tvinger folk til å dele. Det er på en måte ikke veldig fritt (pun intended), og i det lange løp er det kanskje ikke den beste måten å optimalisere deling på heller. Hvis en selv kan bestemme når og hvordan en vil dele sin egen kildekode så er det en rekke kommersielle konsepter som blir mye mer interessante. Klart bakdelen er at en kanskje ikke deler noe som helst med fellesskapet, men i praksis har vel BSD motbevist at det er et reelt problem.

Forøvrig synd med lisensieringen på GCC som gjør kompilerte programmer om til GPL, men kanskje ikke så ille at det ikke er godt for noe. GCC er en veldig rotete konstruert kompilator så jeg tror ikke det er dumt å få opp et godt alternativ med annen underliggende arkitektur.

http://www.freebsdnews.net/2009/10/15/clan...ort-on-freebsd/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig synd med lisensieringen på GCC som gjør kompilerte programmer om til GPL, men kanskje ikke så ille at det ikke er godt for noe.

Kilde?

Såvidt jeg vet, så linker du ikke programmet du kompilerer med noe som tilhører GCC, så ditt evt. valg av lisens vil ikke påvirkes av GCC. Man linker "by default" med glibc, men dette biblioteket er lisensiert under LGPL, og kan brukes kommersielt.

Lenke til kommentar

Det er en veldig interessant diskusjon du bringer opp Anders. Jeg forstår godt synspunktet ditt, og er på ideologisk grunnlag helt enig. Det beste hadde vært at all kode hadde vært BSD eller public domain.

Det som gjør at jeg likevel vil anbefale GPL for nye prosjekt er rent pragmatisk. GPL er en effektiv beskyttelse for utviklere og brukere, og lar utviklerne beholde kontroll over eget åndsverk. Samtidig har GPL vist seg som en meget effektiv lisens å bygge community rundt, mye mer effektiv enn BSD. Jeg vil utfordre deg til å forsøke å overbevise en profesjonell utvikler om at han kan gjøre et levebrød på BSD lisensiert kode, og på den måte oppnå at koden åpnes under BSD. Jeg vil vel også like å se at du vil lykkes med å få en av de store (unntatt Apple av diverse årsaker) til å satse store summer på BSD-prosjekter.

Lenke til kommentar
Det er en veldig interessant diskusjon du bringer opp Anders. Jeg forstår godt synspunktet ditt, og er på ideologisk grunnlag helt enig. Det beste hadde vært at all kode hadde vært BSD eller public domain.
Og at tillegg og modifiksjoner til denne koden også forblir det. Og det er på det området en viral lisens som GPL skiller seg fra en liberal lisens som BSD. GPL garanterer at nyere versjoner av koden også vil være fri, mens BSD ikke gjør det.

I dagens miljø kan det se ut som at frykten for at folk skal "gå propritært" med koden i stor skala er ubegrunnet, men jeg er slettes ikke sikker på om det hadde vært tilfelle dersom ikke GPL og lignende lisenser hadde hatt en like sterk posisjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Selv om jeg ikke har så mye konstruktivt å si, så vil jeg bare gi min støtte til denne nyfødte spalten denne uken også. :thumbup:

edit: Skal jeg sette fingeren på noe, så burde trådnavnene skille seg fra hverandre. Denne burde hete "Vi oppsummerer Linux-uken (42)" elns.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke har så mye konstruktivt å si, så vil jeg bare gi min støtte til denne nyfødte spalten denne uken også. :thumbup:

edit: Skal jeg sette fingeren på noe, så burde trådnavnene skille seg fra hverandre. Denne burde hete "Vi oppsummerer Linux-uken (42)" elns.

Om man ikke kommer på noe kritikkverdig å tilføye så må det bety at man gjør noe korrekt, hyggelige tilbakemeldinger er også alltid velkomne :)

I utgangspunktet har vi gjort dette, tilføyd uketall og årstall (da vi håper denne spalten varer lengre enn til nyttår), men de har blitt endret i etterkant for å skape en mer fengende overskrift. Så vi finner nok en løsning på det innen neste uke håper jeg ;)

Flott artikkel. Høydepunktet i hw-uken.

Spilltips: Nexuiz. Rett og slett dritbra.

Passer vel bra å tipse om et FPS-spill neste uke, og Nexius er på listen over kommende spilltips så hvorfor ikke ;)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Utrolig bra! :) Disse artiklene er helt klart det beste og mest kvalitetsrike som blir publisert på hw nå for tiden.

For å komme med noe konstruktivt: Dere kunne gjerne forklart hva Moblin er når dere nevner det i sammenheng med Mandriva RC2. Tok selvfølgelig ikke lang tid å finne ut av det, men tror ikke det hadde gjort noe om dere hadde forklart det litt nærmere i artikkelen.

Lenke til kommentar
Utrolig bra! :) Disse artiklene er helt klart det beste og mest kvalitetsrike som blir publisert på hw nå for tiden.

For å komme med noe konstruktivt: Dere kunne gjerne forklart hva Moblin er når dere nevner det i sammenheng med Mandriva RC2. Tok selvfølgelig ikke lang tid å finne ut av det, men tror ikke det hadde gjort noe om dere hadde forklart det litt nærmere i artikkelen.

Takk for store ord :)

Noen ganger tar man ting litt for gitt ... endret nå :)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...