Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

og der var artikkelen på plass...

 

hrmf, hvorfor skal alle skytespill være av "hamster på amfetamin"-varianten?

 

morsomt for en som er rundt 13 og har fått i seg 3 liter sukkervann med koffein kanskje, men for en som er en smule mer oppi åra så hadde det vært hyggelig å sett noe som krevde en smule mer taktisk koordinering og fremrykning. Men selv dem som ser ut som dem legger opp til slikt er fortsatt ikke helt der, for dem ser fortsatt ut til å gi en fordel til dem som kan løpe inn i ett rom med motstandere og sprette rundt som en kanin.

Synd det der ja. Finnes jo et par FPS som er en god del taktiske en de to som er nevnt så langt, men når nok ikke opp mot kommersielle FPS som vektlegger lagspill.

 

Du kan jo ta en titt på True Combat: Elite, Wolfenstein: Enemy Territory og Urban Terror om du ikke allerede har gjort det. Synd Americas Army ikke lages for Linux lengre, selv om de stadig ryktes at det skal kommme en ny Linux-klient.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser det ut til at FreeBSD 8.0 er i ferd med å lanseres:

 

http://www.freebsdnews.net/2009/11/23/free...0-unofficially/

 

Med ny flertrådet routing arkitektur og produksjonsklar ZFS så kan dette bli den nye standarden innen nettverk og lagring.

 

Jeg regner med FreeNAS kommer med 8.0 som basis OS snart. PFsense er allerede tilgjengelig i alpha versjoner av PFsense 2.0 med FreeBSD 8.0 som basis OS.

 

Lenker:

http://www.internetnews.com/dev-news/article.php/3835746

 

http://www.pfsense.org/

http://www.freenas.org/

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
og der var artikkelen på plass...

 

hrmf, hvorfor skal alle skytespill være av "hamster på amfetamin"-varianten?

 

morsomt for en som er rundt 13 og har fått i seg 3 liter sukkervann med koffein kanskje, men for en som er en smule mer oppi åra så hadde det vært hyggelig å sett noe som krevde en smule mer taktisk koordinering og fremrykning. Men selv dem som ser ut som dem legger opp til slikt er fortsatt ikke helt der, for dem ser fortsatt ut til å gi en fordel til dem som kan løpe inn i ett rom med motstandere og sprette rundt som en kanin.

Synd det der ja. Finnes jo et par FPS som er en god del taktiske en de to som er nevnt så langt, men når nok ikke opp mot kommersielle FPS som vektlegger lagspill.

 

Du kan jo ta en titt på True Combat: Elite, Wolfenstein: Enemy Territory og Urban Terror om du ikke allerede har gjort det. Synd Americas Army ikke lages for Linux lengre, selv om de stadig ryktes at det skal kommme en ny Linux-klient.

minnes at i hvertfall urban terror har elementer av kanin med automatvåpen. wolfenstein er greiere der, sist jeg sjekka (stund siden, trodde spillet var dødt). true combat har jeg ikke vært innom siden .45 dagene, hvor en måtte bruke "fysiske" sikter (ah, ser det gjelder for elite også, kanskje det er verd en titt)...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det forferdelig travelt siste par ukene, og omtrent bodd på universitetet. Dermed har jeg desverre ikke hatt noe tid til overs for hverken forumet eller hardware.no (har ikke engang hatt tid å sjekke mail). Heldigvis er semesteret slutt om to uker, og da er "alt" jeg har å gjøre å skrive på masteroppgaven, så jeg kommer sterkt tilbake med nye tutorials og slikt fremover ;)

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg gikk på et studie som ville gjøre meg i stand til å sikle på mer av de tingene der.. Foreløpig er det ZFS-forbedringer jeg er mest glad for. Noen som vet hvordan det ligger an med utf8 i terminalen? Er mildt sagt irriterende at det ikke er støtte for norske tegn i filnavn nr jeg kjører shell (bash).

Lenke til kommentar

@NgZ: UTF-8 i terminalen er vel ingen stor heksekunst?

$ locale
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_ALL=

Fra FreeBSD 7.2, forøvrig..

 

Var nok ikke sånn "ut av boksen", så jeg gjorde noe for å ordne det.. husker ikke helt hva, men noen stor sak var det ikke.

 

@Del: Blir det behov for det, blir nok FreeBSDs kernel tilpasset de nye "linux"-driverene, men fokus for FreeBSD er nok ikke så sterkt på grafikkdrivere. Kudos til Nvidia for at de bryr seg om plattformen, men det er nok på serversiden FreeBSD er mest interessant.

Lenke til kommentar
@Del: Blir det behov for det, blir nok FreeBSDs kernel tilpasset de nye "linux"-driverene, men fokus for FreeBSD er nok ikke så sterkt på grafikkdrivere. Kudos til Nvidia for at de bryr seg om plattformen, men det er nok på serversiden FreeBSD er mest interessant.
Behovet er der, det er utviklerne som mangler. Grafikk stacken i linux omgår omfattende endringer som ikke enkelt kan patches inn i BSD. Fra og med nå er eksempelvis Intel sine drivere ikke støttet på BSD, det er dramatisk uansett hvordan du snur og vender på grisen.
Lenke til kommentar
Var nok ikke sånn "ut av boksen", så jeg gjorde noe for å ordne det.. husker ikke helt hva, men noen stor sak var det ikke.

 

@Del: Blir det behov for det, blir nok FreeBSDs kernel tilpasset de nye "linux"-driverene, men fokus for FreeBSD er nok ikke så sterkt på grafikkdrivere. Kudos til Nvidia for at de bryr seg om plattformen, men det er nok på serversiden FreeBSD er mest interessant.

Jeg googlet det og fant masse poster som tydet på at det var komplisert. Mulig de ikke var up-to-date, men da var det ikke noe stort problem. (Er det fortsatt ikke, men blir det snart (AKA en eller annen gang, muligens) når jeg skal prøve å tilpasse bacup-script).

 

Det er jo flere som kjører FreeBSD på laptop da. Uten at jeg fatter hvorfor. :wee:

Lenke til kommentar
Behovet er der, det er utviklerne som mangler. Grafikk stacken i linux omgår omfattende endringer som ikke enkelt kan patches inn i BSD. Fra og med nå er eksempelvis Intel sine drivere ikke støttet på BSD, det er dramatisk uansett hvordan du snur og vender på grisen.

 

Jeg har ikke behovet ihvertfall.. :) Men når de klarer å få på plass det som må til for å få Nvidiadriverne til å fungere på 64-bit, så virker det som det finnes enkelte som er villige til å bruke tid på sånt, ihvertfall.

Intel sine drivere var jo en lang stund i svært dårlig stand også på linux, forøvrig.. noe jeg smertelig fikk erfare.

Lenke til kommentar
Men når de klarer å få på plass det som må til for å få Nvidiadriverne til å fungere på 64-bit, så virker det som det finnes enkelte som er villige til å bruke tid på sånt, ihvertfall.
Nei, nvidia-driveren bruker verken KMS eller GEM/TTM, så det er irrelevant i denne sammenhengen. At 64-bit nvidia driver fortsatt ikke er på plass for BSD er vel heller en forklaring på hvorfor BSD kun blir sett på som et server-alternativ.
Intel sine drivere var jo en lang stund i svært dårlig stand også på linux, forøvrig.. noe jeg smertelig fikk erfare.
Dette var akkurat i overgangen til KMS og GEM, og varte kun et halvt års tid, så det understreker bare hvor håpløs situasjonen er for BSD. Intel driverne har nå fjernet UMS delen av driveren slik at man er avhengig av KMS-støtte.

ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=Nzc1NA

Når det gjelder hvor alvorlig situasjonen er så kan du se hva den ansvarlige utvikleren hos FreeBSD selv sier:

But if you mean trying to backport the work of Intel, ATI/AMD and nouveau into a repository that all of the above have now abandoned, none who currently have commit to the drm repo are willing or able to take on that task.

ref. http://marc.info/?l=dri-devel&m=125945504228619&w=2 (i krangel med det som ser ut som den andre DRM-utvikleren i FreeBSD).

Lenke til kommentar
Intel driverne har nå fjernet UMS delen av driveren slik at man er avhengig av KMS-støtte.

 

Da har jeg et problem, siden jeg fortsatt må skru av KMS (nomodeset-option) for at maskinen skal fungere tilfredsstillende.

 

Er forøvrig enig i at FreeBSD har et "problem" - men selv er jeg ikke nevneverdig interessert i FreeBSD på desktop/laptop, så akkurat dette virker ikke så viktig for min del. Uansett tror jeg du undervurderer communityet til FreeBSD - dette er noe som vil få en løsning. Hvor lang tid det vil ta, vil jeg dog ikke gjette på.

Lenke til kommentar
@Del: Blir det behov for det, blir nok FreeBSDs kernel tilpasset de nye "linux"-driverene, men fokus for FreeBSD er nok ikke så sterkt på grafikkdrivere. Kudos til Nvidia for at de bryr seg om plattformen, men det er nok på serversiden FreeBSD er mest interessant.
Behovet er der, det er utviklerne som mangler. Grafikk stacken i linux omgår omfattende endringer som ikke enkelt kan patches inn i BSD. Fra og med nå er eksempelvis Intel sine drivere ikke støttet på BSD, det er dramatisk uansett hvordan du snur og vender på grisen.

Dramatisk, nei. Kjedelig, ja... Linux har jo også hatt elendig grafikk støtte sammenlignet med XP opp til nå. Er det egentlig vært noe kryssningspunkt her enda? Tviler sterkt! Det har jo ikke vært til så alt for stort hinder for linux heller. Desktop og laptop er viktige markeder, men en må ikke være størst der for å bli en suksess blandt frie OS. Igjenn der er jo Linux et kroneksempel.

 

Videre er BSD variantene stort sett foretrukket på serversiden. Da særlig til routing og lagring, men også til database og web. Regner også med at virtualisering blir mye mer utbredt nå som en kan lage jails (v2) som ser ut som fullverdige servere. Når HAST er på plass og jail versjon x kommer med live migration så kan jo ESXi bare pakke sekken selv i HA miljøer.

 

Jeg ser egentlig ikke noe stort problem her. Når Linux er ferdig med bugtestingen vil det nok bli lagd endringer i BSD slik at driverne kan komme på plass om BSD miljøet finner modellen god nok eller de blir desperate nok. :) Det er uansett ganske mange innenfor BSD som ikke vil ha inn for mye støtte for desktop/workstation løsninger all den tid det er til ulempe for serverimplementasjoner.

 

Hvis det er noe som begynner å bli kritisk for FreeBSD så er det kompilatorer. Siden de ikke støtter nyere enn GCC 4.2.x fra default install har de en tendens til å komme dårlig ut i tester mot linux som gjerne bruker nyeste GCC.

 

Et godt eksempel finner man på moronix her:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...tu910&num=1

 

Nå har jeg ikke lest tråden, men regner med det er en del oppgitte folk der som klager på alt fra filsystem og kompilator til nytten av workstation benchmarks på BSD og kanskje noen bestrider verdien av ytelse også. Det hele har i alle fall et poeng. Ytelse på en server er bare ett av flere aspekter. Ofte vil ytelse under feilsituasjoner være det viktigste ved spesifisering av serveren...

 

Forøvrig synes jeg lukten av en aldrig så liten fan kommer snikende. :) ikke at jeg skal rakke ned på slikt, men det synes ganske godt. Jeg tror fighten mellom BSD og Linux er for tidlig å ta, og kanskje kommer den aldri. Det vil alltid være behov for både komplekse og nedstrippede systemer og det er nesten umulig å lage begge deler samtidig på kjernenivå. Må si jeg har selv prøvd både BSD og debian på desktopen, valgte W7 til slutt, men jeg kommer garantert tilbake til debian snart. BSD må nok se seg henvist til brannmuren og filserveren enn så lenge og der trives den godt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Dramatisk, nei. Kjedelig, ja... Linux har jo også hatt elendig grafikk støtte sammenlignet med XP opp til nå.
Linux hadde vel 64-bit nvidia driver før XP kom ut i 64-bit, så jeg er redd det er en verden av forskjell. Dette har også vært svært viktig for penetreringen til linux.
Er det egentlig vært noe kryssningspunkt her enda?
Ja, Intel-driverne har hatt høyere anseelse på Linux enn på windows i noen år allerede.
Da særlig til routing og lagring, men også til database og web.
også her dominerer nå linux stort.
Regner også med at virtualisering blir mye mer utbredt nå som en kan lage jails (v2) som ser ut som fullverdige servere. Når HAST er på plass og jail versjon x kommer med live migration så kan jo ESXi bare pakke sekken selv i HA miljøer.
Det blir spennende å se, men jeg frykter at portingen av all virtualiseringskoden også vil vise seg utfordrende. De-buggingen av KVM skjer nok i all hovedsak på linux.
Jeg ser egentlig ikke noe stort problem her.
Da får du lese mail-listen jeg lenket til. Som FreeBSD utvikleren sier er portejobben i dette tilfellet tung. Det er ikke bare å patche og rekompilere. Når da også linux-utviklerne har forlatt skuta, og ikke sjekker at ting kompilerer mot BSD, så betyr det potensielt store utfordringer.
Et godt eksempel finner man på moronix her:
En aldri så liten flamebait :whistle:
Forøvrig synes jeg lukten av en aldrig så liten fan kommer snikende.
Faktisk ikke, jeg har overhodet ingen agenda imot BSD, tvert imot. Jeg bare havner i rollen litt lett når enkelte andre flagger sine preferanser med misvisende informasjon. I dette tilfellet har jeg vel heller bidratt til å bringe fokus på et område hvor BSD trenger hjelp, og oppmerksomhet rundt problemet er vel nødvendig for at noen skal føle seg kallet. Å skyve slike problemer under teppet vil ikke tiltrekke seg sårt tiltrengte utviklere, så jeg tror heller det er noen her som skyter seg i foten.
Lenke til kommentar
Regner også med at virtualisering blir mye mer utbredt nå som en kan lage jails (v2) som ser ut som fullverdige servere. Når HAST er på plass og jail versjon x kommer med live migration så kan jo ESXi bare pakke sekken selv i HA miljøer.
Det blir spennende å se, men jeg frykter at portingen av all virtualiseringskoden også vil vise seg utfordrende. De-buggingen av KVM skjer nok i all hovedsak på linux.

Nå datt jeg helt av. Hva har KVM med jail å gjøre? Er ikke KVM full virtualisering og paravirtualisering? Jail er OS nivå virtualisering. Et hav av overhead i forskjell mao.

 

Det er Virtuozzo Containers og OpenVZ som støtter live migration på linux for OS nivå virtualisering, men disse støtter ikke nettverksisolering så det er litt useless. AIX WPARs er eneste komplette løsning per i dag for OS nivå virtualisering.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Nå datt jeg helt av. Hva har KVM med jail å gjøre?
Ingenting, jeg blingsa i farten.
Er ikke KVM full virtualisering og paravirtualisering? Jail er OS nivå virtualisering. Et hav av overhead i forskjell mao.
Ikke nødvendigvis, det kommer an på hva den brukes til. Med KSM er det ikke sikkert minnebruken er så mye verre med KVM heller.
Det er Virtuozzo Containers og OpenVZ som støtter live migration på linux for OS nivå virtualisering, men disse støtter ikke nettverksisolering så det er litt useless.
Nå vet jeg ikke hvor godt du ønsker å isolere nettet, men OpenVZ har hatt både det og migrering en stund såvidt jeg vet, uten at det har parkert VMWare riktig ennå.
Tja, tipper noen porter over radeon/radeonhd og ati stacken blirt porta over, så bra ting skjer også :p
Hvordan skal de porte over det når begge er avhengige av KMS, TTM og Gallium3D. Nouveau og Via ryker vel også, så da er det vel igrunnen bare vesa og nvidia igjen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...