Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

er vel mer korrekt å si "intel atom baserte smarttelefoner", for jeg tviler på at intel selv skal begynne å lage og selge telefoner ;)

Neida. Ryktene går at Intel selv skal lansere smarttelefoner (om det stemmer eller ei har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å si):

Speculations state that Moblin Linux 2.1 may pave the path for smartphones manufactured by Intel.

...

Moreover, not taking into account Intel`s new software`s utilities, the organization is also rumored to launch its own smartphone product line sometime next year when the company`s Atom processors will be designed by a 32 nanometer development process which is prone to decrease their size and also make the powerful enough so as to support the energy consumption of the smartphones.

og jeg har ikke fått inntrykk av at moblin rettes mot telefoner. Netbook og MID ja, men ikke telefoner.

Ikke i følge moblin selv. Den rettes også mot mediatelefoner:

Moblin v2.1 will be an incremental release over Moblin v2.0 and is the next release stream for adding new features and developments. Moblin v2.1 will be used as the base for future new user experience support for Mobile Internet Devices (MIDs), in-vehicle infotainment (IVI), and embedded devices, such as media phones.

og dette bildet fra Intel Developer Forum 2009 sier vell sitt. Det skal vell mye til for å kalle protoen til høyre en MID og ikke en telefon. (bah... bildet havner visst nederst uansett hva jeg gjør)

greit nok, en kan splitte hår rundt det om en MID med UMTS-radio er en telefon eller ikke, og moblin 2.1 har støtte for UMTS-radio bygget inn.

 

og når du nevner bil-pcer, mener du da bygget inn i bilen, men en MID variant med gps og navigasjon?

In-Vehicle-Infotainment kaller de det, men hva det i praksis betyr, aner jeg ikke.

post-10183-1257555450_thumb.jpg

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom på en ting jeg savnet fra oppsummeringen. Jeg er kanskje ikke særlig objektiv her, for meg var Red Hat sin lansering av komplett virtualiseringsløsning basert på KVM en stor happening i uken som gikk. Det avslutter også offisielt testperioden for KVM. Hvis jeg skulle kommet med et ønske for dypdykk på senere artikkel er KVM og virtualisering øverst på listen min.

ref. http://www.redhat.com/promo/abi/?intcmp=70160000000I4c3AAC

Lenke til kommentar
heh, her har jeg tydeligvis ikke fulgt med i svingene, takker.

Ikke det at jeg har tro på det. Jeg er temmelig sikker på at de er seint ute når det gjelder satsing på MID og smarttelefoner..

 

Kom på en ting jeg savnet fra oppsummeringen. Jeg er kanskje ikke særlig objektiv her, for meg var Red Hat sin lansering av komplett virtualiseringsløsning basert på KVM en stor happening i uken som gikk. Det avslutter også offisielt testperioden for KVM. Hvis jeg skulle kommet med et ønske for dypdykk på senere artikkel er KVM og virtualisering øverst på listen min.

ref. http://www.redhat.com/promo/abi/?intcmp=70160000000I4c3AAC

Skulle gjerne sett den på PM eller mail cyclo (sett inn snabelalfaen her) diskusjon.no litt tidligere. Satt og trålte alle mine kilder etter nyheter denne uka, siden 99% av det som florerte var Ubuntu ditt og Ubuntu datt. Neste gang du har en slik godbit blir jeg glad om du sender den til meg :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i noen av trådene til "Oppsumering av linux-uken"-artiklene.

 

Screen er programmet for GNU/Linux brukere som "bor" i terminalen, eller bare bruker den mye. Det er en mye bedre måte å ha "tabs" på, enn den grafiske tabløsningen i f.eks Gnome-terminal. Screen er et program som kjører bash, og har mulighet til å ha mange "screens". Mulighetene er enorme, og jeg personlig har bare utforsket en brøkdel av programmet. Screen er genialt hvis du f.eks driver med programmering, og foretrekker å skrive i din favoritt terminal tekstbehandler, da kan man enkelt redigere flere forskjellige filer samtidig (jeg vet en del tekstbehandlere støtter dette, men screen er mye mer oversiktlig) og ha kompilator lett tilgjengelig i et annet vindu.

 

En av de store fordelene med screen er også at man kan koble fra (detach) den aktive screen sesjonen, og selvfølgelig enkelt koble til igjen. Det som gjør dette til en enormt kraftig mulighet er at man da kan starte screen når man har koblet til en pc via ssh, slik at hvis man da skulle miste tilkoblingen vil screen fremdeles kjøre på pcen du var tilkoblet, så da er det bare å koble til igjen og åpne opp den forrige screen sesjonen. Man kan dermed bruke samme screen fra flere forskjellige pcer, og kan kjøre programmer i screen som ikke avsluttes før du avslutter dem.

 

Diverse tastekombinasjoner innad i screen

CTRL-a, CTRL-a: bytte til forrige aktive vindu
CTRL-a, c: Opprette et nytt vindu
CTRL-a, space: gå til neste vindu i listen av vinduer
CTRL-a, backspace: gå til forrige vindu i listen av vinduer
CTRL-a, d: koble fra screen sesjonen
CTRL-a, k: drep det aktive vinduet
CTRL-a, <0-9>: gå til vindu nr (hvor <0-9> er et av tallene i domenet {0,...,9})
CTRL-a, A: endre tittel på aktivt vindu
CTRL-a, ": vis liste over vinduer
CTRL-a, [: visuell kopiering, trykk enter og marker tekst som skal kopieres til buffer
CTRL-a, ]: lim inn bufferet til screen

++ mange fler, se '$ man screen' eller google :)

 

Her er en anbefaling til en .screenrc fil (plasseres i din hjemme-mappe)

#Vis liste over åpne vinduer i screen-sesjonen nederst i hvert vindu.
caption always "%{+ rk}%H%{+ wk}=%{+ ck}[%L=%-w%45>%{+ Ck}%n %t%{-}%+w]%-0<"

Lenke til kommentar

Screen står på listen over mulige "tutorials" ja. Flott at du forteller litt om screen. Screen er absolutt genialt (uheldigvis har jeg ikke brukt det så mye i det siste, siden jeg ikke har hatt tid til å sette meg ned og endre hurtigtastene - C-a kræsjer med Emacs)

 

Og når man først bruker screen kan man "koble direkte til" "screenen" med ssh -t remote_host screen -R

 

Så for å virkelig slå på stortromma kan man bruke autossh i stedet for ssh (autossh overvåker ssh-lenken, og gjenåpner den om den dør eller lukkes).

 

Og vips så har man en persistent tilkobling til en screen som i teorien aldri vil dø...

Lenke til kommentar
er vel mer korrekt å si "intel atom baserte smarttelefoner", for jeg tviler på at intel selv skal begynne å lage og selge telefoner ;)

Neida. Ryktene går at Intel selv skal lansere smarttelefoner (om det stemmer eller ei har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å si):

-- SITAT --

Jeg tviler veldig sterkt på at vi får se "Intel" smart-telefoner eller MIDs ut til sluttkunde. Men det er nok bare et tidspørsmål før vi får se referanseløsninger rettet mot disse markedene som gjør det meget enkelt for eksisterende produsenter å levere et system basert på Intel sine produkter.

Intel har allerede hatt stor suksess med dette i "netbooks", hvor referanseløsningen initielt kun bestod av hardware. I etterkant har de riktignok kommed med Moblin.Jeg tror nok at når tiden er inne (kanskje allerede neste år) for MID/smart-telefoner så vil de stå klar med en software-stack også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

og der var artikkelen på plass...

 

hrmf, hvorfor skal alle skytespill være av "hamster på amfetamin"-varianten?

 

morsomt for en som er rundt 13 og har fått i seg 3 liter sukkervann med koffein kanskje, men for en som er en smule mer oppi åra så hadde det vært hyggelig å sett noe som krevde en smule mer taktisk koordinering og fremrykning. Men selv dem som ser ut som dem legger opp til slikt er fortsatt ikke helt der, for dem ser fortsatt ut til å gi en fordel til dem som kan løpe inn i ett rom med motstandere og sprette rundt som en kanin.

Lenke til kommentar

Har testa Ubuntu 9.10 og installert Wine 131

Jeg vil jo gjerne over på en Linuxdistro, men er nødt til å få med PolarProTrainer5 - et sært proprietært program som kun virker i Windows, med meg.

Jeg får det opp i wine, men Cd-en jeg har er full av buggs og oppdatering over nettet funker ikke. Siste versjon er 5.35.163

Programmet har et eget lite oppdateringsprogram.

 

Heller ikke programmets linker under Help, virker.

Og jeg får ikke IRDA funksjonen til å fungere heller.

 

Hadde jo vært femenalt om dere kunne teste og forklare litt rundt dette.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ble gjort slik i utgangspunktet var at i starten hadde vi ikke noe uketall på spaltene, dermed ville de vært vanskelige å gjenkjenne i "Mine Innlegg". Det vil nok også være lettere å ha en kommunikasjon med lerserne via en tråd, og lettere for lesere og se når nye innlegg kommer i tråden, uten å måtte abbonere på eller følge med på hver tråd.

 

Ser ut til at det er en del som ønsker å ha en tråd per utgave, så med mindre noen har noen andre formeninger så blir det en tråd per utgave.

Lenke til kommentar

Har ikke fått noen tilbakemelding på det enda, men er det noen her som tror en sisteside med nyttig informasjon og ressurser kan være en ide? Har laget et lite utkast av noe som kan være intressant på en slik side (se bildet, et veldig tidlig utkast), men hadde vært fint med et par tilbakemeldinger på hva dere ønsker å ha med på denne siden.

 

post-143435-1259017640_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...