DeTomaso Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei. Håper på mulighet for snarlig hjelp her på forumet for dette... Opplegget er som følger: Har et excel-ark som inneholder tre arkfaner. I det første arket har jeg en liste med diverse informasjon, bl.a. kundenummer. I det andre har jeg også endel info i en liste og deriblant kundenummer. Jeg ønsker å gjøre en sjekk på om kundenummer er likt i kolonne b ark1 som i kolone b ark 2, så skal jeg i ark 3 presentere hele raden fra ark 1 (der hvor kundenummer finnes i ark1 og 2). Håper dette er nok info til å kunne motta noen kjappe enkle tips til hvordan løse dette :-) På forhånd takk for hjelpen. PS: Excelversjon er 2003 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Verken Ark2 eller Ark1 kan dytte informasjon til Ark3. Excel er rett og slett ikke push. Celler kan hente verdier, men ikke dytte dem til andre steder. Derimot kan Ark2 hente korresponderende info fra Ark1 via FINN.RAD-formler med søk på kundenummer. LIkeledes kan Ark1 hente data fra Ark2 på samme måte. Det praktiske er å hente fra der kunden står ett sted, typisk er Ark2 et kunderegister og Ark1 en liste over alle handlene. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Verken Ark2 eller Ark1 kan dytte informasjon til Ark3. Excel er rett og slett ikke push. Celler kan hente verdier, men ikke dytte dem til andre steder. Derimot kan Ark2 hente korresponderende info fra Ark1 via FINN.RAD-formler med søk på kundenummer. LIkeledes kan Ark1 hente data fra Ark2 på samme måte. Det praktiske er å hente fra der kunden står ett sted, typisk er Ark2 et kunderegister og Ark1 en liste over alle handlene. HTH. Beste hilsen Harald Hei Harald. Tusen takk for svar. Jeg får prøve å finne en annen måte å løse dette på. Trodde faktisk det var en grei måte å fikse det på men det ser jeg at det egentlig ikke er slik som oppsettet i regnearket er nå. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Alt er jo mulig med noe VBA-programmering. Men begynner vi å skrive kode så melder det seg nye spørsmål, som Hvorfor, og ikke minst Når, hva er det som utløser handlingen? Så jeg klarer ikke gi deg en working demo uten å spørre tusen irriterende detaljer. Men om du forklarer hva dette er og hvorfor, litt nøyaktig, så kanskje er det en grei løsning et sted. Datastrukturen høres jo ok ut, så utgangspunktet er ikke det verste. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Alt er jo mulig med noe VBA-programmering. Men begynner vi å skrive kode så melder det seg nye spørsmål, som Hvorfor, og ikke minst Når, hva er det som utløser handlingen? Så jeg klarer ikke gi deg en working demo uten å spørre tusen irriterende detaljer. Men om du forklarer hva dette er og hvorfor, litt nøyaktig, så kanskje er det en grei løsning et sted. Datastrukturen høres jo ok ut, så utgangspunktet er ikke det verste. Beste hilsen Harald Hei igjen Harald. Jeg trengte å få ut en oversikt over endel kunder som opptråtte i to forskjellige ark. Når en kunde ble funnet i begge arkene så skulle den ene linjen i første ark, tilhørende den aktuelle kunden, kopieres over til ark 3. Jeg fikk gjort en cowboyløsning hvor jeg bare merket all info fra ark 1 med rød skrift, kopierte disse under linjene i ark to. Tilpasset kolonnene slik at riktig info havnet under riktig kolonne for begge listene. Sorterte så etter kundenummer og kunne da hente ut den infoen jeg ønsket. Endel manuell jobb men jeg fikk ut det jeg ønsket. Uansett: Takk for at du tar deg tid til å svare! Din kunnskap om excel må være ganske så unik i Norge!! Takk for hjelpen nå og ved tidligere saker... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå