Gå til innhold

Forventet levetid på billigprinter?

jonlem

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hvorfor skulle det da være sånn at en mobiltelefon skulle holde ut hele reklamasjonsperioden på 5 år, selv om det slett ikke er en selvfølge at den faktisk skulle holde så lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom bananen har ikke en mangel når du kjøper den og har den i et skap i to år. Det er på en måte slitasje som du har påført og da er det ikke reklamasjonrett på varen. Mobil er noe annet vist tastaturet blir ødelagt.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Men en mobiltelefon er forventet å leve i 5 år ettersom det er fem års reklamasjon rett på mobiler. Så det hadde du fått dekket uansett. Uansett om mobilen koster 1 kroner også har man femårs reklamasjon på tastaturet på mobilen også.

Mobil pleier å ha levetid på 5 år.

Men printer hadde jeg ment det samme.

Nei, den er forventet å leve i 3-4 år i følge høyesterett. Altså har den 5 års reklamasjons-frist-, men kun 3-4 års reklamasjons-rett- på om den feks skjermen skulle slutte å virke.

Ser du forskjellen? :)

Dette blir flisespikkeri, men eg synes det er relevant.

La oss si at tastaturet på en mobiltelefon slutter å fungere etter 4 år og 6 måneder. Mobiltelefonen kostet kr 399,-.

Så sier vi at om tastaturet hadde sluttet å fungere etter 2 år og 8 måneder så hadde det vært en mangel ettersom at forbrukeren kunne forvente lenger levetid enn dette. Men, vil mangelen fortsatt være en mangel når det ryker etter 4 år og 6 måneder i stede, når forventet levetid er på ca 4 år?

Nei, er den over 4 år vil det ikke være en mangel ved produktet at tastaturet ryker, så man vil ikke få kunne reklamert på dette :).

Lenke til kommentar

Ja jeg ser forskjellen. Men de jeg har hørt med på el- butikker sier det er 5 års reklamasjon uansett om skjermen eller noe skulle bli ødelagt.33

edit:

Nei, er den over 4 år vil det ikke være en mangel ved produktet at tastaturet ryker, så man vil ikke få kunne reklamert på dette smile.gif.

En kompis av meg leverte inn en mobil på reklamasjon med ødelagt tastaturet en måned før 5 år. Han fikk den på reklamasjonen ettersom det er 5 års reklamasjon i Norge sa de bak disken.

Edit 2:

Du tar feil høyesterett har selv sagt det er 5 års reklamasjonrett på den.

Hører til mobiltelefon og garanti

Høyesterett har nå avgjort at det er fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Forbrukerrådet er mer enn fornøyd med avgjørelsen.

Kilde- Fem års reklamasjonrett

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Seriøst, ikke link til forbrukervillederne(eller rådet), de er forbrukernes støtteorganisasjon, med svært ulikt nivå på kunnskap og kvalitet på lovtolkninger.

Er bedre å heller se på hele dommen i seg selv :).

Og selv om det er 5 års reklamasjonsrett, frist, eller hva man nå feilskriver det som, så har man det bare på MANGLER ved produktet.

At din kompis fikk det fikset er bra for han, det er en del kjeder som velger å være snille med kundene sine og fikse ting for å levere bra service, evt ikke har nok kunnskap osv. Det har ingenting med poenget mitt å gjøre ang hva man har -krav- på å få.

Men anyway, her er selve mobildommen fra høysterett:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/mobildom.pdf

Leser du igjennom denne, ser du at de hele veien snakker om reklamasjonsfrist, og ikke rett. Og at forbrukerportalen har prestert å bruke feil begrep (ikke at det er noe nytt :)).

Nrk hadde forøvrig en nyhetssak med "5 års garanti", så kunnskapsnivået blant ulike journalister er ikke heeeelt på topp rundt dette her.

Lenke til kommentar

Canon opererer med en forventet levetid på 5 år eller 18000 sider på sine iP5200 printere. Disse er vel i prisklasse rundt 1000 lappen. (Ja akkurat denne modellen er vel utgått nå men)

Utdrag fra levetid i Service Manual:

post-47774-1255468298_thumb.jpg

Der har dere et faktisk tilfelle av hva en produsent opererer med som forventet levetid :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Canon opererer med en forventet levetid på 5 år eller 18000 sider på sine iP5200 printere. Disse er vel i prisklasse rundt 1000 lappen. (Ja akkurat denne modellen er vel utgått nå men)

Der har dere et faktisk tilfelle av hva en produsent opererer med som forventet levetid :)

Og som du skriver, eller 18000 sider. Med andre ord er ikke 5 år en absolutt levetid. Om 18000 sider kommer etter tre år så er forventet levetid over.

Lenke til kommentar

De aller, aller fleste skrivere har i dag et tellerverk som forteller hvor mange ark som er kjørt igjennom, hvor mange som har kjørt seg fast, hvor mye som er vanlig å skrive ut på hver side osv osv. Statistikk som er nyttig ved reparasjon eller reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar
Den er grei, men et problem da blir jo reklamasjon på 2 år da? Fordi det er minimum i Norge eller forsvinner den å?

En reklamasjon er ikke en automatisk rett til gratis utbedring av alle feil som oppstår. Reklamasjonsretten gir deg rett på gratis ubedring av mangler som viser seg innen reklamsjonsfristen. Det er her overforenklingen til Forbrukerrådet, NRK og TV2 dessverre slår inn og skaper unødvendig krangling med butikker :)

Lenke til kommentar

Slik jeg husker det, så er IP5200 en langt dyrere skriver enn IP3000 og IP4000-serien. IP5000-serien kostet vel nærmere 2000-2500 kroner da den ble solgt, men de to andre seriene lå mellom 700-1000 kr. Det er rimelig å anta at en skriver til 2500 kr ikke bare har flere funksjoner enn en skriver til 800 kr, men også at den har en lengre forventet levetid.

Lenke til kommentar
Forventet levetid spiller en rolle i hvorvidt man skal velge mellom en frist på to år og en frist på fem år. Det er de to valgene man har. Krav som er fremsatt innen fristen er gyldige krav.

jeg er enig med deg 2 eller 5 år ingenting i mellom, men jeg merker meg at advokat Hege B. Ersdal i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA som førte mobilsaken for elektronikkbransjen ikke er helt enig med den tolkningen:

En konsekvens av Høyesteretts dom er at en forbruker formelt kan reklamere hele femårsperioden. Men forbrukeren kan ikke nå frem med mangelkrav etter at produktets levetid er utløpt, selv om det er innenfor femårsfristen. Høyesterett har fastsatt denne perioden til tre til fire år for mobiltelefoner.

- Dette er ikke noe nytt, men slik gjeldende rett og lovens system er. Alle vet for eksempel at man ikke kan nå frem med mangelkrav for matvarer etter utløp av siste forbruksdag, selv om den formelle reklamasjonsfristen for slike produkter er to år, sier advokat Hege B. Ersdal i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA, som har ført saken for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

ref: mobilen.no - Høyesterett stadfester reklamasjonsrett

Frøken adv. Ersdal virker å sikte til dommens avsnitt 41, som egentlig sier akkurat det jeg har sagt.

(41) Det er også uklart hva komiteen bygger på når den finner bestemmelsen, slik den er forklart i proposisjonen, urimelig. Det kan se ut som om komiteen har forstått regelen slik at den gir adgang til å påberope som mangel feil som er oppstått etter utløpet av varens normale holdbarhetstid, forutsatt at dette skjer innen reklamasjonsfristen på fem år. Uttalelsen beror i så fall på en misforståelse. En feil som er oppstått etter utløpet av varens normale holdbarhetstid, vil vanligvis ikke utgjøre en mangel ved varen, selv om reklamasjonsfristen på dette tidspunkt ikke skulle være utløpt.

Som Høyesterett (eller snarere førstevoterende) sier: Feil som oppstår senere er ikke vanligvis en mangel ved varen. Feil som derimot foreligger ved kjøpstidspunktet vil kunne reklameres på i de fulle fem år. Selvfølgelig må jo den relative fristen også være oppfylt -- du kan ikke vente i fem år og så reklamere på noe du fant ut to dager etter kjøpet. Og de andre vilkårene for reklamasjon må også være oppfylt.

PS: For øvrig tapte jo advokaten saken, så det kan jo være en fordel å være litt skeptisk til det hun sier. ;-)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hm ja det er godt mulig at IP5000 serien var dyrere. Mulig jeg blingset litt der. Da var kanskje nærmere 2000 kr ja.

Men jeg sjekket opp med 4000-serien, samme verdier oppgitt på forventet levetid for disse også.

Og ja det er telleverk i skrivere, det er også en del som skriver ut hemmelige nærmest usynlige koder slik at ethvert papir kan spores tilbake til printeren.

Jeg har ikke noen formeninger ang. forbrukerrett osv i denne saken, men tenkte bare jeg skulle supplere diskusjonen med hva en bestemt leverandør/produsent av printere selv oppererer med som forventet levetid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Merk også med forventet levetid (ved antall utskrifter) kan være ment for enkeltkomponenter og ikke hele produktet som en helhet.

Normalt ikke på billigprintere, det lages normalt ikke reservedeler. Merk også på vedlegget mitt at det står spesifisert Printer og ikke enkeltkomponent. Videre i service manualen er det også vist til at en rekke av enkeltkomponentene ikke er utskiftbare. Selvfølgelig kan praksis variere fra produsent til produsent, men jeg tviler på at det er noen utstrakt reparasjon og utbytting av deler på printere til rundt 1000 kr bortsett fra forbruksmateriell da.

Man kan gjerne spare noen 10-kroninger ved å lage faste komponenter kontra utskiftbare, kostnader som er viktige å kutte ved et lavprisprodukt.

Selvfølgelig kan det meste på store bedriftskrivere ofte byttes ut, men disse har et helt annet bruksområde og en helt annen prisklasse en de printerne forbrukere flest sitter med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...