Gå til innhold

Forventet levetid på billigprinter?


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så fikk man det gjort.

 

Leverte printeren til en lett uengasjert fyr i en skranke og sa den var syk, fyren sjekka den litt og kom til samme konklusjon som meg.

Ny printer mellom hendene iløpet av en liten halvtime.

 

Ingen diskusjon, smertefritt. Cred til Elkjøp Vinterbro.

 

Om det var verdt å fyre opp en tråd for noe slikt? Tja..

 

Det har seriøst vært så mye snakk om slikt og så mange "skrekkhistorier" om slikt presentert i diverse media i det siste at jeg grudde virkelig for dette, og hadde en seriøs tale om forbrukerkjøpslov, paragrafer og reklamasjon klargjort i bakhodet.

 

Jeg legger skylda for mitt hysteri ene og alene på media.

 

Og så hadde jeg vel litt lite å gjøre den dagen ;)

 

Og ja, for ordens skyld, den kosta 549,- nå..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Alt av datautstyr har 5 års reklamasjon.

Normalt pleier man ikke å komme med slike uttalelser uten å ha belegg på dem...

 

Hæ? Lest §27 i forbrukerkjøpsloven eller? Printere/Alt i ett maskiner har 2 års reklamasjon.

Ikke sånne uttalelser heller... Med mindre man jobber i butikk og har egeninteresse av å avslå alle reklamasjoner etter mer enn to år, så klart.

Lenke til kommentar
Det meste av datautstyr har en reklamasjonsrett på 5 år, inkludert følgende utstyr: iBook, iMac, PowerBook, Power Mac, eMac, Mac mini, Xserve, Cinema Display, iPod (alle modeller), AirPort Extreme (kort og basestasjon), m.fl.

 

Derfor, hvorfor skal ikke printer ha en levetid på 5 år?

Lenke til kommentar

Forventet levetid og reklamasjonsfrist er ikke to frister som alltid går i hop. Dvs, en vare kan ha en forventet levetid på 4 år. Siden den da har en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år så har varen dermed 5 års reklamasjonsfrist. Men det betyr ikke automatisk at forbrukeren kan kreve en mangel rettet etter 4 år.

 

For å ta et eksempel. Bananer har 2 års reklamasjonsrett. Det betyr ikke at du kan reklamere på bananen etter 2 måneder.

Lenke til kommentar

Men en printer synes jeg kan leve mer enn 5 år. Men da betyr ikke reklamasjonen er gyldig etter fem år.

 

Kjenner flere som har printere som er eldre enn 5 år som funker som en drøm enda. Forstår den med bananen:p.

 

Men har en rar følelse at det varierer med produsenten og bedriften angående reklamasjon på printer.

Lenke til kommentar

Jo, men det at en printer kan overleve i 8 år betyr ikke at flesteparten gjør det. Det er snakk om hvor lenge kan man forvente at en vare holder, ikke hvor lenge kan maksimalt en vare holde. I tillegg, etter 3-4 år er ofte en printer falt veldig i pris/verdi og ofte blitt foreldet.

Lenke til kommentar
Forventet levetid og reklamasjonsfrist er ikke to frister som alltid går i hop. Dvs, en vare kan ha en forventet levetid på 4 år. Siden den da har en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år så har varen dermed 5 års reklamasjonsfrist. Men det betyr ikke automatisk at forbrukeren kan kreve en mangel rettet etter 4 år.

 

For å ta et eksempel. Bananer har 2 års reklamasjonsrett. Det betyr ikke at du kan reklamere på bananen etter 2 måneder.

? vis forventet levetid er 4 år så er vel mobiltelefondommen en grei pekepinne på at da er det 5 års reklamasjon men etter den forventede levetiden er gått ut som i ditt eksempel blir etter 4 år fra kjøpsdato. så feil som oppstår (viser seg) opp til og med 4 år etter kjøpsdato vil kunne reklameres på.

 

bananer holder seg lenge vis de oppbevares kaldt da:D men 2 måneder er nok litt over hva som er holdbart ja. derimot kan du reklamere på f.eks. en melk som er blitt dårlig før utløp av holbarhetsdato, så lenge den er oppbevart riktig.

holdbarhetsdato = forventet levetid

 

*redigert for å få riktig ord i sammenhengen*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
? vis forventet levetid er 4 år så er vel mobiltelefondommen en grei pekepinne på at da er det 5 års reklamasjon men etter den forventede levetiden er gått ut som i ditt eksempel blir etter 4 år fra kjøpsdato. så feil som oppstår opp til og med 4 år etter kjøpsdato vil kunne reklameres på.

 

Nei. Ikke feil som oppstår 4 år etter kjøpsdato, men feil som viser seg 4 år etter leveringsdato. For at man skal ha grunnlag for reklamasjon i det hele tatt må mangelen ha eksistert når kjøperen overtok risikoen for tingen (altså leveringsdato). Mangler som oppstår senere er ikke reklamasjonsgrunnlag hvis det ikke er en følge av kontraktsbrudd fra selgerens side. Se forbrukerkjøpsloven § 18 første ledd og kjøpsloven § 21 første ledd.

Lenke til kommentar
Men, om en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder så er det vel ikke en mangel dersom forventet levetid er 3 år? Selv om 3 år er vesentlig mer enn 2 år og derfor gir 5 års reklamasjonsfrist?

Dersom en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder, og eksisterte ved risikoens overgang (altså en skjult feil som har overlevd i 4,5 år), og varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, vil femårsfristen gjelde.

Lenke til kommentar
Men, om en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder så er det vel ikke en mangel dersom forventet levetid er 3 år? Selv om 3 år er vesentlig mer enn 2 år og derfor gir 5 års reklamasjonsfrist?

Dersom en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder, og eksisterte ved risikoens overgang (altså en skjult feil som har overlevd i 4,5 år), og varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, vil femårsfristen gjelde.

ja den vil gjelde men vil forbrukeren kunne ha et krav mot selgeren siden den forventede levetiden på produktet er passert(i mangel på et bedre ord)?

Lenke til kommentar
Men, om en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder så er det vel ikke en mangel dersom forventet levetid er 3 år? Selv om 3 år er vesentlig mer enn 2 år og derfor gir 5 års reklamasjonsfrist?

Dersom en feil viser seg etter 4 år og 6 måneder, og eksisterte ved risikoens overgang (altså en skjult feil som har overlevd i 4,5 år), og varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, vil femårsfristen gjelde.

ja den vil gjelde men vil forbrukeren kunne ha et krav mot selgeren siden den forventede levetiden på produktet er passert(i mangel på et bedre ord)?

Forventet levetid spiller en rolle i hvorvidt man skal velge mellom en frist på to år og en frist på fem år. Det er de to valgene man har. Krav som er fremsatt innen fristen er gyldige krav.

Lenke til kommentar
Forventet levetid spiller en rolle i hvorvidt man skal velge mellom en frist på to år og en frist på fem år. Det er de to valgene man har. Krav som er fremsatt innen fristen er gyldige krav.

jeg er enig med deg 2 eller 5 år ingenting i mellom, men jeg merker meg at advokat Hege B. Ersdal i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA som førte mobilsaken for elektronikkbransjen ikke er helt enig med den tolkningen:

En konsekvens av Høyesteretts dom er at en forbruker formelt kan reklamere hele femårsperioden. Men forbrukeren kan ikke nå frem med mangelkrav etter at produktets levetid er utløpt, selv om det er innenfor femårsfristen. Høyesterett har fastsatt denne perioden til tre til fire år for mobiltelefoner.

- Dette er ikke noe nytt, men slik gjeldende rett og lovens system er. Alle vet for eksempel at man ikke kan nå frem med mangelkrav for matvarer etter utløp av siste forbruksdag, selv om den formelle reklamasjonsfristen for slike produkter er to år, sier advokat Hege B. Ersdal i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA, som har ført saken for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

ref: mobilen.no - Høyesterett stadfester reklamasjonsrett

Lenke til kommentar

Poenget er jo at uttørka blekkpatroner etter 3.5 år ikke er en mangel ved produktet selv om det kanskje er 5 års reklamasjonsfrist, mens en annen feil igjen kanskje er en mangel.

 

Derfor kommer det an på hva feilen faktisk -er-, hvorvidt kunde har reklamasjons-rett- på produktet, selv om han reklamerer innen reklamasjons-fristen-.

 

Bananer var et godt eksempel :).

 

Man har kun reklamsjonsrett på mangler, og mangel bedømmes av hvorvidt feilen som oppstår er noe man burde forvente skjer etter en viss tid, eller om produktet burde tåle det.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dette blir flisespikkeri, men eg synes det er relevant.

 

La oss si at tastaturet på en mobiltelefon slutter å fungere etter 4 år og 6 måneder. Mobiltelefonen kostet kr 399,-.

Så sier vi at om tastaturet hadde sluttet å fungere etter 2 år og 8 måneder så hadde det vært en mangel ettersom at forbrukeren kunne forvente lenger levetid enn dette. Men, vil mangelen fortsatt være en mangel når det ryker etter 4 år og 6 måneder i stede, når forventet levetid er på ca 4 år?

Lenke til kommentar

Men en mobiltelefon er forventet å leve i 5 år ettersom det er fem års reklamasjon rett på mobiler. Så det hadde du fått dekket uansett. Uansett om mobilen koster 1 kroner også har man femårs reklamasjon på tastaturet på mobilen også.

 

Mobil pleier å ha levetid på 5 år.

 

Men printer hadde jeg ment det samme.

Lenke til kommentar
Du mener sikkert at en banan må forventes å holde i 2 år også, etter som den har 2 års reklamasjonsrett?

 

Alle veit det er umulig at den holder seg fint i to år men ettersom det er en lov i Norge som sier at alt man kjøper har man reklamasjonrett på så er 2 år minimum på varer butikker selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...