jonlem Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Hei Kjapt og greit, bør man forvente at en multifunksjonsskriver til kr 349,- fungerer som den skal i mer enn et år? Er snakk om en HP Deskjet F4190, temmelig presist 14 mnd gammel, der "vognen" med tonerkassettene kjører seg fast når en printer. Den printer også fryktelig skjevt og uklart, som om blekket blir dratt litt utover. Jeg oppfatter det som ingenting annet enn en feil ved printeren, som i prinsippet ikke burde oppstå etter såpass kort tid med normal bruk. Hva mener folket? Sitter med en her, og lurer på om det er verdt å gå til Elkjøp med den, for prinsippets skyld.. Endret 9. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Bare ta den med til Elkjøp. Dersom de som er på jobb kan det de skal, fikses det uten problemer. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Jo, er vel på sett og vis klar over det.. Men så er jo faktum at (ifølge det meste av media i disse dager) det sannelig ikke er alle hos hverken Elkjøp eller andre av samme sorten som kjenner forbrukerkjøpsloven veldig godt.. Kunne jo vært spennende å prøve seg i alle fall. Jeg bare føler det kanskje ikke er bryet verdt for den printeren liksom. Men du tror det at vogna kjører seg fast er reklamasjonsgrunn? Jeg kan jo forsåvidt ikke på noe vis bevise at jeg ikke har prøvd å kjøre 15 mm papp gjennom printern.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jo, er vel på sett og vis klar over det..Men så er jo faktum at (ifølge det meste av media i disse dager) det sannelig ikke er alle hos hverken Elkjøp eller andre av samme sorten som kjenner forbrukerkjøpsloven veldig godt.. Kunne jo vært spennende å prøve seg i alle fall. Jeg bare føler det kanskje ikke er bryet verdt for den printeren liksom. Men du tror det at vogna kjører seg fast er reklamasjonsgrunn? Jeg kan jo forsåvidt ikke på noe vis bevise at jeg ikke har prøvd å kjøre 15 mm papp gjennom printern.. men det kan ikke de heller. og de kan ikke bare påstå det, de kan påstå det og be deg dokumentere(du som må dokumentere det siden skriveren er over 6 måneder) at det ikke har skjedd(som vil bli å sende den på verksted der de må se om det kan finnes spor av 15mm papp i skriveren). om det er bryet verdt er jo veldig subjektivt, jeg for min del ville ha gjort det. og ja det er reklamasjonsgrunn. har erfaring med at elkjøp har en salig blanding av meget kompetente og mindre kompetente medarbeidere når det kommer til kundebehandling og forbrukerrett. Men min erfaring er at vis du vet du har rett og bare er villig til å klage oppover i systemet så blir det orden på det etter vært. Lenke til kommentar
eught Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er kun når printeren er over 2 år gammel at du vil støte på problemer, spesielt når det gjelder HP. De har en tendens til å være ganske vrange på det, og følgelig vil butikken også gjøre seg litt vrang ettersom de ikke har lyst å ta tapet (selv om de er pliktet til det). Men i ditt tilfelle er printeren under 2 år, og det burde gå helt fint å ta den med (sammen med alle kabler etc. som fulgte med) og få byttet i en ny. De fleste billigprodukter sendes ikke til reparasjon, ettersom det koster mye mer enn å bytte den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Sitter med en her, og lurer på om det er verdt å gå til Elkjøp med den, for prinsippets skyld.. Hvorfor lage et problem når du ikke har vært i kontakt med Elkjøp en gang? Ta med printeren til Elkjøp, forklar de hva som er problemet. De vil da teste printeren, og dersom den faktisk viser seg å ha en mangel vil den bli byttet. Det er kun når printeren er over 2 år gammel at du vil støte på problemer, spesielt når det gjelder HP. De har en tendens til å være ganske vrange på det, og følgelig vil butikken også gjøre seg litt vrang ettersom de ikke har lyst å ta tapet (selv om de er pliktet til det). Hvorfor skulle de være pliktet til det? Har en printer til 349,- 5 års reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvorfor skulle de være pliktet til det? Har en printer til 349,- 5 års reklamasjonsrett? reklamasjonslengden følger ikke prisen på varen. Så ja, vis det er reklamasjonsrett på 5 år på andre printere så har denne det og. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvorfor skulle de være pliktet til det? Har en printer til 349,- 5 års reklamasjonsrett? reklamasjonslengden følger ikke prisen på varen. Så ja, vis det er reklamasjonsrett på 5 år på andre printere så har denne det og. Reklamasjonsfristen følger hva man har grunn til å forvente av levetid. Og man har ikke grunn til å forvente samme levetid på en printer til 349 som på en til 3449 Vært gjennom dette en del ganger med både FR og FTU, og printere til 349 har ikke fått gjennomslag for 5 års reklamasjonsfrist. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvorfor skulle de være pliktet til det? Har en printer til 349,- 5 års reklamasjonsrett? reklamasjonslengden følger ikke prisen på varen. Så ja, vis det er reklamasjonsrett på 5 år på andre printere så har denne det og. Reklamasjonsfristen følger hva man har grunn til å forvente av levetid. Og man har ikke grunn til å forvente samme levetid på en printer til 349 som på en til 3449 Vært gjennom dette en del ganger med både FR og FTU, og printere til 349 har ikke fått gjennomslag for 5 års reklamasjonsfrist. når man ser på forskjellene i funksjoner og slikt så ser jeg ikke noe problemet med at det skal være 5 år på en billig printer. og siden du sier du har vært gjennom dette endel ganger, kan du linke en sak? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Nei, 5 år har jeg forsåvidt ikke forventet, men 2 år bør den holde synes jeg. Mener forøvrig å huske at denne var på noe slags tilbud, og egentlig kosta 6-800 kr eller deromkring opprinnelig. Stikker på Elkjøp på mandag jeg.. Eneste grunnen til at jeg faktisk tenker meg om to ganger før jeg drar dit, er rett og slett alt maset det kan føre med seg. Det er en kjent sak at slikt ikke alltid er lett å få gjennomslag for hos inkompetente selgere. Får se hva som skjer på mandag da. Endret 10. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg mener du har slukt for mye "forbrukermedia", som de over her sier vil butikken teste den, og bytte den. Kom gjerne tilbake til med hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Herlighet, den er under 2 år, hvorfor tar dere i det hele tatt opp 2 vs 5 år-problemstillingen? Stikk innom din lokale elkjøp, og dette ordner seg uten større trøbbel.. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 og siden du sier du har vært gjennom dette endel ganger, kan du linke en sak? Fant ikke noe når jeg søkte på FTU sine sider (de siste endringene er horrible for brukervennligheten), men har saksnr. liggende i innboksen på jobben for den siste saken jeg hadde gående der. Tilbake på jobb om en ukes tid, så skal gi deg det da Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hvorfor skulle de være pliktet til det? Har en printer til 349,- 5 års reklamasjonsrett? reklamasjonslengden følger ikke prisen på varen. Så ja, vis det er reklamasjonsrett på 5 år på andre printere så har denne det og. Høyesterett tar opp dette temaet i Mobiltelefondommen (Rt. 2007 s. 1274). Førstevoterende uttaler med henvisning til forarbeidene at "ment å vare" er en henvisning til fkjl § 15 annet ledd bokstav b. Der knesettes prinsippet om at 'ment å vare' er implisitt en beskyttelse av forbrukerens berettigede forventning om holdbarheten. Det skal da foretas en konkret vurdering av hvilken forventning det er skapt til denne varetypens holdbarhet. For meg virker det absurd å si at alle printere skal føre til de samme forventningene. Det er klart at en printer til 350,- ikke har de samme funksjonene, ei heller den samme kvaliteten, som en printer til 3500,-. Jeg finner ingen holdepunkter til hvorfor holdbarhet skulle være et unntak fra dette prinsippet. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 personlig så er erfaringen min at en billig printer er like driftsikker som dyrere modeller så for meg blir dette tullete å trekke inn pris i forventet levetid på dette produktet spesifikt og alle produkter generelt. men høyestrettdommen du henviser til krikkert, var ikke det en snakk om genrelt for en produkt gruppe ikke indeviduelle enheter i produktgruppen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jo, men personlig erfaring er noe annet enn berettiget forventning. Høyesterettsdommen var vel egentlig om den konkrete mobiltelefonen i den konkrete situasjonen, men for å komme dit måtte man si noe om mobiltelefoner generelt. Deriblant det om berettiget forventning. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Så hva er det du mener? at man skal se på en produktgruppe eller enkelt tilfeller? man ser iallefall at mobilbransjen har hoppet på denne dommen og sagt att det er slik for alle telefoner uavhengig av pris, kanskje ikke så merkelig med tanke på at den kortet ned tiden man kan komme med en reklamasjon. vis vi skal begynne å spesifisere så nøye at vi skal ned til modell og pris på enkelt produkter hvem skal bestemme hva som er høy nok pris til å bli fem års reklamasjon istedet for to? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Pris er ikke avgjørende alene. Som jeg sa ovenfor. Pris er et moment. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Alt av datautstyr har 5 års reklamasjon. Hvorfor skal billig printer ikke ha fem års reklamasjon? Lenke til kommentar
reke Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Alt av datautstyr har 5 års reklamasjon. Hvorfor skal billig printer ikke ha fem års reklamasjon? Hæ? Lest §27 i forbrukerkjøpsloven eller? Printere/Alt i ett maskiner har 2 års reklamasjon. (...) Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. On topic, som folk har sagt her så skal det ikke være verre enn at du får heve kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå