Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i mellomgulvet

Gjest Guest_jente19_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_jente19_*

Historien er litt lang, men nødvendig:

I fjor sommer var jeg bare festetur til Kos med venninnegjengen. Etter to dager våknet jeg opp med intense smerter i magen. Jeg var hos legen, men de fant ikke ut hva det var. Etter 7 lange dager lot de meg endelig dra til Athen for å sjekke dette skikkelig ut. Det viste seg å være en sprukken blindtarm. Jeg ble operert og alt var fint.

I ettertid hadde jeg veldig problemer med magen. Jeg kastet opp ofte. Jeg kan ærlig si at Kos turen var virkelig ganske traumatisk for meg (siden den selvfølgelig var mye mer detaljert enn forklart), og har gitt meg en god del stressproblemer, spesielt med tanke på at jeg hele tiden følte meg syk i ettertid.

Nå, ca 1 år og to måneder senere har jeg fremdeles vondt i magen. Jeg har vært hos legen utallige ganger, men har aldri fått noe spesifisert. Jeg har hatt mange forskjellige problemer, som hodepine, luftproblemer(i tarm) og pusteproblemer, spiseproblemer. Har spydd flere ganger enn jeg kan huske, og har svimt av et par ganger. Det eneste de har sagt er at det ikke har noe med blindtarmen å gjøre , og det vet jeg.

Alt foregår for det meste rundt mellomgulvet (solar plexus område). Det går i perioder, noen ganger er den nesten normal (men det ligger alltid et lite ubehag), og noen ganger er det så ubehagelig at jeg virkelig har problemer med å få ting til å fungere i hverdagen. Jobb er spesielt vanskelig. Det føles som om magen på en måte er presset opp til en klump rett under brystet. Det er ekstremt vondt og hardt å ta på det området (i tilegg får jeg brekninger). Jeg har også en merkelig hul følelse.

Noen mener det er psykisk. Jeg selv tror også det kan være psykisk, pga at ved hendelser, som gjør meg endten ekstremt glad, eller ekstremt lei meg, så blir magen verre med én gang. Men for meg føles det så fysisk at jeg ikke skjønner hvordan jeg skulle fått alt til å fungere skikkelig hvis det hadde vært psykisk.

Nå spør jeg ikke dere som leger, for det er dere absolutt ikke, jeg ser vel heller etter støtte, og om kanskje noen av dere har vært borti eller kjenner noen som har vært borti dette før?

Jeg orker ikke leve sånn lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Kan de skriver mer om deg selv, alder? Er ulcerøs kolitt eller Crohn i familien? Hvilken doktorer har du snakket med?

Vaio :)

Jeg er 19 år gammel. Har aldri hatt noen form for helseproblemer før denne Kos turen, er ikke allergisk for noe og familien har ingen arvelige sykdommer. Jeg gikk et par ganger til Legekontoret helt i begynnelsen, de sa dette kommet til å gå over og at det ikke hadde noe med blindtarmen/operasjonen å gjøre. Jeg gikk til en privat lege, hun sa akkurat det samme. Etterhvert tok jeg turen til en Lege gjennom jobben til min far. Han mente det var noe syreproblemer, og gav meg tabletter for det, men de funket ikke stort. Han mente det var stressrelatert og at jeg evt kunne få henvisning til psykolog (det er nå mange måneder siden, og han har ikke kontaktet meg). Jeg var hos han sikkert 4-5 ganger. Gikk også til ultralyd, men de fant ingenting.

Til slutt gikk jeg til fastlegen, han har gått litt lenger og henviste meg til magespesialist. Han var jeg hos for ikke så lenge siden, men sa like lite som alle de andre Legene. Jeg skal ta gastroskopi om en stund, men dette mente han var bare for å roe meg ned (altså; lite sannsynlig at de fant noe)

jeg skjønner ingen verdens ting, og at leger er så utrolig vanskelig å ha med å gjøre disse dager er helt ubegripelig.

Lenke til kommentar

En ting som slo meg var at det kanskje kunne være cøliaki, for det kan gå en lang tid før du får denne diagnosen. For det er jo rart at de ikke har funnet noe feil ved deg enda, til tross for at du har vært hos en rekke forskjellige leger og tatt tester m.m. Men symptomene du nevner stemmer kanskje ikke heelt overens, bortsett fra magesmerter og luft i magen. Det er også interessant at du nevner dette med humør.

Selv hadde jeg ofte vondt i magen for to år tilbake (vi er omtrent like unge). Dette varte en stund, og jeg ante ikke hva det kom av før i ettertid. Det var rett og slett stress og diverse følelser som førte til smerten. Om det samme gjelder for deg, vet jeg ikke. Er ganske merkelig at du har hatt det såpass lenge nå, også derfor jeg undrer litt på cøliaki.

Du burde også passe på at du spiser mye sunn mat som gjør godt for både kroppen og magen din. Drikk slikt som Biola f. eks. Har hørt dette skal hjelpe, men om det har noe å si i dette tilfellet vet jeg ikke. Skader vel ikke å prøve dog. Gastroskopi kan faktisk føre til at de finner noe, så du skal ikke ta for lett på den. Hvis de ikke finner noe da heller, og de også evt. tar prøver av deg og ikke finner noe, har jeg ikke peiling på hva det kan være rett og slett. Akupunktur og urtemedisin neste?

Jeg skjønner ihvertfall godt at dette er plagsomt for deg og skaper mye ubehag. Det er dessverre mange som enkelte ganger ser seg oppgitt over det norske helsesystemet ved at de blir sendt hit og dit og får forskjellige diagnoser osv. Jeg håper du slipper å gjennomgå dette, og at legene finner helt nøyaktig hva det kommer av.

Gjerne oppdater oss videre :) Sikker på at det er en del flere der ute som sliter med det samme, og da kan denne tråden fort være til hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
En ting som slo meg var at det kanskje kunne være cøliaki, for det kan gå en lang tid før du får denne diagnosen. For det er jo rart at de ikke har funnet noe feil ved deg enda, til tross for at du har vært hos en rekke forskjellige leger og tatt tester m.m. Men symptomene du nevner stemmer kanskje ikke heelt overens, bortsett fra magesmerter og luft i magen. Det er også interessant at du nevner dette med humør.

Selv hadde jeg ofte vondt i magen for to år tilbake (vi er omtrent like unge). Dette varte en stund, og jeg ante ikke hva det kom av før i ettertid. Det var rett og slett stress og diverse følelser som førte til smerten. Om det samme gjelder for deg, vet jeg ikke. Er ganske merkelig at du har hatt det såpass lenge nå, også derfor jeg undrer litt på cøliaki.

Du burde også passe på at du spiser mye sunn mat som gjør godt for både kroppen og magen din. Drikk slikt som Biola f. eks. Har hørt dette skal hjelpe, men om det har noe å si i dette tilfellet vet jeg ikke. Skader vel ikke å prøve dog. Gastroskopi kan faktisk føre til at de finner noe, så du skal ikke ta for lett på den. Hvis de ikke finner noe da heller, og de også evt. tar prøver av deg og ikke finner noe, har jeg ikke peiling på hva det kan være rett og slett. Akupunktur og urtemedisin neste?

Jeg skjønner ihvertfall godt at dette er plagsomt for deg og skaper mye ubehag. Det er dessverre mange som enkelte ganger ser seg oppgitt over det norske helsesystemet ved at de blir sendt hit og dit og får forskjellige diagnoser osv. Jeg håper du slipper å gjennomgå dette, og at legene finner helt nøyaktig hva det kommer av.

Gjerne oppdater oss videre :) Sikker på at det er en del flere der ute som sliter med det samme, og da kan denne tråden fort være til hjelp.

De tok blodprøver som skulle vise om det var cøliaki eller ikke. Dette har de gjort flere ganger, men det var ikke Cøliaki. Jeg har lest en god del om magekatarr og symptomene ligner ekstremt. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke legene har sagt noe om det? at det evt. kan være det, eller svak form for magesår.

Jeg tror definitivt dette er veldig mye stress og følelsesmessig-relatert, men jeg tror ikke det BARE er det. Jeg prøver å passe på hva jeg spiser. Det er desverre for meg veldig vanskelig, er alt for glad i brus, snop og taco, hvis du skjønner. Skal prøve å kutte ned på noe av det og se om det forbedrer seg. Har prøvd på det før, men det ble ikke så mye bedre.

Akupunktur ja, hehe, jeg har faktisk tenkt mange ganger på at jeg vil gå til healer. Min mor ler av det, men det er noe jeg tror veldig sterkt på. Kjenner så alt for mange som har blitt bra etter de har besøkt en med varme hender.

Jeg håper også at de vil hjelpe meg videre hvis gastroskopien ikke viser noe! Jeg skal hverfall ikke holde kjeft om det.

Tusen takk for svar i hvertfall :) Jeg kan jo oppdatere litt etter gastroskopien. Uheldigvis er det fremdeles noen uker til.

Lenke til kommentar

Helikobakter kan jo forårsake magesår. Mange kan ha det lang tid i mageslimhinnen uten at det nødvendigvis skaper store problemer.

Når du var på Kos ble du sannsynligvis utsatt for en helt ny type mikroflora via mat og miljø som kan endre miljøet i fordøyelsessystemet til det værre. Du kan forsøke å balansere med pre og probiotika som f.eks Vita biosa (helsekost), Biola (supermarked), Idoform balance (apotek) etc. Dette er ting som er lett å få tak i. Hvilke som fungerer best for deg kommer an på hvilken flora du har i utganspunktet, men Idoform balance inneholder to ulike bakterietyper som er meget godt dokumentert. Vil egentlig anbefale tilskudd av Lactobacillus acidophilus i tillegg. Denne er også veldig gunstig til å stabilisere.

Lenke til kommentar

Har du tatt en underlivsundersøkelse? Symptomene du beskriver kan også høres ut som en cyste på eggstokken. De kommer gjerne naturlig ifbm. eggløsning, men hvis ikke alt går helt etter planen kan de henge igjen, og de kan vare en stund... Ufarlige og ubehagelige.

Man pleier ofte å se slikt når man opererer blindtarmen, men siden denne operasjonen var i utlandet kan rutiner være annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Har du vært i røntgen, f.eks CT Abdomen?

Har ikke vært hos røntgen. Men var som sagt hos ultralyd.

Helikobakter kan jo forårsake magesår. Mange kan ha det lang tid i mageslimhinnen uten at det nødvendigvis skaper store problemer.

Når du var på Kos ble du sannsynligvis utsatt for en helt ny type mikroflora via mat og miljø som kan endre miljøet i fordøyelsessystemet til det værre. Du kan forsøke å balansere med pre og probiotika som f.eks Vita biosa (helsekost), Biola (supermarked), Idoform balance (apotek) etc. Dette er ting som er lett å få tak i. Hvilke som fungerer best for deg kommer an på hvilken flora du har i utganspunktet, men Idoform balance inneholder to ulike bakterietyper som er meget godt dokumentert. Vil egentlig anbefale tilskudd av Lactobacillus acidophilus i tillegg. Denne er også veldig gunstig til å stabilisere.

Kanskje, jeg vet ikke. Kan jo prøve med disse tingene du har foreslått. Men det er ikke bare tarmene som er problemet (tror jeg). Hovedproblemet ligger i magesekk område. Men takk for svar! jeg skal sjekke nærmer rundt de tingene! :)

Har du tatt en underlivsundersøkelse? Symptomene du beskriver kan også høres ut som en cyste på eggstokken. De kommer gjerne naturlig ifbm. eggløsning, men hvis ikke alt går helt etter planen kan de henge igjen, og de kan vare en stund... Ufarlige og ubehagelige.

Man pleier ofte å se slikt når man opererer blindtarmen, men siden denne operasjonen var i utlandet kan rutiner være annerledes.

Det har jeg ikke hatt. Det er jo egentlig ikke bra, med tanke på at jeg er 19 år. Alle må jo undersøke seg en gang i blant. Jeg kan høre med magespesialisten neste gang. Men underlivsundersøkelse må jeg jo gjøre uansett. så ja. Det var et veldig fint privatsykehus jeg var på, og legene var meget erfaren, så jeg er ikke redd for at de har gjort noe feil.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig eller "vanlig" med underlivsundersøkelse før man er 22-23 år, dersom ikke sexlivet ditt tilsier at du burde det eller du har plager der. Nå har du jo plager i mellomgulvet, så det er nok å anbefale å ta en slik undersøkelse. Anbefaler å ta denne et annet sted en fastlegen, da de kan trenge ultralydutstyr for å oppdage eventuelle cyster. Samme lege/spesialist kan ta en rektalundersøkelse også, i tillegg til vaginal.

Jeg tror heller ikke sykehuset har gjort feil, men de kan ha andre rutiner :)

Lenke til kommentar

Hei;

Trist å lese at du opplever såpass med smerte og ubehag. Det er definitivt ikke noe godt når det også blir kronisk, det vet jeg selv.

Først og fremst ville jeg tatt en litt spesiell fastekur på noen dager for å se hvordan magen reagerer kun på flytende føde. Du finner da ut av om det har noe med maten å gjøre. Jeg ville da tatt sitronsaftkuren, som gir deg litt næring hver dag, samtidig som du får renset leveren din med litt sitron. Du finner mer om kuren på nettet.

En 4-5 dager med slik sitronsaft-faste vil fortelle deg mye. Du gir da magen ro i noen dager, og får sannsynligvis klarnet opp litt i hele systemet. Du vil også få se i hvilken grad maten påvirker psyken din, og om du for eksempel har noen spesifikke intoleranser. Har du magekatarr, som er en såpass diffus lidelse at legene ikke virker særlig villig til å ta i den, så burde smertene minke. Men om du har candida eller irritabel tarm-syndrom, så vil de også minke. Har du candida, vil særlig den psykiske forvirringen minke, da candida-soppens produksjon av nevrotransmitter-lignende substanser vil synke. Disse substansene kan skape en del internt kaos.

Det er egentlig bare en selv som kan finne ut av slikt som dette, så da må man ofte eksperimentere litt. Som når du begynner å spise igjen etter noen dager faste: forsøk der et par dager med kun råkost, som gulrøtter, blomkål, brokkoli, hodekål, kålrot osv. Se hvordan magen reagerer på det.

Et par dager etter spiser du for eksempel litt kokt mat, en enkel suppe med kun grønnsaker, som poteter, gulrøtter osv. Og kanskje en bolle med kokt ris, det burde være rimelig safe. Og se hvordan du reagerer, før journal.

Deretter kan du for eksempel prøve litt fisk eller kjøtt, men gjør rettene enkle slik at du kan lære litt om hva du eventuelt reagerer på.

Så til slutt bør du prøve ut melkeprodukter og godis, og se hvordan det da går.

Hele tiden bør du styrke tarmfloraen med å drikke biola eller kefir og ta tarmbakterier, som NDS sine meget effektive bakterier. Drikk også minst en liter vann hver dag, gjerne romtemperert. Gå en halvtime tur ute hver dag, legg deg tidlig nok (før 11) om kvelden, drikk en kopp kamillete før du køyer.

Dersom smertene dine overhodet ikke minker selv om du faster i en uke, så tror jeg du kan utelukke en rekke ting, som matintoleranse, magekatarr, candida, IBS, chron’s, cøliaki m.m. Du bør da scanne deg skikkelig, få sjekket alle blodverdier osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest trådstarter

Hei, her er jeg igjen. Tenkte jeg bare skulle fortsette på denne tråden i stedenfor å lage én ny.

Vel, jeg var å tok gastroskopi, og de fant ingenting. De mener dette er psykisk. INGEN som har vært utfor noe lignende?

Jeg har aldri vært allergisk for noe, så jeg tviler sterkt på at det er det. Jeg kan så vidt gå én time uten å spise noe, men når jeg skal spise klarer jeg bare å spise bittelitt før jeg føler meg kvalm og uvel (vondt i hodet). Jeg har ingen matlyst. Til og med når jeg tenker på mat kan jeg få et lite "støt" i magen som om jeg blir kvalmere.

Dette har vart i 1 og et halvt år, og jeg orker ikke mer.

Jeg har vært hos psykolog et par timer, men jeg tviler på om det noen gang kommer til å hjelpe. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg synes innlegg #13 hører hjemme i "du skal høre mye".

Hun spør altså ikke etter diagnoser eller hjelp fra (wannabe)leger (les: vaio) men noen som kan ha opplevd det samme.

-> Jeg syns du skal gjøre som anbefalt over, snakk med en annen lege enn den du har snakket med. Kopier teksten din å spør på klara-klok heller, det gir nok bedre resultater.

Kanskje du bør snakke med en psykolog?

Bare ikke ta alle lekelegene her på diskusjon.no så veldig seriøst :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Jeg synes innlegg #13 hører hjemme i "du skal høre mye".

Hun spør altså ikke etter diagnoser eller hjelp fra (wannabe)leger (les: vaio) men noen som kan ha opplevd det samme.

-> Jeg syns du skal gjøre som anbefalt over, snakk med en annen lege enn den du har snakket med. Kopier teksten din å spør på klara-klok heller, det gir nok bedre resultater.

Kanskje du bør snakke med en psykolog?

Bare ikke ta alle lekelegene her på diskusjon.no så veldig seriøst :p

Du har rett der, jeg spør selvfølgelig etter mulige diagnoser som jeg kan sjekke ut, men mest om noen har opplevd ganske likt hvordan jeg forklarer det og hvordan de evt. kom over det. (eller hvordan de takler det).

Jeg har snakket med ganske mange leger, og ingen har funnet noen ting. Til slutt kom magespesialisten med en konklusjon på at smertene er psykosomatisk.

Nei jeg burde vel egentlig ikke det, men å gå til lege hele tiden er ganske dyrt :p

Lenke til kommentar

Jeg har en dermoid cyste på venstre eggstokk. Den ble målt til 5,7cm i diameter i februar, har ikke målt den siden.

Men har flere av de plagene du har. Har i de siste ukene vært mye plaget med kvalme og magesmerter. Smertene er ofte i nedre del av magen, men opplever også smerter/ubehag lengre oppe/mellomgulv området. Smertene kan variere fra ganske sterke til mer diffuse. Men merker at det kan hjelpe å skifte stilling når jeg kjenner smertene. F. eks. hvis jeg ligger på ryggen og kjenner at det blir vondt, hjelper det ofte å snu meg over til siden.

Hjelper det hos deg?

Er også tidvis plaget med tung pust, særlig etter å ha spist store måltider. Også plaget med mye gass til tider.

Som flere har nevnt over meg, ville jeg ha bestilt time hos gynekolog for vaginal ultralyd. Kan jo hende at det er en cyste? har hørt at slike cyster ofte gir symptomer fra mage- og tarmsystemet slik at man tror problemet er i magen eller tarmene.

Håper de finner ut hva som feiler deg :) Skjønner godt at du begynner å bli lei!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente19_*
Jeg har en dermoid cyste på venstre eggstokk. Den ble målt til 5,7cm i diameter i februar, har ikke målt den siden.

Men har flere av de plagene du har. Har i de siste ukene vært mye plaget med kvalme og magesmerter. Smertene er ofte i nedre del av magen, men opplever også smerter/ubehag lengre oppe/mellomgulv området. Smertene kan variere fra ganske sterke til mer diffuse. Men merker at det kan hjelpe å skifte stilling når jeg kjenner smertene. F. eks. hvis jeg ligger på ryggen og kjenner at det blir vondt, hjelper det ofte å snu meg over til siden.

Hjelper det hos deg?

Er også tidvis plaget med tung pust, særlig etter å ha spist store måltider. Også plaget med mye gass til tider.

Som flere har nevnt over meg, ville jeg ha bestilt time hos gynekolog for vaginal ultralyd. Kan jo hende at det er en cyste? har hørt at slike cyster ofte gir symptomer fra mage- og tarmsystemet slik at man tror problemet er i magen eller tarmene.

Håper de finner ut hva som feiler deg :) Skjønner godt at du begynner å bli lei!

Vel, nå har jeg mest vondt når sterke følelser er inne i bildet og har for det meste vondt i mellomgulvet (under brystet), så det er liten sjans til at det er det du sier. Men tror nesten jeg burde sjekket det også. For i det siste så har jeg vært plaget med at jeg ikke klarer å løpe eller gå fort uten at det kommer smerter i magen ved eggstokken. Altså ikke kvalme, men en stikkende smerte. Det blir verre jo mer jeg beveger meg. Vet ikke om du har det sånn med cysten din?

Men ja det er sant at det hjelper å ligge i andre stillinger når jeg har kvalme, men dog veldig lite.

Lenke til kommentar

Hmm tja hvis det skulle være en cyste på eggstokken ville jeg tro at du hadde mer smerter i nedre del av magen, men ikke så lett å si. Man vet jo aldri, så kan jo være greit å få sjekket det :)

Har til tider stikkende smerter ja som kan komme ved visse bevegelser eller bare sånn helt uten videre. Ikke noe spesielt forverring ved løping eller gange. Men når det gjelder cyster på eggstokker har jeg hørt at symptomer kan variere en del fra person til person.

Lenke til kommentar

Har opplevd lignende og tilogmed noe jeg kan kalle krampe i spiserøret, men kan forbinde det til sureoppstøt/halsbrann og lignende. Spiser jeg mye søtt så kommer det ofte noen timer etterpå, ellers en del plaget på morgen. Broren min er en del eldre en meg og har en feil på lukkemekaninsmen på magesekken og har det ennå værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...