Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009

Anbefalte innlegg

Hvem er det som egentlig bryr seg om Fredsprisen? Det er en jallapris uten like.

Jeg tror ikke helt folk som ikke kan lulle seg inn i verdens tryggeste land er helt enig med deg.

Den er kjekk å ha. Ene dagen i årene kinesere og andre er smålig nervøs for plutselig å få en shitstorm av oppmerksomhet mot seg og sine likesinnede som bedriver overgrep mot mennesker.

De kunne vel puste lettet ut i år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er det som egentlig bryr seg om Fredsprisen? Det er en jallapris uten like.

Nobelprisene i kjemi, fysikk og medisin derimot!

Norge må jo få lov til å ha en liten pris de og, tenkte Nobel. Stakkars, lille Norge.

Hvordan hadde det sett ut her uten oljepengene? Som i Latvia?

Lenke til kommentar

Barack Obama er, som sikkert 99% av alle allmennkunnskapelige personer her inne har forstått, verdens mektigste person. Han har en svært fredelig intensjon, som bl.a. å utslette alle atomvåpen. Noe av det første han gjorde etter å ha blitt valgt som president var å åpne dialog med Russland spesielt.

Vil han nå målene?

- Hvis ja, vil han fortjene fredsprisen til det ytterste.

- Hvis delvis, jeg mener han fortsatt vil fortjene fredsprisen.

Dette er noe vi ikke vet den dag i dag, så det ville kanskje vært bedre å eventuelt gitt han prisen om et par år istedet?

Lenke til kommentar
Vil han nå målene?

- Hvis ja, vil han fortjene fredsprisen til det ytterste.

- Hvis delvis, jeg mener han fortsatt vil fortjene fredsprisen.

Dette er noe vi ikke vet den dag i dag, så det ville kanskje vært bedre å eventuelt gitt han prisen om et par år istedet?

Ja, heller etter at han har nådd målene, eller gjort alt han kan/kunne for det. Sånn som det er nå føler jeg blir litt mer "Så flink du er, her er noe som gjør at du kan stå på litt mer." Som Kvikk Lunsj når du går på skitur.

Lenke til kommentar

Nobelprisene i kjemi, fysikk og medisin derimot!

Norge må jo få lov til å ha en liten pris de og, tenkte Nobel. Stakkars, lille Norge.

Da Nobel etablerte prisen var Sverige fortsatt på mange måter en litt krigersk nasjon, mens han oppfattet den norske biten av unionen som mer demokratisk og fredelig (vi skal ikke glemme at Sverige på den tiden enda var mer eller mindre totalitært monarkisk), og siden han oppfattet Norge som mer fredelig bestemte han at prisen skulle deles ut i Norge, av en komite opprettet av det norske Stortinget.

Ikke at jeg har noen dekning, men jeg kan også tenke meg at det demokratiske apellerte til Nobel, siden fredsprisen i større grad enn de andre prisene må kunne kalle en politisk pris.

Verden har endret seg siden den tid, det er så.

Hvordan hadde det sett ut her uten oljepengene? Som i Latvia?

Som Sverige, antar jeg. Men det blir en digresjon fra teamet for tråden. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Her tar du nok feil.

Det kan selvsagt hende. :)

Det er bra, det gjør nok jeg og av og til :)
For det første er det ikke dobbeltmoralsk å kritisere Obama, og så kritisere at tildelingen kommer for raskt. Det impliserer jo at man har kritisert Obama for å ha gjort for mye fredsarbeid. Så vidt meg bekjent skyldes kritikken at han ikke akkurat har rukket å få gjort så mye..

Men hvis han ikke har rukket det, så vet vi ikke om han kommer til å gjøre det over tid, så hvorfor kritisere ham allerede før han har fått sjansen?

Er det noen som kritiserer Obama selv for at han nå har fått fredsprisen? Det er vel heller at folk kritiserer Nobelkomiteen, fordi de mener at det er for tidlig å gi den til Obama før han har utrettet noe av betydning? Jeg tar poenget om at man kan argumentere for at det sender et signal osv., men kritikerne og jeg mener f.eks. at prisen burde blitt brukt til noe bedre i denne omgang.

For å sitere Ørjasæter:

Det er faktisk den eneste dagen i året verdens øyne er vendt mot Oslo. Det er den eneste dagen kineserne skjelver, i frykt for at en gjeng politikere i Oslo setter flomlyset på en menneskerettsaktivist i verdens største diktatur.

Dette ville etter min mening vært en bedre bruk av prisen, og så kunne man evt. vurdert å gitt Obama prisen senere.

For det andre, er det nok av Obama-tilhengere som er helt forundret over hvorfor han fikk prisen, og syns det var en dårlig idé. Selv stemte jeg på Obama, men syns dette var en utrolig merkelig avgjørelse. Det kan være en idé å løfte blikket litt utenfor Norge for å se at man kan være Obama-tilhenger, men allikevel kritisere denne avgjørelsen.

Han er forundret selv, det er ikke poenget mitt. Men jeg tror nok allikevel du vil finne at kritikken følger kjente politiske skillelinjer. Det ser vi i kommetarene fra norske og utenlandske politikere, og det ser vi når Robocoop mener det er en "typisk fordummende, norsk tolkning".

Selvfølgelig vil du alltid finne de som blindt følger sin "blokk" i politikken, og det er jo ikke alle argumenter som er like saklige. Likevel mener jeg at det og er kritikk på tvers av politisk ståsted i denne saken. Mitt inntrykk er at f.eks. Ørjasæter befinner seg litt til høyre i norsk politikk, men hun syntes likevel at dette var en flott idé.

Lenke til kommentar

Der mistet fredsprisen sin status. Når man er leder for landet som sikkert fører mest krig i verden, og han faktisk ikke har gjør noe for å stoppe dem (jada, lover jo å trekke ut troppene, men da kunne han heller vunnet nestegang...). Synes faktisk at de likegjerne kan gi nord-koreas leder prisen for ikke å gå til krig med noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...