Cyberfrog Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har litt sansen for Obama, men kan likevel styre begeistringen. Han har hatt en positiv virkning på det internasjonale klimaet, ja, men skal dette være nok? Det må virkelig ha vært stusselige kandidater dette året. Og ja, det har vært snodige vinnere før, men jeg ser ikke hvorfor vi derfor liksom skal godta flere av dem uten å mukke. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Problemet er bare at de gir prisen til Obama i hans første år som president. Jeg trodde virkelig ikke det skulle skje, det er svært lite gjennomtenkt av komiteen. Hadde de ventet til han faktisk hadde fått utrettet noe, så hadde det vært en fin tildeling. Men denne Obama-hypen som foregår nå er kvalmende, og dette var toppen av kransekaken. Har du lest begrunnelsen og har du lest Nobels testamente? Begge finner du på http://nobelpeaceprize.org/ Selv synes jeg det er det motsatte av lite gjennomtenkt, tror du de bare har satt fingern i været og sagt "ja han der Obbamma er'n likandes' kar!" Og hva mener du er kvalmende med Obama-hypen. Nøyaktig hva er det som irriterer deg? his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples. MEN han har ikke klart å gjordt en dritt enda. Alle kan si at de vil, og prøver. Men å faktisk klare det er noe annet. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ærlig talt. Dette var en merkelig avgjørelse. Han har vært president i 9 mnd. Før det har han vært senator fra Illinois i to år. Pinlig, Obama er sikkert brydd selv også. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Om du så intervjuet sa han selv at han ikke syntes han hadde fortjent den. Intervjuet dukker vel opp i nettavisene atm. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ærlig talt. Dette var en merkelig avgjørelse. Han har vært president i 9 mnd. Før det har han vært senator fra Illinois i to år. Pinlig, Obama er sikkert brydd selv også. Ja, han virket faktisk ganske brydd i talen nå nettopp. Ingen sprudlende og blid vinner, akkurat. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Kan vi ikke like gjerne begynne å gi den til alle amerikanske politikere som er litt snille? Først Gore, så Obama... Endret 9. oktober 2009 av Emoel Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Obama har jo allerede anerkjennelse og makt. Han er nemlig valgt til president. Jeg trodde fredsprisen skulle være en anerkjennelse av de som ikke har en slik platform. Jagland har tydeligvis latt sitt eget ego og obamamaniaen i enkelte kretser styre. Umodent. Åh, det er så pinlig. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Synes at det var en merkelig avgjørelse å gi fredsprisen til Obama. Jeg liker Obama, men ærlig talt han har ikke gjort seg fortjent til fredsprisen enda. Hadde de ventet 3-4 år, så hadde vi og Obama selv kunne gledet seg mer over prisen. Med Jagland ved roret så var det vel ikke annet å forvente. Endret 9. oktober 2009 av Sonja84 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Obama har jo allerede anerkjennelse og makt. Han er nemlig valgt til president. Jeg trodde fredsprisen skulle være en anerkjennelse av de som ikke har en slik platform. Jagland har tydeligvis latt sitt eget ego og obamamaniaen i enkelte kretser styre. Umodent. Åh, det er så pinlig. Hva baserer du det på? Jeg har ikke fått det inntrykket, det virker mer sannsynlig at prisen skal gå til de med mest innflytelse - altså nettopp de som har en slik platform. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det må du gjerne si, men det er altså i hovedsak de som allerede kritiserer Obama som også kritiserer tildelingen for å komme for raskt. Det er dobbeltmoralsk... Geir Her tar du nok feil. For det første er det ikke dobbeltmoralsk å kritisere Obama, og så kritisere at tildelingen kommer for raskt. Det impliserer jo at man har kritisert Obama for å ha gjort for mye fredsarbeid. Så vidt meg bekjent skyldes kritikken at han ikke akkurat har rukket å få gjort så mye.. For det andre, er det nok av Obama-tilhengere som er helt forundret over hvorfor han fikk prisen, og syns det var en dårlig idé. Selv stemte jeg på Obama, men syns dette var en utrolig merkelig avgjørelse. Det kan være en idé å løfte blikket litt utenfor Norge for å se at man kan være Obama-tilhenger, men allikevel kritisere denne avgjørelsen. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg støtter Obama i det meste, men jeg synes heller ikke at dette var fortjent. Og jeg har Obama-t-skjorte og greier. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Synes dette også virker som typisk fordummende, norsk tolkning av amerikansk politikk. Republikanere er onde, mens demokratene selvsagt kvalifiserer til fredsprisen... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Her tar du nok feil. Det kan selvsagt hende. For det første er det ikke dobbeltmoralsk å kritisere Obama, og så kritisere at tildelingen kommer for raskt. Det impliserer jo at man har kritisert Obama for å ha gjort for mye fredsarbeid. Så vidt meg bekjent skyldes kritikken at han ikke akkurat har rukket å få gjort så mye.. Men hvis han ikke har rukket det, så vet vi ikke om han kommer til å gjøre det over tid, så hvorfor kritisere ham allerede før han har fått sjansen? For det andre, er det nok av Obama-tilhengere som er helt forundret over hvorfor han fikk prisen, og syns det var en dårlig idé. Selv stemte jeg på Obama, men syns dette var en utrolig merkelig avgjørelse. Det kan være en idé å løfte blikket litt utenfor Norge for å se at man kan være Obama-tilhenger, men allikevel kritisere denne avgjørelsen. Han er forundret selv, det er ikke poenget mitt. Men jeg tror nok allikevel du vil finne at kritikken følger kjente politiske skillelinjer. Det ser vi i kommetarene fra norske og utenlandske politikere, og det ser vi når Robocoop mener det er en "typisk fordummende, norsk tolkning". Her kan man synes hva man vil, men jeg minner om at Fredsprisen går til individet Obama, ikke til USA som stat. Å derav trekke den slutning at Ytterhorn og de andre mener at republikanere er onde er en merkelig tanke. Bush kunne godt ha fått fredsprisen hans også, det hadde bare vært å la være å bombe Irak til ruiner, uten at jeg skal gjøre dette til en debatt om hvorvidt det var en fornuftig krig eller ikke. Han kunne gitt alle de uskyldige fangene på Git-Bay amnesti, det hadde hjulpet også. Om det hadde vært fornuftig kan igjen diskuteres, men det er slikt han kunne fått prisen for. Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg trodde fredsprisen skulle være en anerkjennelse av de som ikke har en slik platform. Hvor har du så dette fra? Peace Prize should be awarded "to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses." Du kan sjekke troen din opp mot hva den nedskrevne intensjonen sier http://nobelprize.org/alfred_nobel/will/sh...testamente.html De som har mest innflytelse har således størst muligheter til å få gjort mest. Det er smått overraskende at det ikke er flere presidenter som har vunnet den (eller, ikke overrskende men trist. Viser at folk ikke har gjort nok). Men så har jo de siste årene hvor det holder å plante frø, lage en dokumentar m.m gjort at folk nok har fått en feil oppfattelse. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Latterlige utspill, Baltazzar94. Du har iallefall ikke foretatt noen som helst undersøkelser før du postet dette. Og hvilket grunnlag tror du at du har for en slik påstand ? Til info fikk ikke Hitler pris fordi nomineringen ble trukket tilbake meget tidlig. Å sammenligne Hitler med Obama blir også helt på jordet. Jeg trenger rett og slett ikke argumentere engang. Det vet jeg godt. Men han ble nominert uansett selv om det ble trukket tilbake. Og det er der likheten ligger, begge ble nominert til prisen av godtroende og naive sosialister. Hilers nominasjon ble trukket tilbake i tide da de oppdaget hvilken tyrann han var. Obamas nominasjon ble ikke trukket tibake, fordi sosialistene er for blinde og døve til å se at han er en tyrann som om mulig overgår hitler. At sosialister flest nærmest tilber Obama som en "gud" har vel sikkert også vært med på å bestemme dette. Uansett så er det tydelig at Jagland er en beundrer av Obama. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Obamas nominasjon ble ikke trukket tibake, fordi sosialistene er for blinde og døve til å se at han er en tyrann som om mulig overgår hitler. Hah! Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Har jo faktisk gjort utruleg mykje for mørkhuda folk. Men fortjener ikkje fredspris etter mine meiningar!!! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Obamas nominasjon ble ikke trukket tibake, fordi sosialistene er for blinde og døve til å se at han er en tyrann som om mulig overgår hitler. Hah! Akkurat den diskusjonen får dere ungdommer ta om 40 år. Da vet vi fasiten, men da er jeg nok et annet sted og diskuterer med folk. Om det blir himmel eller helvete for Obama eller for meg vil tiden vise... Geir Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hvem er det som egentlig bryr seg om Fredsprisen? Det er en jallapris uten like. Nobelprisene i kjemi, fysikk og medisin derimot! Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>"> name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå