tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Som jeg siterte over: Det hadde vært et mer legitimt argument dersom alle de som kritiserte ham - til og med før han hadde satt sin fot i det hvite hus - hadde gjort det samme, og ventet et år før de kritiserte ham. Dette er jeg ikke enig i. Bare fordi han får mye kritikk alt for tidlig, betyr ikke det at det er legitimt å gi han en slik pris alt for tidlig. Begge deler er akkurat like gale, og de opphever ikke hverandre. Det må du gjerne si, men det er altså i hovedsak de som allerede kritiserer Obama som også kritiserer tildelingen for å komme for raskt. Det er dobbeltmoralsk... Geir Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det må du gjerne si, men det er altså i hovedsak de som allerede kritiserer Obama som også kritiserer tildelingen for å komme for raskt. Det er dobbeltmoralsk... Det er jeg derimot enig i. Man får bare håpe at prisen virker som et positivt incentiv for fremtiden, selv om han ikke har gjort seg fortjent til den enda imo. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ja. det er en misforståelse at prisen er en belønning for lang og tro tjeneste, selv om det ofte har kunnet virke sånn. Nobels testemente sier eksplisitt som følger: The whole of my remaining realisable estate shall be disposed of in the following way:the capital, invested in safe securities by my executors, shall constitute a fund, the interest on which shall be annually awarded as prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit on mankind. Og: and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between the nations and the abolition or reduction of standing armies and the formation and spreading of peace congresses. Det er opplagt folk som har jobbet lenger for brorskap mellom landene. Men ikke like opplagt at noen har hatt større betydning det siste året. Geir Jeg klarer på ingen måte å se hva den mannen har gjort annet enn å blende folk som har latt seg blende noe alvorlig! Jeg blir provosert av dette, og jeg må nesten si jeg blir litt redd når jeg ser slikt. Å tolke det som står der i Obamas favør, er nettopp noe en bare kan om man er hinsides blendet av store ord. Jeg på min side mener det skjer genuint gode gjerninger på denne planeten, og at Obama kommer langt. langt bak i rekken. Faktisk ser jeg han ikke engang i denne rekken, men derimot i rekken av verdens onder. Når han da kan få denne prisen, blir jeg mildt sagt opprørt. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hvis du har lest norske kommentarer på diverse forum i dag, så er det ganske mange kritiske stemmer. De støtter Obama men mener tidspunktet er feil. McCain hadde såvidt jeg husker 5% oppslutning i Norge elelr noe... mens over 50% er kritiske til denne prisen i diverse polls på norske nettaviser. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Litt artig også, for de jævlene (noe de vet meget godt selv at de er) som sitter i det Hvite Hus, er nok like overrasket som andre, og de er nok ganske stresset i forhold til hvordan "puppet'en" deres, Obama offisielt skal gå ut å takle dette. Det er ikke bare bare å komme til Oslo og la folk rope "Hurra" for så å eskalere kriger, lage nye kriger, fortsette Guantanamo, fortsatt sitte med verdens største arsenal av Atomvåpen, gi blind støtte til Israel og la lovene som ble innført eller opphevet etter Bush-regjeringen satt ved makten bestå... Det kan bli svært pinlig for folk når de ser hva denne mannen er for noe. Smart, ikke sant? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg på min side mener det skjer genuint gode gjerninger på denne planeten, og at Obama kommer langt. langt bak i rekken. Faktisk ser jeg han ikke engang i denne rekken, men derimot i rekken av verdens onder. Når han da kan få denne prisen, blir jeg mildt sagt opprørt. Dette minner meg om en gang vi var på vei fra fotballbanen ned til stampub'en vår for å drukne våre sorger. (Vi tapte 1-9 eller noe sånt.) På veien bgynte vi å snakke om musikk (noen av oss spilte også i band sammen), og jeg sa noe sånt som at "Rolling Stones er verdens beste rockeband!" (Dette var for en mannsalder siden.) Da svarte trommisen vår hånlig: "Ha! Jeg kan nevne minst 100 band som er bedre enn Stones!" Til det måtte jeg bare svare: "Sett igang og nevn dem, så skal jeg holde tellingen." At noen mener Obama representerer onskapen i verden er legitimt nok. Derom kan man strides. Nå skal jeg ikke be deg liste opp alle de som kommer foran ham på listen, men du kan gjerne begrunne hvorfor han er ond, og ikke minst hva det er du regner som gode gjerninger, og hvorfor disse skal kvalifisere til en fredspris ifølge Nobels testamente... Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg tviler egentlig på at Nobelprisen yter reell påvirkning på verdens mektigste mann. Av alle de hensyn han må ta når han treffer avgjørelser, er neppe hensynet til denne prisen særlig tungtveiende. På plussiden er han bedre enn Gore og vi kan more oss over kommentatorenes one-linere. Selv om jeg finner glede i Talibans misnøye, hadde det vært bedre å irritere et autoritært regime som Kina, f.eks. Endret 9. oktober 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Talibans misnøye Haha! Meget flott bildemontasje. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Er sånn midt på treet for dette, Obama har vist store potensialer for å endre verdens syn på USA og har åpnet mye for å samarbeide med landene for fred, fremfor å krige. Dette skal han ha ros for. Han har jobbet godt med dette. Men resultatet er ikke helt konkret enda og det er der jeg mener det blir feil, potensialer er en ting men resultater er noe annet. Jeg synes ikke Obama har fått nok resultater for for å få denne prisen. Synes de heller burde latt vente med Obama til kanskje neste år, og sett om alt han jobber for og gir resultater. Om de gjør det har han virkelig fortjent prisen, men per i dag synes jeg ikke han har vist nok resultater til å gjort seg fortjent til prisen. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er få ganger i Nobelprises historie at en tildeling av Nobelprisen ikke blir mott med kritikk, det er alltid noen som er uenige i avgjørelsen(inkludert meg denne gangen) særlig når det var mange gode kandidater. Det er lett å kritisere men enklere se om det var den rette avgjørelsen når man får litt perspektiv og avstand til ting. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Men resultatet er ikke helt konkret enda og det er der jeg mener det blir feil, potensialer er en ting men resultater er noe annet. Jeg synes ikke Obama har fått nok resultater for for å få denne prisen. Nå er heller ikke Nobels Fredspris en belønning for resultater. Hvorfor er alle så opptatt av resultater? Prisen har mye større effekt om den skaper motivasjon, som igjen kan gi bedre resultater! Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er tydelig at Nobelkomiteen ikke vet hva de gjør og at de ikke foretar noen som helst undersøkelser før de deler ut prisen. For om de hadde gjort det så ville de antakelig ikke engang tenkt på å gi Obama fredsprisen, men nobelkomiteen er jo ledet av en "Obamatilbeder" så det er vel han som har overtalt dem. Hitler var nominert til nobels fredspris, men fikk den ikke. Nå er imidlertid ringen sluttet, og vår tids Hitler, nemlig Barrack Hussein Obama har fått fredsprisen. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Latterlige utspill, Baltazzar94. Du har iallefall ikke foretatt noen som helst undersøkelser før du postet dette. Til info fikk ikke Hitler pris fordi nomineringen ble trukket tilbake meget tidlig. Å sammenligne Hitler med Obama blir også helt på jordet. Jeg trenger rett og slett ikke argumentere engang. Endret 9. oktober 2009 av LueDotten Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er tydelig at Nobelkomiteen ikke vet hva de gjør og at de ikke foretar noen som helst undersøkelser før de deler ut prisen. For om de hadde gjort det så ville de antakelig ikke engang tenkt på å gi Obama fredsprisen, men nobelkomiteen er jo ledet av en "Obamatilbeder" så det er vel han som har overtalt dem. Jeps. Det har du helt rett i. De foretar ingen undersøkelser i forkant. Jeg tror faktisk at det ble gjort slik: Jagland skriver 4 navn på forskjellige lapper. Disse ble puttet i Ågot Valles parykk og Kullmann Five trakk vinneren. Ingen sjekket det, men jeg har det fra pålitelige kilder at Jagland skrev SAMME NAVN (!!!) på alle fire lappene. Hitler var nominert til nobels fredspris, men fikk den ikke. Nå er imidlertid ringen sluttet, og vår tids Hitler, nemlig Barrack Hussein Obama har fått fredsprisen. Hitler, i likhet med Berlusconi og Stalin har blitt nominert. Poenget ditt er da at Obama er like ille som disse tre? Og du forventer å bli tatt seriøst? Troll. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Men resultatet er ikke helt konkret enda og det er der jeg mener det blir feil, potensialer er en ting men resultater er noe annet. Jeg synes ikke Obama har fått nok resultater for for å få denne prisen. Nå er heller ikke Nobels Fredspris en belønning for resultater. Hvorfor er alle så opptatt av resultater? Prisen har mye større effekt om den skaper motivasjon, som igjen kan gi bedre resultater! Om det da stemmer, hvorfor får ikke Miss World fredsprisen da, som en britte spurte seg om? Mange kan si "Gi oss fred" men i mine øyne skal prisen gå til en som effektivt har jobbet for dette, og i tilegg fått resultater. Jeg føler ikke at Obama kan vise til disse resultater enda, men han viser potensialet. Men som Miss World er potensialer noe annet enn resultater. Lenke til kommentar
investor Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Faen... det verste er at Obamarama sirkuset kommer til Oslo og stenger hele byen i sikkerhet og helvete. Husker flere slike arrangement hvor det er umulig å kjøre fra A til B... http://www.dagbladet.no/2009/10/09/nyheter.../obama/8507731/ Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til Obama kommer til Oslo. Endret 9. oktober 2009 av investor Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg digget hovedoppslaget på Dagbladet.no da jeg våknet imorges. Jens sto der med telefonen i hånden og var kjempespent fordi han fikk ringe Obama, og under sto det "Obama gleder seg til å komme!". Jeg er så spent! Jeg håper vi pynter fint for ham, sånn at han får lyst til å komme tilbake. <3 For å være litt alvorlig så kan jeg leke djevelens advokat og minne på at det er snakk om den som har jobbet mest for fred i løpet av det siste året, og hvis vi er heldig blir ikke dette snakk om å gi til feil person, men heller til feil tid. Hvis lovnader om å trekke ut av Irak, ruste ned atomvåpen (noe man har lov til å oppfordre til selv om man selv ble president i det landet som har flest) og skape bedre stemning mellom Vesten og Midt-Østen viser seg å stemme så er det ikke den verste avgjørelsen i verden. Og husk, dette er ikke den dummeste vinneren av en fredspris. Al Gore vant for en dokumentar og Henry Kissinger vant mens han bombet et annet land enn det han var i krig med. Endret 9. oktober 2009 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Live sending fra når Obama skal holde sin tale. Begynner en eller annen gang nå snart. Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Okey, hva med hans støtte til Israel som er en okkupasjonsmakt? Og hva med de to krigene som USA fronter? Fredprisen kunne gått til noen andre enn akkurat USAs president.. Kunne den gått til noen andre? Selvsagt. Det må jo være flere hyggelige og ukontroversielle mennesker som planter trær her i verden, så hvorfor gi den til noen som faktisk kan bidra til fred og nedrustning...? Geir Kunne helt sikkert gått til noen andre, hvem? Det vet jeg ikke, heller ikke min oppgave:) Men denne gangen syns jeg komiteen har gjort en dårlig jobb. Slik som USA driver sin politikk i midtøsten birdrar det ikke til mere fred, tvert i mot om man ser på deres allierte Israel. Det er jo USA som finaniserer mye og gir dem bred støtte for sine handlinger, blandt annen var USA kjapt ute på banen om å fortelle hvor de mislikte rapporten etter Gaza krigen. Forøvrig så ser det ikke ut til at Taliban har problemer med å rekkrutere nok folk, nettopp fordi de som misliker/hater USA går til Taliban. Den krigføringen som føres i Afghanistan i dag funker ikke, og der spiller USA en viktig rolle selvom NATO er tungt inne, siden det var de som startet det hele. Så alt i alt blir det totalt feil å gi prisen til en amerikansk president. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Talen er igang nå. http://www.vgtv.no/?id=26781 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå