Powerpie Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Antar at prisutdelingen skjedde i regi av SOS-rasisme. Obama er jo tross alt den første svarte presidenten i USA, og da MÅ han jo få fredsprisen ;D Endret 9. oktober 2009 av Powerpie Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Dette er minst ett år for tidlig. Det er andre som fortjener den mye mer enn Obama. Endret 9. oktober 2009 av Geir M Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent! Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent! Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig. Endret 9. oktober 2009 av Geir M Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hadde han vunnet om han ikkje var svart skal tru? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Så langt har Obama kun vært ord. Og de ordene er det diverse taleskrivere som har forfattet. W T F. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent! Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig. Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg. Endret 9. oktober 2009 av LueDotten Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Han har skapt fred ved å bemørke det hvite hus xD Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent! Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig. Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg. Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ok valg. Men man kunne drøyd den litt for å se om arbeidet han har satt igang faktisk bærer frukter eller blir tomme ord. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei Skal jo også nevnes at nominasjonen ble trukket tilbake etter få dager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Han har skapt fred ved å bemørke det hvite hus xD Jeg mener dette var et godt valg! Prisen er ikke i utgangspunktet en belønning for godt gjennomført arbeid, men kan også være med på å skape fred. Med tanke på initiativene han har tatt, tror jeg prisen kan styrke hans kjanse for suksess. Vel fortjent! Men tror du ikke det ville vært bedre å vente ihvertfall ett år til? Det blir rart å gi den til han så tidlig. Spørsmålet blir jo da: Ville det da hatt samme effekt på arbeidet hans? Er enig at det er et modig valg, men det kan også være et meget smart valg. Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei Hitler var aldri en kandidat. Det var en tulling fra Social-Demokraterna som foreslo Hitler som en spøk. Han trakk senere tilbake nominasjonen. Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) ... Godwin's law Hadde det bare vært av konkrete årsaker, ikke slike blodløse abstraksjoner som "styrket internasjonal diplomati" og "gitt verden et håp". Som om han automatisk lever opp til håpene ved å dele det ut i bøtter og spann. Men kan vi ikke ta for oss hva obama har gjort, da? Sånn helt konkret. - Stimulus pakke (hvis virkning er relativt diskutabel) - Medicare (som åpenbart ikke fungerer i USA) - Skapt økende arbeidsledighet - Brutt humanitære løfter (guantanamo) - Opptrapping i Afghanistan (som har ført til rekordmange sivile dødsfall) Nå var jeg aldri så opptatt av Obama, men noen innspill/korrigeringer? Endret 9. oktober 2009 av fuzzyboots Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Lederen av verdens mest krigerske nasjon får fredspris........ sykt Hadde han sluttet med krigene og ryddet opp med israel så ja, da hadde det kanskje vært greit. nå er det bare laterlig Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Alt for tidlig. Kunne de seriøst ikke vente 1-2 år? Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hitler var jo kandidat til fredsprisen. Fredskomiteen ville sikkert aldri angret hvis han fikk prisen før krigen startet nei Skal jo også nevnes at nominasjonen ble trukket tilbake etter få dager. Det gjør alikevel ikke poenget mitt mindre gjeldende Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 I den grad fredsprisen betyr noe som helst utover prestisje, skal man ikke undervurdere effekten av et incitament. Jeg ser like klart effekten av å oppmuntre til positiv handlinger som av å belønne dem i ettertid. Det er nok mennesker som har fått ulike Nobelpriser, inklusive fredsprisen, som en påskjønnelse for lang og tro tjeneste. Om denne prisen kan virke som en spore til mer innsats, er det bare positivt. Så får heller ettertiden vurdere effekten. Noen gode vinnere etter Nobels opprinnlige mandat er det ikke lett å finne lenger. Det er ikke så godt klima for å leke Gandhi i det moderne verdenssamfunnet. Nå er det litt en myte at det har vært sånn før heller, da ga man ofte priser til folk for å slutte en krig, ikke for å la være starte dem... Geir Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Sikkert bare for å få en sittende president til Norge Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Spennende valg.... og tror mannen er på rett spor.. men kunne kanskje ventet et år eller to... Men.. ikke noe dårlig valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå