Gå til innhold

Barack Obama får fredsprisen 2009

Anbefalte innlegg

Nobels fredspris støtter holdninger like mye som konkrete tiltak. Det er da ingen som seriøst mener at Obama ikke fortjener prisen før han har skaffet fred i midtøsten? Fred. i. midtøsten?

Poenget er vel at han ikke har utrettet noe som helst annet enn hva man forventer av en amerikansk president. Grunnen til at det er krig i midtøsten er vestlig imperialisme og dagens amerikanske engasjement er en direkte videreføring av denne tradisjonen.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så amerikanere skal for all fremtid være ekskludert fra Nobelkandidaturet på grunn av fedrenes synder

hvis de driver på som nå så ja....

usa fylle fremdeles verden med våpen, de har flere pågående kriger. obama er leder for allt dette. er det og regnes for fredsarbeid?

Lenke til kommentar

Har nå fulgt med diskusjonen en god stund og det eneste jeg er enig med er at prisen ble utdelt litt for tidlig og at Jagland var litt for keen personlig på Obama.

Men personlig føler jeg at prisen blir brukt for å minne på president Obama at verden forventer fryktelig mye av ham, vi har alle hørt talene hans om change og vi har vel såpass store forventinger til ham at vi ønsker oss forandringer der det teller.

Obama har allerede gjort viktige avgjørelser som har mye å si for oss alle, rakettskjoldet som irriterte russerne (og ødela mye diplomatisk) er nå avlyst , han er villig til å trekke ut tropper fra Afghanistan og Irak så fort det lar seg gjøre og ser ut som han leter etter løsninger som kan gi befolkningen stabilitet i regionen.

Jeg håper at utdelingen av Nobels fredspris til Obama gjør at han fortsetter å jobbe for fred i verdenssamfunnet og er villig til å sørge for langt større internasjonalt diplomatisk sammarbeid som kan ta rotta på (altså fjerne fra makta) alle de som ønsker et samfunn der diktaturer og religioner styrer hverdagen til mennesket.

Lenke til kommentar

Det mest imponerende med Obama er at han allerede i valgkampen sa han ikke var fremmed for å gå i dialog med eksempelvis Hamas.

I motsetning til Bush så skjønner Obama at det å gå i dialog med noen ikke er synonymt med å forhandle.

Dette ble et stort tema i valgkampen. At Obama vant gjennom var et stort steg i riktig retning for å øke de diplomatiske kanaler og den diplomatiske innflytelsen. Der den forrige presidenten ønsket å stikke fingrene i ørene og rope "LALALALALAJEGHØRERIKKEPÅDEGLALALA" sier Obama "la oss snakke".

Det er en filosofisk tilnærming jeg liker. :)

Lenke til kommentar

Jagland slår tilbake mot Nobel-kritikken

Nobelkomiteens leder Thorbjørn Jagland utfordrer kritikerne av prisutdelingen.

- Det er vanskelig å peke på en fredsprisvinner som er nærmere Alfred Nobels testamente enn det Obama faktisk er, sa Jagland på en pressekonferanse i formiddag.

- Jeg hører folk si at han ikke har gjort noe, at det kommer for tidlig. Kan noen her peke på noen som har gjort mer? sa en offensiv Jagland henvendt til pressekorpset som hadde møtt frem på Nobels Fredssenter.

Deretter trakk Jagland frem flere punkter som han mener illustrerer Obamas handlekraft og engasjement i fredsspørsmål.

* Han har opprettet diplomatisk kontakt med regimet i Iran. USA har ikke forhandlet med Teheran på 30 år.

* Han grep fatt i Midtøsten-konflikten fra første stund.

* Han har skrinlagt planene om et amerikansk rakettskjold i Sentral-Europa, og derigjennom forbedret forholdet til Russland.

Jagland pekte på at det kom lignende kritikk da fredsprisen gikk til Willy Brandt - en prossess som førte til Berlinmurens fall og senere til Sovjetunionens kollaps og slutt på den kalde krigen. Prisen var med på å senke det globale konfliktnivået, og det samme er tilfelle med årets pris, mener Jagland.

- Vi gir støtte til en veldig viktig prosess som kan føre til en ny og bedre situasjon i verden, sa han - og fortsatte:

- Jeg synes Desmond Tutu sa det godt: «He has reduced the temperature in the world».

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Den einaste grunnen til at han har fått fredsprisen er fordi han er den første presidenten i USA som har svarte og kvite forfedre.

Viss det hadde vert ein fult kvit president ville han ikkje fått fredsprisen.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er da Afghanistan en fn-operasjon, og derfor et bevæpnet fredstiltak. Obama er en verdig vinner, han er vel den første midt-østen-vennlige presidenten i USA på lang tid, og han åpnet opp grensene for kubanere, for første gang på 50 år. Dessuten jobber han for færre atomvåpen.

Nobels fredspris støtter holdninger like mye som konkrete tiltak. Det er da ingen som seriøst mener at Obama ikke fortjener prisen før han har skaffet fred i midtøsten? Fred. i. midtøsten?

Jeg kommer ikke på noen som har støttet flere fredstiltak en nettopp Obama i år.

Poenget mitt iallefall er at han burde fått prisen først når han har gjort tiltak istedfor bare å snakke om dem.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er morsomt å mobbe Jagland (det er mange ting som er kjedeligere enn det), men det er vel ingen som faktisk tror at Jagland og Nobelkomiteen valgte Obama for å få møte den amerikanske presidenten? Det er da i overkant spekulativt og ubegrunnet.. :)

Feltherre linker til VG, og jeg føler Jagland klarer å fremlegge legitime argumenter for utdelingen, det syns jeg vi kan innrømme. Jeg er ikke helt sikker på utdelingen enda, jeg har et snev av en følelse av at det er litt tidlig, men noen skandale er det nok heller ikke.

Siden alle gjør det får vel jeg også spøke litt.

Kanskje neste TV-aksjon kan gå til gjenvalg av Obama, så vi kan unngå enda en krigshungrig republikaner i det hvite hus? :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg forstår at det er morsomt å mobbe Jagland (det er mange ting som er kjedeligere enn det), men det er vel ingen som faktisk tror at Jagland og Nobelkomiteen valgte Obama for å få møte den amerikanske presidenten? Det er da i overkant spekulativt og ubegrunnet.. :)

Feltherre linker til VG, og jeg føler Jagland klarer å fremlegge legitime argumenter for utdelingen, det syns jeg vi kan innrømme. Jeg er ikke helt sikker på utdelingen enda, jeg har et snev av en følelse av at det er litt tidlig, men noen skandale er det nok heller ikke.

Siden alle gjør det får vel jeg også spøke litt.

Kanskje neste TV-aksjon kan gå til gjenvalg av Obama, så vi kan unngå enda en krigshungrig republikaner i det hvite hus? :)

Alle republikanera er ikkje krigshungrige, som du kallar det. Grunnen til at George Bush gjekk i krig, veit jo alle.

Eg håpar inderlig at det ikkje blir ein ny demokrat i det kvite hus.

Og, nei eg vil ikkje sei at Obama har gjort nokon serdeles god jobb. Eigentleg vil eg ganske så sikkert sei at han har vert ein middels president til nå. Noko som eg trur kjem til å vere ein ganske fast meining.

Selvfølgelig kjem sosialistar her heime til å elske han. Sidan han har ein svart forfader.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Poenget mitt iallefall er at han burde fått prisen først når han har gjort tiltak istedfor bare å snakke om dem.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=573370

Er det slik at folk bare overser dette fordi de ikke vil innrømme at de tar feil?

Og der der er automatisk et fasitsvar?

* Noe av det første han gjorde var å reise til

Kairo, der han lovte en ny begynnelse mellom

USA og verdens muslimer.

Joda, han holdt en tale i Kairo der han gjorde et enormt poeng utav at båndene mellom USA og Israel er ubrytelige, at "terroren" mot Israel må stanse, at palestinernes situasjon er uholdbar samt at USAs anngrep på Afghanistan var en direkte følge av terrorangrepet mot USA 11. September 2001.

* Han fikk igjennom en resolusjon i FNs

sikkerhetsråd der målet er å fjerne verdens

atomvåpen.

Har faktisk startet en egen tråd om det der. Han viste seg totalt uinteressert i det famtum at flere av landene med atomvåpen ikke er bundet av Ikkespredningsaavtalen og meg bekjent har han sålangt ikke gjort noe for å få de landene som ikke er medlem av talen med på atomnedrustningen.

* Han har opprettet diplomatisk kontakt med regimet i Iran. USA har ikke forhandlet med

Teheran på 30 år.

Han har vel sendt et brev til Mahmoud Ahmadinejad. Og han har presset på for at Russland skal hjelpe til med å få Iran til å droppe atomprogrammet og han har vært imot at Israel angriper Iran. Høres ut som det samme som Bush gjorde.

* Han grep fatt i Midtøsten-konflikten fra

første stund.

Med ord, ikke med handling. Har legger ikke press på israel og han vedtok å øke den økonomiske støtten til Israel. Han gjorde også om på vedtaket som sa at det var uaktuelt for USA å forholde seg til en palestinsk samlingsregjering som inkluderte Hamas, men han gav vel aldri brevet fra Hamas noen oppmerksomhet.

* Han har skrinlagt planene om et amerikansk

rakettskjold i Sentral-Europa, og

derigjennom forbedret forholdet til Russland.

Vet ikke hva jeg synes omdet. Hjalp til på forholdet mellom USA og Russland, men personelig hadde jeg heller foretrukket et felles rakettskjold mellom NATO og Russland. Dessuten spekuleres det i om skjoldet uansett var oppnålig. Nå var det heller ikke pga. et bedre forhold til Russland, men pga. at USA mente at Iran ikke konsentrerte seg om langdistanseraketter.

Alt i alt, mer ord enn handling så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...