Gå til innhold

BSD/UnixProblemer med Intel PRO/1000 PT i Solaris 10

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med å få nettverkskortet mitt til å fungere i Solaris og prøver meg derfor i forumet.

Operativsystemet er Solaris 10 5/09 (64-bit)

Hovedkortet: Asus A8N-VM (nForce 410 med integrert GeForce 6100)

CPU: Athlon64 3200+ (Socket 939)

Maskina har 1024 MB RAM (hvor skjermkortet spiser 16 av disse)

Ingen andre kort enn nettverkskortet og integrert NIC er skrudd av

Nettverkskortet som gir meg problemer:

Intel PRO/1000 PT Server Adapter (EXPI9400PT)

PCI-express x1 (Intel 82572GI)

Det skal fungere på Solaris:

http://www.sun.com/bigadmin/hcl/data/compo...tails/2798.html

Jeg har oppdatert hovedkortet med siste BIOS fra Asus og prøvd kortet i både PCIe x1- og x16-slot uten at det fungerer i Solaris/OpenSolaris.

Solaris gjenkjenner kortet og bruker e1000g-driveren, men det går ikke an å sende/motta noe. Om jeg prøver:

ifconfig e1000g0 auto-dhcp

Så står den bare og venter i evigheter uten å få adresse.

Heller ikke med fast IP går det an å pinge/kople til andre maskiner. Greier heller ikke å nå Solaris-maskina fra andre maskiner.

Har testet kortet med både OpenSolaris 2009.06 og OpenSolaris 2008.11, men fikk samme problem der. Også FreeBSD 7.2/AMD64 hadde et lignende problem hvor det fant kortet og brukte em0-driveren, men det gikk ikke an å nå noe på nettverket. Der fikk jeg også en haug med link up/down-meldinger og watchdog timeout-meldinger. Det rare er at jeg i Slackware64 13.0 greier å bruke nettverkskortet (testet SSH og ping).

Så prøvde jeg kortet i en annen maskin (Asus A8N-SLI S939, A64 X2, nForce 4) med OpenSolaris 2009.06, der det fungerte helt fint. På denne maskina prøvde jeg også kortet i Slamd64 12.2 og Windows XP (32-bit) med gode resultater.

Er det mulig at _både_ em0 og e1000g-driverne er uvenner med A8N-VM/nForce 410?

Eller er det noen innstillinger i BIOS som kan ødelegge, eller er det rett og slett noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig at _både_ em0 og e1000g-driverne er uvenner med A8N-VM/nForce 410?

Eller er det noen innstillinger i BIOS som kan ødelegge, eller er det rett og slett noe jeg gjør feil?

Det er ikke umulig at driverne kanskje til og med deler kode. Jeg vet Intel bidrar direkte med kode til driveren i FreeBSD, og dersom de bidrar den samme koden til Solaris, så kan det være samme bug.

Det virker ikke overdrevet sansynlig, men det er en mulighet.

Lurer litt på hva du har i den andre enden av kabelen?

Link up/down kan tyde på negotiation-issues, enten på hastihet, eller MDI/MDI-X.

Dersom du snakker med en intelligent switch, kan du prøve å låse både MDI/MDI-X, hastighet og duplex, for å se om det løser problemet?

Kan du prøve å koble til noe annet, f.eks en annen PC, for så se om du får link og ting virker greit?

Lenke til kommentar

Switchen er en 3Com 8-port gigabit switch uten mulighet for slik låsing. Har også prøvd mot en Vood router/switch, og direkte mellom to maskiner (straight-through).

Prøvde å bruke e1000g.conf til å tvinge 100mbit full-duplex uten at det fungerte da heller.

I begge tilfeller lyser linklampa både på kort og switch konstant. Det var bare FreeBSD (ikke Solaris) som hadde problem med meldinger om at link gikk up/down hele tiden.

Lenke til kommentar

Har du prøvd ifconfig up trikset? Noen (vanskelige) nettverkskort krever 'ifconfig interface up' før du gjør noe annet. Dette er et intel-kort, så det burde ikke være nødvendig, men det skader ikke å prøve.

Re: FreeBSD - Jack Vogel fra Intel er aktiv på frebbsd-stable mailinglista, folk har hatt stor suksess med å melde feil på Intel nettverkskort der, dersom Jack klarer å reprodusere problemet så blir det som regel fikset.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt terjeelde og tingo

Kommandoene jeg har forsøkt med (etter plumb) er:

ifconfig e1000g0 inet 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0 up

route add default 192.168.1.1

Du mener at jeg skal prøve med kun 'ifconfig e1000g0 up', før setting av IP, men etter plumb?

Eller tenker du på FreeBSD, og ikke Solaris?

Lenke til kommentar

ifconfig fungerer litt annerledes i Solaris enn i GNU/Linux og FreeBSD. Du må først gjøre en plumb av kortet før du kan sette IP på det. IP-adressen må settes i filen /etc/hostname.*DEVICE*. Nettverksmasken må settes i /etc/netmasks, og syntaksen skal være slik:

192.168.0.0	 255.255.255.0

Standard router skal settes i /etc/defaultrouter. Og DNS-server skal spesifiseres i /etc/resolv.conf.

Forøvrig er Intel PRO/1000 PT et nettverkskort som fungerer alldeles utmerket i Solaris 10. Det skal ikke være nødvendig å installere drivere for disse kortene, de følger med Solaris. Solaris 10 er ikke så snill på DHCP, så jeg anbefaler å sette fast IP i Solaris 10. Kan nevne at det nå har kommet en ny release av Solaris 10, nemlig Solaris 10 10/09 (s10u8). Så prøv å installere denne. Forøvrig har jeg Solaris 10 5/09 installert på 2 servere på jobben, samt en maskin hjemme. De på jobben har nettverkskontrollere fra Broadcom, mens maskinen hjemme har et integrert nettverkskort fra Intel (MSI 975X Platinum PowerUp Edition).

Lenke til kommentar

Takk for svar stigfjel.

Jeg prøvde både å bruke ifconfig (ja, brukte plumb først) og å bruke sys-unconfig for å sette opp nettverk (og systemet) på nytt med fast IP-adresse. Da regner jeg med at nødvendige filer ble satt i stand. Jeg har ikke installert noen driver manuelt, men kun observert at Solaris fant kortet og brukte e1000g.

Jeg skal prøve med Solaris 10 10/09 og gi tilbakemelding så snart jeg får tid, men jeg lurer på om det ikke kan være feil i BIOS/chipset som blir avdekket her. Det fungerer jo glimrende i en annen maskin med bedre chipset. Dette er jo et billig-chipset fra en serie kjent for sine feil og bugs (nForce 4) :hmm:

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at jeg bare kjøper hovedkort med high-end/workstation chipset fra Intel, og da fra produsenter som vektlegger kvalitet og stabilitet. Da har jeg som regel aldri problemer med kompatibilitet på noen som helst områder. Som sagt, i Solaris må du ha orden på de filene jeg nevnte, det burde være tilstrekkelig for at konfigurasjonen blir riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...